Annonce
Odense

67-årig odenseaner efter debuttur i letbanetog i Aarhus: - Jeg var ved at blive irriteret

De tre ture til Aarhus har fundet sted i september, oktober og november. Op mod 50 odenseanere har deltaget i hver tur. Foto: Rune Bager/Odense Letbane
Erik Johnsen fra Dalum er en af cirka 150 odenseanerne, som - inviteret af Odense Letbane - har været i Aarhus for at opleve, hvad en tur med letbanen egentlig vil sige.

Som tidligere skrevet i denne avis og i andre medier, så kniber det indtil videre med at få nok kunder til at stige ombord i Aarhus Letbane.

Men 150 odenseanere har de seneste par måneder - assisteret af Odense Letbane - ydet et bidrag til at få passagertallet lidt op.

Som deltagere i tre busture fordelt over tre weekender til Aarhus arrangeret af Odense Letbane har de nemlig besøgt Danmarks indtil videre eneste letbaneby for at blive klogere på, hvad sådan en letbane, der som bekendt også er på vej i Odense, egentlig er for noget.

En af deltagerne på den seneste tur, der fandt sted sidste weekend, er Erik Johnsen, 67 år og fra Dalum.

- Jeg tog med, fordi jeg gerne ville se, hvad det er for nogle skrummeltog, vi skal til at køre med og hvordan, de klarer det i Aarhus, siger han.

Annonce
Et besøg i den aarhusianske udgave af kontrol- og vedligeholdelsescentret har også stået på programmet. Nogle af letbanetogene i Aarhus er i øvrigt de samme fra firmaet Stadler som dem, der skal køre i Odense. Foto: Rune Bager/Odense Letbane

Ved at blive irriteret

Erik Johnsen har, siden letbaneplanerne blev lanceret, været mere nysgerrig end kritisk over for idéen om en letbane i Odense. Men på det seneste er hans skepsis vokset.

- Jeg ved ikke, om jeg var blevet negativ, men jeg var ved at blive irriteret, siger han og mener, at det blandt andet skyldes de dårlige historier om Aarhus' letbane, der har været. Samt de mange år med opgravede gader i Odense.

- Det er, synes jeg, lidt op ad bakke. Og derfor, tror jeg, at der bliver ved med at være modstand. For man kan ganske enkelt ikke se sig ud af det som almindelig borger, mener Erik Johnsen. Han tilføjer:

- Jeg tror egentlig, at mange ikke har taget stilling til, om de kan lide letbanen eller ej. Men de har taget stilling til, at hele byen roder, og det kan de ikke lide, siger han.

300 kroner per deltager

På turen til Aarhus fik de odenseanske gæster både prøvet en tur med letbanen og set kontrol- og vedligeholdelsescenteret, hvor letbanetogene bliver vasket og holder for natten.

Odense Letbanes kommunikationschef Benthe Vestergaard oplyser, at prisen for turen har været 300 kroner per deltager forplejning og bustur inklusive - altså i omegnen af 45.000 kroner i alt.

- Vores arbejde består blandt andet i at tegne et billede af, hvad der er på vej i Odense. Det, mener jeg, at vi gør effektivt, ved at lade folk få syn for sagen selv, forklarer hun.

Om nogen blev omvendt fra at være kritikere til at være tilhængere af letbanen - eller omvendt - kan Rune Bager, kommunikationskonsulent ved letbanen, som deltog som guide på turene til Aarhus, ikke umiddelbart svare på. Men hans generelle indtryk er, at det ikke har været letbaneprojektets største kritikere, som har meldt sig til turene.

For Erik Johnsen var det første tur med en letbane.

- Jeg har kørt med sporvogn i Aarhus og København, lige inden de lukkede (i 1971 i Aarhus og København i 1972, red.). Men det kan slet ikke sammenlignes, mener han og konkluderer samlet set efter besøget, at hans ellers stigende skepsis omkring Odenses kommende letbane atter er på retræte.

- Gnisten er tilbage, lyder det fra Erik Johnsen.

Hvis interessen er til stede, så vil busturene til Aarhus blive gentaget til næste år, forklarer Benthe Vestergaard.

Letbanen i Aarhus har på det seneste været ramt af driftstop på grund af efterårsfrosten. Men ikke den november-dag, hvor Odense Letbane og 50 odenseanere var på besøg. I øvrigt har de frostrelaterede driftstop også ramt uden for selve Aarhus - på de mere landlige strækninger på Aarhus Letbane, der kører ud mod Grenå og Odder. Odenseanernes testture foregik inde i byen. Foto: Rune Bager/Odense Letbane
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Michelin misser Fyn endnu engang

Læserbrev

Debat: Lad os gøre Ærø til affaldsfrit samfund i 2030

Læserbrev: Ærø dækker et geografisk overskueligt område. Det giver muligheder, som vi bør udnytte. Administrativt er vi en kommune i samme ret som landets øvrige 97 kommuner, men også på det punkt er Ærø med 6.000 indbyggere mere overskueligt end for eksempel nabokommunerne Sønderborg og Svendborg, med omkring 50.000 indbyggere. Ærø har en unik mulighed for at blive modelsamfund for andre kommuner, vi kan lave forsøg og eksperimenter i kommunalt regi, som kan gøre os til frontløbere og inspirere andre. Jeg synes vi skal give Ærø videre til vores børn mindst lige så frodigt og rent, som vi overtog øen fra vores forfædre. Affald - de første ca. 15 år, jeg boede på Ærø, blev affaldsbjerget i Husmarken fordoblet. Nu sender vi vores affald til forbrænding i Svendborg - ude af øje, ude af sind. Da mine oldeforældre var børn, var der ikke noget der hed affald. Jo, selvfølgelig var der det, men det var ikke affald der blev dynget op på lossepladser eller brændt af, det indgik i naturens kredsløb som gødning eller blev genanvendt. De havde heller ikke de mængder af emballage, som fylder min skraldespand, før det bliver kørt og sejlet til Svendborg. Hvis vi vil, kunne Ærø blive det første (næsten) affaldsfrie samfund i Danmark. Vi kunne informere hinanden massivt om hvilke emballagetyper og produkter der kan genanvendes og samle dem behørigt ind - disse vil være en ressource, der kunne sorteres og raffineres på Ærø. Det er teknisk muligt at indføre afregning af dagrenovation efter vægt, så blev det billigere for dem der tænker i genanvendelse når de køber varer og sorterer effektivt, eller bare har lidt affald, og det ville blive dyrere for dem, der fylder meget i beholderen til forbrænding. Organisk affald kunne hjemmekomposteres, eller vi kunne producere biogas. Mulighederne er mange, og vi kan, hvis vi vil. Jeg synes, vi skal sætte en ambition om, at Ærø er et affaldsfrit samfund i 2030.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod sig

Annonce