Annonce
Odense

Afdelingschef erkender fejl i motorbane-sag: - Vi har ikke været skarpe nok

Boie Skov Frederiksen (th.) forventer, at arbejdet med en ny lokalplan vil strække sig frem tíl juni eller juli. I første omgang skal processen sættes i gang på næste udvalgsmøde den 2. februar. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Afdelingschef Boie Skov Frederiksen erkender, at kommunen skulle have stillet konkrete krav til beskyttelsen af vandsalamanderen, før motorbanerne ved Kærby Mose blev anlagt.
Annonce

Hvad har I gjort, siden I modtog Planklagenævnets afgørelse før jul?

- Vi har blandt andet været ude og besigtige området for at se, hvilke yderligere afværgeforanstaltninger man ville kunne lave i forhold til vandsalamanderen specifikt. Og der har vi kunnet se, at der er muligheder for at imødegå den kritik, som Planklagenævnet er kommet med.

Hvad er det for konkrete tiltag, I peger på, at der skal laves?

- Det er så at sige mere af det samme. Der skal laves en ekstra paddetunnel og laves nogle flere habitater i nærheden, som de kan bevæge sig hen til, når de skal overvintre. Det er det primære problem i dag, hvor der ikke er de store muligheder for at søge i vinterhi for salamanderen. Derudover skal vi også have kigget på, om søen skal sikres yderligere imod miljøfremmede stoffer fra banen.


Vi har haft en vurdering af, at der kunne være en sameksistens af salamanderen og motorsporten. Men der må vi jo så erkende, at vores undersøgelser ikke har været skarpe nok. Vi skulle have krævet nogle flere tiltag og have været hårdere i vores vurdering af sagen. Det skulle vi.

Boie Skov Frederiksen, afdelingschef


Fyens Motor Sport har peget på, at det er kommunen, der har begået en fejl ved ikke at orientere Planklagenævnet om, at der allerede var lavet afværgeforanstaltninger ved søen. Ser I også sådan på det?

- Vores vurdering er, at vi har svaret på det, som Planklagenævnet har spurgt os om. Når det er sagt, kan man altid stå bagefter og sige, at man burde have udbredt den kommunikation til andre ting. Men i forhold til nævnets afgørelse er det også vigtigt at sige, at den centrerer sig om, at vi som myndighed ikke har krævet, at der blev lavet afværgeforanstaltninger, men i stedet lod det være op til bygherren. Det er der, der er sket en fejl. Det er os, der skal kræve og kunne stå på mål for sådan nogle afværgeforanstaltninger.

Erkender I så, at I har været for lemfældige, da motorbanen blev godkendt og I ikke fik stillet krav om, hvordan vandsalamanderen skulle beskyttes?

- Vi har haft en vurdering af, at der kunne være en sameksistens af salamanderen og motorsporten. Men der må vi jo så erkende, at vores undersøgelser ikke har været skarpe nok. Vi skulle have krævet nogle flere tiltag og have været hårdere i vores vurdering af sagen. Det skulle vi.

Det er jo tilbage i 2016, at der er blevet fundet larver fra den fredede vandsalamander. Har I tænkt jer at få undersøgt bestanden i søen yderligere nu, hvor processen skal gå om?

- Nej, lige nu og her tager vi det sådan set til efterretning. Det er sådan, at når det først er blevet påvist, at der har været nogen i søen på et tidspunkt, så skal vi sikre, at der fortsat kan være nogen.

Borgergruppen mod motorbanen peger på, at problemet omkring vandsalamanderen kun er en lille del af deres kritik og at de vil klage igen. Hvor sikker er du på, at en ny lokalplan vil gå igennem Planklagenævnet?

- Man kan aldrig være sikker på noget. Men jeg vil gerne sige, at det her jo også giver os lejlighed til at kigge på de andre klagepunkter, der har været fra borgergrupperne. Det er ikke sådan, at vi nu bare kopiere den gamle lokalplan og retter den en smule. Vi kommer til at vende det hele igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Her er argumenterne for, hvorfor salget af Odense Havn til én entreprenør er en god idé - eller en rigtig dårlig

Fyn

33.000 indkaldt på en gang: Kronisk syge fynboer kan få første Covid-19 vaccine stik i marts eller først i april

Annonce