Annonce
Gear

Airbags bliver mere intelligente

Der forskes intensivt i udvikling af airbags i disse år. Multikollisions-airbaggen vil kunne ses i kommende modeller fra Kia og Hyundai. Foto: Kia Hyundai

Hyundai lancerer airbag, der er mere effektiv ved flere på hinanden følgende sammenstød. Her er der potentiale, lyder det fra en sikkerhedsekspert, som forudser stor udvikling inden for airbags.

En ulykke kommer sjældent alene. Det sker i stort omfang, når bilen kører galt.

Ved en kollision fortsætter bilen ofte videre og rammer måske ind i et træ eller en elmast efter at have påkørt en anden bil.

Hvis det første sammenstød ikke aktiverede airbaggen, er det dog ikke sikkert, at den er klar i anden omgang. Men det skal nu være tilfældet i biler fra Kia og Hyundai, som har vist et multikollisions-system, hvor bilens teknologi når at kalibrere airbaggen efter det første sammenstød, så den er klar igen.

Den nye teknologi registrerer, hvor personerne er placeret i bilen efter den første kollision. Hvis de ombordværende er slynget ud af deres normale placering i sædet og er landet i usædvanlige positioner, kan airbagsystemet risikere at fungere mindre effektivt.

Ved at genkalibrere den kollisionskraft, der skal til for at udløse bilens airbags, reagerer luftpuderne hurtigere ved den anden kollision, så sikkerheden forbedres.

- Ved at forbedre airbagsystemets effektivitet i forbindelse med flere kollisioner forventer vi at kunne forbedre sikkerheden for fører og passagerer i vores biler markant, lyder det fra Taesoo Chi, som er chef for "Chassis Technology Center" hos Hyundai Motor Group.

Annonce

Så mange kører galt igen

Tal fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA viser, at der fra 2000 til 2012 skete sekundære kollisioner i cirka 30 procent af 56.000 bilulykker i Nordamerika.De hyppigste former for ulykker med flere kollisioner forekommer, fordi biler krydser vognbanemarkeringerne (30,8 procent), pludselige stop ved betalingsanlæg (13,5 procent), påkørsel af midterrabatten (8,0 procent) og kørsel ud over vejsiden med efterfølgende kollision med træer og elmaster (4,0 procent).

I mange tilfælde fortsætter en kollision med en yderligere kollision. Det nye system analyserer, om de ombordværende er slynget væk fra deres pladser og gør airbaggen klar igen. Foto: Kia Hyundai

Selvtænkende airbags

I forvejen har blandt andre VW-gruppen i mange modeller en såkaldt multikollisionsbremse, der hindrer, at en bil efter en kollision for eksempel skubbes over i en modkørende. Og det nye system fra Kia-Hyundai ligger i forlængelse af dette og er klart positivt, mener Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM's Motor og dansk medlem af Euro NCAP, som sikkerhedstester biler.

- Det er et selvtænkende system, der ligesom multikollisionsbremse kan tage højde for, at der sker en yderligere kollision. Det er en smart funktion, siger Søren W. Rasmussen, som tror, at vi kommer til at se flere lignende systemer.

I de seneste år har bilfabrikkerne forsket i forskellige måder at gøre såvel airbags som bilernes indretning mere sikker. Det gælder i den sammenhæng også sæder, nakkestøtter og selestrammere.

- Man forsker især i den timing, som airbaggen aktiveres med. Hvis den kommer for sent eller for tidligt, kan man risikere, at den ikke har en effekt, eller at den kommer til at virke som en boksebold. Jo bedre timingen er, desto bedre sikkerhed giver airbaggen, siger Søren W. Rasmussen.

De første generationer af airbags blev aktiveret, når en indbygget kugle blev skubbet ved en kollision, men de nye reagerer på langt mere sofistikerede følere og sensorer, og de aktiveres altså også mere raffineret. I øjeblikket forskes der især intensivt i sæder med indbyggede airbags.

- I forbindelse med de kommende selvkørende biler vil sæderne kunne være i andre positioner end i dag. Derfor bliver der forsket meget i at indbygge airbags i sæderne, siger Søren W. Rasmussen.

Næsten hver tredje Hyundai har analyseret og anvendt tal fra The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, som viser, at der over en 12-årig periode skete sekundære kollisioner i næsten hver tredje af 56.000 bilulykker i Nordamerika.

Den nye multikollisions-airbag lanceres med kommende modeller fra Hyundai og KIA. Producenten skriver dog ikke hvornår.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Odense

Ørnens Dag på Stige Ø

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Annonce