Annonce
Sydfyn

89-årig pensionist: Ingen vaccinationstider to måneder frem og ingen forklaring

Søren Nielsen er ret frustreret over den måde, man kan bestille tid til vaccinering. Mest af alt fordi det er umuligt. Der er simpelthen ingen ledige datoer. Foto: Katrine Becher Damkjær
Søren Nielsen modtog 17. januar invitation til at få vaccination mod corona. Men når han logger ind, mødes han af datoer to måneder frem, uden en eneste ledig tid. Det skyldes, at tider kun er tilgængelige, når der er vacciner på lager. Søren Nielsen mener, at systemet kunne være mere brugervenligt og at det slet ikke burde være op til den enkelte at booke tid.
Annonce

Svendborg: Vaccination mod coronavirus er i fuld gang. Eller rettere, udsendelse af invitationer til at bestille tid til vaccination er i fuld gang. For selve det at få en tid, at forstå og navigere i det til formålet skabte bookingsystem, samt skrivelsen, der sendes ud til borgerne, er ikke lige nem for alle at gennemskue.

Søren Nielsen er 89 år, pensioneret dyrlæge og bor i Troense. Den 17. januar modtog han i sin e-boks Sundhedsstyrelsens invitation til at blive vaccineret. Problemet er bare, at selvom han kigger to måneder frem, er der ikke en eneste ledig tid.

- Det er nærmest en umulig opgave, man står med. Så sent som her til morgen har jeg forsøgt at bestille tid i Svendborg, Odense, Sønderborg, Næstved og Slagelse, sådan som det også er angivet i invitationen.

- Men ud af de i alt 59 datoer, jeg kan vælge at klikke på, finder jeg ikke en ledig tid på en eneste, og det er ærlig talt meget besvær for et negativt resultat. Jeg er habil til at bruge computere, så det er ikke problemet. Til gengæld kunne man godt forestille sig, at folk i min aldersgruppe som måske er mindre it-kyndige simpelthen opgiver at få bestilt tid, siger Søren Nielsen.

Annonce

Fastlagte tider er bedre end selvbetjening

Søren Nielsen mener, at det ville give bedre mening, hvis dato og tid for vaccinationen ikke blev overladt til borgerne selv. Skulle den tid man får tildelt konflikte med andre aftaler, burde det være muligt at aflyse og anmode om en anden.

- Jeg forstår ikke, at man ikke bare sender en invitation til vaccinering med et fastlagt tidspunkt, sådan som det er tilfældet med andre henvisninger i hospitalsvæsenet. Det ville alt andet lige spare modtageren for en masse unødigt besvær med at tjekke datoer for ledige tider, siger Søren Nielsen.

Årsagen til de manglende tider er, at der ikke er nogle vacciner at give. Det fremgår af brevet, som invitationen er en del af, at fordi der er usikkerhed omkring levering af vacciner, kan man opleve, at der ingen ledige tider er, selvom man har modtaget invitationen. Den samme besked mødes man med på vaccine.dk. Dog skal man logge ind med nem-id for at tjekke, om der er tider eller ej.


Jeg er habil til at bruge computere, så det er ikke problemet. Til gengæld kunne man godt forestille sig, at folk i min aldersgruppe som måske er mindre IT-kyndige simpelthen opgiver at få bestilt tid

Søren Nielsen


- Det er netop derfor, at det ville give mere mening at sende fastlagte tider til folk. Jeg forestiller mig, at det lader man være med, fordi der er usikkerhed om leverancerne, men så burde der da være en form for varsling, sådan at man ikke sidder og logger ind uden nogen grund.

- Det kunne for eksempel være at sende en sms, når der igen var kommet vacciner på lager og dermed mulighed for at bestille tid til vaccination. Det er mærkeligt, at man ikke har forsøgt at gøre det så let og overskueligt som muligt for en gruppe af borgere, der i vid udstrækning ikke er stærke i computere, siger Søren Nielsen.

Annonce

Ingen politisk handling endnu

Poul-Erik Svendsen (S) er valgt ind i regionsrådet for Region Syddanmark og er formand for Sundhedsudvalget. Han har ikke tidligere hørt om det besvær som borgere, der er inviteret til vaccination, oplever og har derfor ingen konkrete planer om at løfte problemstillingen politisk.

- Man kan selvfølgelig altid forfølge en sag politisk, men det er ikke noget, jeg har modtaget henvendelser eller klager over. Det er klart, at når der laves et system, som alle borgere skal kunne benytte sig af, så skal det være så tilgængeligt og forståeligt som muligt.

- Det kan ikke nytte noget, at vi risikerer at efterlade borgere i en situation, hvor det bliver så kompliceret, at de opgiver. Men indtil der lander klager omkring det her på mit bord, kommer jeg ikke til at forfølge det politisk, selvom jeg vil være mere nysgerrig på det, nu jeg har hørt om sagen, siger Poul-Erik Svendsen.

Annonce

Man må bare blive ved

Søren Nielsen giver ikke bare sådan fortabt. Selvom han godt kan komme i tanke om ting, han hellere ville bruge sin tid på, er det hans mening fortsat at forsøge at logge ind og bestille tid til vaccination.

- Jeg er jo sådan set bare nødt til at blive ved, da der jo ikke er nogle andre alternativer. Jeg synes jo, det er ærgerligt, at man ikke har gjort det mere tilgængeligt, men ind til det eventuelt ændrer sig, bliver jeg ufortrødent ved, understreger Søren Nielsen

Der er forsøgt rettet henvendelse til de relevante myndigheder. Sundheds- og Ældreministeriet henviser til Sundhedsstyrelsen som henviser til Danske Regioner, der peger tilbage på Sundhedsstyrelsen som senest på mail har fastholdt førstnævnte reference til Danske Regioner. Ingen af de ovenstående har ønsket at stille op til interview.

Annonce
Annonce
Odense

Her er argumenterne for, hvorfor salget af Odense Havn til én entreprenør er en god idé - eller en rigtig dårlig

Fyn

33.000 indkaldt på en gang: Kronisk syge fynboer kan få første Covid-19 vaccine stik i marts eller først i april

Annonce