Annonce
Odense

Afviser at give interview: Letbanedirektør vil ikke svare på konkrete spørgsmål om mulig forsinkelse

Sporene ligger klar, og græsset gror, men der kører ingen tog. Letbanens planlagte testkørsler udebliver, og flere kilder, Fyens Stiftstidende taler med, fortæller, at en ny forsinkelse i forhold til udmeldte åbningsdato omkring årsskiftet bliver mere og mere uundgåelig. Odense Letbanes direktør Mogens Hagelskær afviser, at der skulle blive tale om flere måneders forsinkelse, men han vil ikke svare på en række konkrete spørgsmål, avisen har stillet. Foto: Rune H. Blichfeldt
Mogens Hagelskær, Odense Letbanes adm. direktør, vil end ikke svare klart på, hvad begrebet "omkring årsskiftet" i letbanekontorets optik betyder.

Odense: Nej til at give interview og nej til at svare på konkrete spørgsmål.

Forud for et møde onsdag i Økonomiudvalget i Odense Kommune, hvor Odense Letbane skal give politikerne en status på projektets fremdrift, er Odense Letbanes adm. direktør Mogens Hagelskær gået i det, der vel må betegnes som flyverskjul.

Letbanedirektøren vil således ikke stille op til interview og vil heller ikke svare på en række konkrete spørgsmål, Fyens Stiftstidende har stillet. Svarene ville ellers kunne bidrage til at kaste yderligere lys over den mulige forsinkelse af åbningsdatoen for letbanen. I en række artikler om emnet de seneste uger har avisen med anonyme kilder, hvis identitet er avisen bekendt, og som er tæt på projektet, afdækket, at tidsplanen synes ved at skride.

Annonce

Men frem for at stille op til interview og besvare de konkrete spørgsmål om forskellige tidsfrister og status på forskellige dele af projektet, som avisen har ønsket at stille - og som efterfølgende på letbanens forespørgsel er blevet fremsendt på mail - har Mogens Hagelskær alene sendt en kort skriftlig kommentar via letbanens kommunikationsafdeling, hvor letbanedirektøren viger uden om substansen af det, der bliver spurgt til.

For eksempel lyder svaret, når avisen spørger helt konkret til de frister for diverse godkendelser hos Trafikstyrelsen, som letbanen er blevet stillet i udsigt:

"Vi har gennem flere år haft en tæt dialog med Trafikstyrelsen og har opbygget et godt samarbejde, som vi tillægger stor værdi".

Kilder: Tidsplanen skrider

Mogens Hagelskær har i sit svar helt undladt at forholde sig til spørgsmålet "Hvor langt inde i det nye år dækker begrebet ”omkring årsskiftet” over i Odense Letbanes definition?"

På samme vis vil han heller ikke svare på konkrete spørgsmål vedrørende tidsperspektivet for at få de manglende tilladelser fra Banedanmark, som lige nu står i vejen for, at letbanen for alvor kan komme i gang med testkørsler.

Letbanen i problemer

Som Fyens Stiftstidende den seneste tid har kunnet beskrive, er der tilstødt Odense Letbane en række alvorlige problemer med under tre måneder til den planlagte åbning omkring årsskiftet.

Kontrol- og vedligeholdelsescentret i det sydlige Odense viser sig delvist at være bygget til nogle andre tog end dem, letbanen har indkøbt, og letbanens værksted, som det kan kaldes, skal derfor delvis bygges om.

Banedanmark har samtidig udbedt sig mere dokumentation vedrørende letbanens kørestrøm, og indtil videre har Banedanmark ikke givet tilladelse til, at Odense Letbane kan køre testkørsler de steder, hvor letbanen og det overordnede tognet kommer tæt på hinanden. Det vil sige ved Hjallese Station, ved Odense Banegård Center og på Middelfartvej, hvor broen fører over jernbanen.

Desuden er letbanen havnet i strid om mange millioner med sin hovedentreprenør Comsa, som har rejst en række krav mod letbanen. Størrelsen af kravene ønsker hverken Comsa eller Odense Letbane at oplyse, men adm. direktør for letbanen Mogens Hagelskær oplyser, at kravene er større end de tilbageværende reserver i letbaneprojektet. Senest er det oplyst, at der er 73,3 mio. kr. tilbage i reserven.

Mogens Hagelskær har bekræftet de beskrevne problemer, men han afviser, at problemerne kommer til at betyde "flere måneders forsinkelser", som en række anonyme kilder med tæt kendskab til sagen ellers vurderer overfor Fyens Stiftstidende.

Hagelskær medgiver dog uden at konkretisere, at der er "en vis margin omkring tidspunktet for letbanens driftsstart".

Spørgsmålene ville ellers - hvis de var blevet besvaret - kunne give reel indsigt i, om letbanens udmeldte tidsfrist med åbning omkring årsskiftet fortsat er realistisk. Eller om den er ved køre helt af sporet, som flere kilder med tæt kendskab til projektet over for avisen har oplyst i den seneste tid.

Ifølge avisens kilder er der ikke megen tvivl om, at en ny forsinkelse bliver meldt ud, og det skulle kun være et spørgsmål om tid. Spekulationen går på, at det af taktiske hensyn dog først sker efter kommunalvalget16. november.

For nu er det eneste, den undrende offentlighed derfor kan læne sig op ad, at tidsplanen ifølge Fyens Stiftstidendes oplysninger fra en række af hinanden uafhængige kilder med tæt kendskab til projektet er ved at skride, og at yderligere en forsinkelse af måneders varighed synes mere og mere uundgåelig.

Mogens Hagelskær har kun medgivet, at der er "en vis margin omkring tidspunktet for letbanens driftsstart", men han har klart afvist, at det skulle betyde en ny forsinkelse på flere måneder.

Annonce

Fortrolig orientering fremrykket

At det er blevet besluttet at fremrykke den orientering, som  Odense Letbane én gang om året giver til politikerne i Odense Kommunes Økonomiudvalg, ligger dog fast.

Orienteringen var planlagt til 3. november, men kommer nu i stedet til at foregå på Økonomiudvalgets møde, der finder sted i dag onsdag 13. oktober.

Dagsordenen til mødet afslører ikke ret meget.

"Årligt foretræde Odense Renovation A/S og Odense Letbane P/S" hedder punktet på dagsordenen, og om letbanen konkret står der blot:

"Derudover vil Odense Letbane give Økonomiudvalget en fortrolig orientering om anlægspro-jektet, herunder besvare spørgsmål".

I den skriftlige kommentar fra Mogens Hagelskær til Fyens Stiftstidende lyder det, at der er fuldt fokus på at bringe letbanen i mål. Han skriver:

"Helt overordnet er der tale om en lang række af test og godkendelser. Det er et komplekst forløb, som vi har fuld fokus på at bringe i mål i henhold til de aftaler, vi har med vores entreprenør og øvrige samarbejdspartnere – og hvor vi samtidig har et ufravigeligt hensyn til sikkerheden for vores kommende passagerer og medtrafikanter."

Annonce
Odense For abonnenter

Dyrt at køre uden partikelfilter: Overvågning udskriver bøder for en kvart million om måneden

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens

Derfor bliver træer fældet i bunkevis, inden en ny lokalplan er klar: Nye byggegrunde kan være på vej her

Erhverv For abonnenter

Snart fuldt hus på alle 17 etager: Ejendomsmægler kendt fra tv rykker ind i TBT Tower

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Erhverv For abonnenter

Succes-virksomhed lader sig opkøbe: Nu skal det være slut med at takke nej til kæmpe vindmølle-ordrer

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Nyborg

Pas bedre på de grønne byrum

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Danmark

Lykke var træt af at bruge op mod 1500 kroner på kalendergaver - men så fik hun en idé, som kan spare forældre en masse penge

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Annonce