Annonce
Odense

Advokat afviser kinesisk pres i Odeon-sag: Men Odeon har løjet for kommunen

Odeon
Ifølge en undersøgelse fra Advokatfirmaet Tyge Trier, der præsenteres for byrådet onsdag, har Odeon ikke udøvet selvcensur i forbindelse med den pludselige aflysning af samarbejdet med den kinesiske og systemkritiske dansetrup Shen Yun. Men Odeon kritiseres for at have løjet for både kommune og offentlighed.

Ledelsen og medarbejderne i Odeon blev ikke presset af repræsentanter fra det kinesiske styre til at aflyse samarbejdet med den systemkritiske dansetrup Shen Yun. Men Odeons ledelse afgav alligevel usande forklaringer på aflysningen til både offentligheden og Odense Kommune ved at hævde, at aflysningen skyldtes en dobbeltbooking.

Sådan lyder hovedkonklusionerne i en undersøgelse af forløbet, som kulturhuset Odeon selv har bestilt fra advokaten Tyge Trier, der igennem årene har markeret sig i flere sager om menneskerettigheder og ytringsfrihed.

”Ifølge vores oplysninger, herunder fra gennemførte interviews, som vi har fundet troværdige, er der slet ingen henvendelser modtaget fra udenforstående aktører, herunder ingen henvendelser fra direkte eller indirekte repræsentanter for Kinas interesser”, skriver Tyge Trier i sin konklusion på undersøgelsen.

Annonce

Skiftende forklaringer på aflysning

Sagen om mulig selvcensur i Odeon opstod i efteråret, da kulturhuset og den Kina-kritiske dansetrup Shen Yun var i dialog i forbindelse med Shen Yuns ønske om optræde med et stort anlagt danseshow den 2. og 3. april 2020.

Efter et længere forhandlingsforløb fik Shen Yuns danske kontaktperson, Benny Brix, tilsendt et udkast til en kontrakt den 11. oktober, og tre dage efter fik han en bekræftelse på, at der var reserveret 50 hotelværelser til kunstnerne.

15. oktober meldte Odeon dog pludseligt tilbage, at de fastlagte datoer allerede var optaget af en stor konference.

Men den forklaring om dobbeltbooking viste sig dog ikke at holde vand og blev også sidenhen ændret til, at aflysningen skyldtes et strategisk valg om at satse på flere konferencer og færre koncerter og shows. Senere meldte bestyrelsesformand Jens Belling ud, at det afbrudte samarbejde også hang sammen med, at aftalen med dansetruppen ikke havde været tilstrækkeligt rentabel for Odeon, og at gruppen desuden havde været krævende gennem processen.

Advokatundersøgelsen når frem til, at der reelt aldrig nåede at blive indgået en kontrakt med Shen Yun "og at en sådan kontraktindgåelse ikke var tæt på", som der står i undersøgelsens konklusioner.

"Det stod således klart for Odeons personale og ledelse 14. oktober 2019, at der ikke kunne opnås enighed om en sædvanlig aftale angående et arrangement over to dage i april 2020. Det stod ligeledes klart, at et arrangement ville indebære et betydeligt ressourcetræk for organisationen og at et samarbejde ville være tids-krævende og med risiko for yderligere omkostninger for Odeon", fremgår det.

Fejlbehæftet kommunikation

De skiftende forklaringer undervejs har mødt massiv kritik - blandt andet fordi Odense Kommune ikke fra starten har fået sagens rette sammenhæng oplyst, men i stedet til at starte med fik forklaringen om dobbeltbooking, som ikke passede. Og netop det er også et fokuspunkt i Tyge Triers undersøgelse.

"Det må samtidig konkluderes, at kommunikationen angående beslutningen om at afbryde forhandlingerne med teatertruppen Shen Yun har været fejlbehæftet fra Odeons side, hvor vores undersøgelse ikke har kunnet påvise dobbeltbookning", står der i sammenfatningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

Sprællevende 100-årig

Det kan ikke have undgået manges opmærksomhed, at det i år er 100 år siden, Genforeningen fandt sted. En begivenhed, som betød, at befolkningen på et landfast stykke Danmark efter at have været tysk siden 1864 igen kunne lade Dannebrog blafre i haven. At de igen kunne vælge, om de ville mødes for at diskutere politik i stedet for at spise kage ved store kaffeborde, som i de mellemliggende år havde udgjort den dansksindede bastion. Men det er nok de færreste, der ved, hvad årene inden Genforeningen førte med sig. Mens mange af os kigger mod andre grænsedragninger for at forstå, hvad fjendtlig magtovertagelse betyder, afslører Genforeningen, at vi er klædt af, når det kommer til vores eget lands historie. Også selv om det kun er få generationer siden, den udspillede sig. Tænk sig, at dansk i knap 50 år var forbudt som undervisningssprog, og at befolkningen søgte at omgå forbuddet ved at oprette skoler nord for den ny grænse, så eleverne alligevel kunne blive undervist i deres modersmål? At disse skoler skulle blive en form for forløber for efterskolerne, der 100 år senere stadig er i høj kurs, når unge skal finde deres identitet? Også selv om identitet i 2020 handler om meget andet end nationalitet. "Hvad kommer Genforeningen da mig ved", spørger den sønderjyskfødte skuespiller Bodil Jørgensen i Grænseforeningens humoristiske jubilæumsvideo, der florerer på internettet, og svaret er kort: Alt. Genforeningen er sprællevende. Hvis vi reelt vil give andet end evnen til at ramme et 12-tal ved eksamensbordet videre til de yngste, kunne vi passende benytte 100-året til at opsøge en af de 650 mindesten, der blev rejst i 1920 for at ære, at Sønderjylland igen blev dansk. Og som Slots- og Kulturstyrelsen har besluttet at frede - et par af dem befinder sig endda på Fyn. Det kunne være starten på en samtale om at høre til et sted, men også om hvad det mon havde betydet, hvis afstemningen i 1920 var blevet et "nej" og et "mojn".

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce