Annonce
Biler

Advarsler om fartfælder på bilens storskærm

Kortet fra Trafik giver et godt overblik på storskærmen, og det er let at markere, hvis du skal tagge en begivenhed i trafikken. Foto: Trafikalarm
Vi tester Trafikalarm, der kan advare mod fotovogne og trafikale problemer. Det sker via Apple Carplay og Android Auto på bilens skærm.
Annonce

Der kommer fortsat flere muligheder for apps, der kan integreres i bilerne med Apple Carplay/Android Auto. En af de seneste er fra Trafikalarm, der som den første af de tjenester, der advarer mod fotovogne og trafikale udfordringer som vejarbejde, kø og uheld, er klar med en oversigt på bilens storskærm.

Her har oplysningerne ind til for nylig kun kunnet ses på telefonen. Det er dog ulovligt at bruge håndholdt telefon under kørslen og koster et klip i kørekortet. Brug er dog tilladt, hvis telefonen er fastmonteret i en holder og kan betjenes uden at tage opmærksomhed fra trafikken.

Der findes i dag en række tjenester. Det gælder for eksempel Saphe og Ooono, der advarer primært med lyd- eller lyssignaler, men har tilknyttede apps. Mens Fartkontrol.nu er app-baseret.

De virker alle med et netværk af brugere, som rapporterer om hændelser, og er altså afhængige af, hvad de oplyser. Her koster Saphe og Ooono fra henholdsvis cirka 500 kroner og 400 kroner og er gratis at bruge. Det gælder også Fartkontrol.nu og vores testede Trafikalarm, som begge kan opgraderes mod merpris.

Flere muligheder for alarm om fotofælder

TrafikalarmTelefon-app. Virker også på storskærm med Apple Carplay/Android Auto.

Gratisdelen omfatter trafikale hændelser og fartkontroller, som kan ses på kortet. Man kan også anmelde selv. Kort på PC, som medlemmer kan logge sig ind på.

Plus-abonnement til 29 pr. måned, 199 kroner for et år og 299 kroner for to år. Omfatter talte advarsler, speedometer, navigation samt europæiske kontroller og så er det reklamefri.SapheStarter fra cirka 500 kroner for en Saphe One Trafikalarm. Er gratis at bruge. Fungerer ved en lille markør, som kan placeres i solskærme, og som med signaler fortæller om udfordringer forude samt fartkontrol i Danmark og udlandet. Med en knap her, kan man selv markere hændelser. Du kan få den lidt dyrere Saphne Drive, der har en lille skærm, som viser alarmtypen, din hastighed og afstanden til forhindringen. Kan blinke ved vejarbejde forude. Har telefon-app og PC-adgang.OoonoStarter fra cirka 400 kroner, men er set billigere, for en Ooono V3 trafikalarm. Er gratis at bruge. Fortæller med blåt eller rød blink om fare forude eller fartkontrol i Danmark og udlandet. Man trykker selv én eller to gange for henholdsvis vis fartkontrol eller fare på vejen. Har telefon-app og PC-adgang.Fartkontrol.nuGratis app. Her kan tilkøbes udbygning med tre gange hurtigere data, flere lyd og ruteovervågning, uden at appen skal tændes, til 89 kroner for seks måneder, 119 kroner for 12 måneder og 189 kroner for 24 måneder. Har PC-adgang.

Annonce

Plus-del uden reklamer

Gratisdelen hos Trafikalarm omfatter trafikale hændelser og mulighed for at anmelde nye, mens du for en merpris på 199 kroner om året kan tilkøbe en Plus-del, hvor du selv kan vælge stemmer til de talte advarsler, får speedometer, europæiske fartkontroller, navigation fra Mapbox og slipper for reklamer.

Brugerfladen er nem at overskue. Her har du et kortudsnit over området, som du kører i. Der kommer en grafisk og en talt advarsel, når du nærmer dig et sted med udfordringer.

Her kan du på skærmen bekræfte eller afkræfte med et enkelt tryk. Hvis du ignorer meddelelsen, forsvinder den efter kort tid. Du kan også med et tryk selv markere en ny udfordring som ”Fartkontrol”, ”Kø”, ”Vejarbejde” eller ”Ulykke” eller ”Andet”.

Vi savnede dog muligheden for mere specifikt for at kunne markere ting som ”Bil i vejsiden”. Vi fik dog en række beskeder under ”Andet”, som henviste til appen, hvor vores passager på telefonen kunne læse om ”Politikontrol i sydgående spor” samt netop ”Bil i vejsiden”. Men der giver ikke mening alligevel at skulle bruge telefonen, når nu skærmen er i centrum.

Annonce

Plusser og minusser

Vi opgraderede til Plus-delen, som kan prøves gratis i en uge, og valgte en blid kvindestemme frem den indbyggede robot-lyd, men gik uden om den afdøde skuespiller Ole Thestrups hæse stemme.

Et system er ikke bedre end de meldinger, det får, og her var generelt fint med opdateringer.

Men vi kom forbi både havarerede biler og kigge-kø på motorvej E45, uden der var meldinger om det, mens en bebudet fartkontrol ved en afkørsel var væk. Flere egne meldinger om strandede biler blev heller registreret.

Til gengæld fik vi irrelevante advarsler om vejarbejder i landsbyer flere kilometer væk fra vores rute. Det skete selv med navigationsanlægget aktiveret. Her burde navigationen selv kunne følge ruten stringent. Her vil dog altid være en vis afstandsmæssig margen, oplyser folkene bag.

Når man har en smartphone, har man i forvejen også adgang til Google Maps, som er langt mere opdateret. En fordel er dog, at du her kan tjekke forhindringer langs ruten, før du kører af sted. Mange vil nok bare have systemet kørende diskret i baggrunden og så lade det poppe op med en talebesked ved udfordringer.

Det indbyggede speedometer giver fint overblik. Men vi savner en markering af fartgrænser eller en skilteaflæser. Overordnet set følte vi os dog fint orienteret og blev flere gange advaret om fartkontrol ved motorvejsrastepladser. Det kan også give god mening med fartkontroller i udlandet. Så kan de 199 kroner om året hurtigt være tjent ind.

Vi testede systemet på en iPhone 6 med styresystemet iOs12 og en iPhone 6S med iOs13. Her var der udfordringer med den ældste telefon. Hvis du har aktiveret navigation i Trafikalarm, bliver den nemlig afbrudt, hvis du skifter til telefonopkald på Apple Carplay. Det skete ikke med den nye telefon, som også kører mere gelinde.

Trafikalarm arbejder nu på at rette dette.

Brug advarsler med respekt

Advarsler mod fartkontroller er lovlige, men de har løbende fået borgere til at reagere kraftigt med henvisning til, at man jo bare kan overholde fartgrænserne. Politiet har generelt været positiv over for advarslerne og fortæller også ofte selv på de sociale medier om placeringen af fotovogne.

Udgangspunktet for systemerne er, at de ikke skal anvise, hvor man kan køre hurtigere end det tilladte, men derimod generelt lægge en dæmper på farten, da man er mere bevidst om mobile kontroller.

Man skal selvfølgelig altid køre ansvarligt og efter fartgrænserne. Der kan også fortsat være mobile fartkontroller, som ikke er registret, og almindelig fartkontrol fra politiet.

Annonce

Konklusion

Trafikalarm virker intuitivt fint i Apple Carplay. De fleste vil med fordel kunne få en bedre oplevelse med opgraderingen til Plus. Brugerfladen er overskuelig, men systemet har også visse mangler og er ikke altid træfsikkert. Men til den pris kan du heller ikke forvente en herregård. Betragt systemet som en hjælp og vær selv opmærksom. Vurder, om de mere diskrete alternativer med lyd eller lys passer bedre til dig.

Du kan hurtigt og ubesværet markere begivenheder på din rute. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi finder os ikke i sexchikane

Fyn

Torsdagens tal: Odense nummer 26 over kommuner med mest konstateret coronasmitte i Danmark

Annonce