Annonce
Rejser

Airbnb sender dig på luksusferie

Har du 52 venner, og cirka en millioner per nat, kan du leje en hel ø på den private atol Nukutepipi i Fransk Polynesien, der er ejet af Guy Laliberte,. Med i prisen er rengøring, butler og kok. Foto: Airbnb

Airbnb er nu klar til at krydre ferie med luksus. Det sker i form af oplevelser, hvor hvert enkelt ophold er magisk. Nogle hjem er en destination i sig selv, og rejsende kan med boligudlejerens nye tiltag Airbnb Luxe bo de mest utrolige steder. Eksempelvis i New Zealand og Sydafrika, på slotte i Frankrig og betagende historiske villaer i Toscana.

Litterære fans kan, hvis man kan nøjes med fem soveværelser og seks badeværelser, fordybe sig i inspiration og luksuriøse strandoplevelser på Jamaica i The Fleming Villa, hvor James Bond-forfatteren Ian Fleming blev inspireret til sine berømte romaner. Her er prisen, afhængigt af tidspunktet, cirka 30.000 kroner per nat. Med i denne pris er rengøring, butler og kok.

Hvis man derimod foretrækker fuldkommen privatliv og eksklusivitet, kan man reservere en hel ø på den private atol Nukutepipi i Fransk Polynesien, der er ejet af Guy Laliberte, der blandt andet har grundlagt Cirque du Soleil. Her er prisen, afhængigt af tidspunktet, godt 950.000 kroner per nat. Til gengæld kan man så råde over en bolig med 21 soveværelser og 25 badeværelser med plads til 52 personer, og med i prisen er rengøring, egen butler og kok.

Annonce
Går du rundt med en forfatter i maven, kan man fordybe sig i inspiration og luksuriøse strandoplevelser på Jamaica i The Fleming Villa, hvor James Bond-forfatteren, Ian Fleming, blev inspireret til sine berømte romaner. Foto: Airbnb
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce