Annonce
Navne

60 år: Militær karriere ved et tilfælde

Generalmajor Agner Rokos har haft en lang og succesrig karriere i Forsvaret. Den 19. april fylder han 60 år. Scanpix/Claus Fisker/arkiv

Agner Rokos, der torsdag den 19. april fylder 60 år, har haft en afgørende betydning for Danmarks militære indsatser over de seneste mange år.

En af de vigtige indsatser, som Rokos har sat sit aftryk på, var at opbygge en uddannelse for officerer i Irak.

Det skete, da han i 2005 blev næstkommanderende for Natos uddannelse af officerer i Irak, der havde et enormt behov for veluddannede militærfolk i tiden efter Saddam Hussein.

Agner Rokos gjorde faktisk sit arbejde så godt, at amerikanerne i 2006 belønnede ham med fortjenstmedaljen "Legion og Merit".

Succesen i Forsvaret drog ham videre til en stilling som chef for Hærens Operative Kommando.

Og da Agner Rokos tiltrådte stillingen i 2010, var det med en stor ansvarsbevidsthed.

- Lederen er forpligtet også til at tage sorteper, hvis en operation ikke forløber som forudset eller ønsket, sagde han til Berlingske efter tiltrædelsen.

I 2013 åbnede et nyt kapitel for den erfarne generalmajor, da han blev udnævnt til næstkommanderende for den Nato-stab, der er placeret i Stettin i Polen.

I den forbindelse understregede Agner Rokos igen sin store dedikation til den danske forsvar.

- Jeg har været officer i 30 år, og jeg tager derhen, hvor jeg bliver befalet, sagde han ifølge JydskeVestkysten.

Selv om Agner Rokos virker som en mand, der fra en ung alder har været skåret perfekt til en karriere i Forsvaret, så havnede han faktisk i Forsvaret ved et tilfælde.

Da han i slutningen af 1970'erne var til session, trak Agner Rokos så lavt et nummer, at han måtte et smut forbi Forsvaret og aftjene sin værnepligt. Og herfra ville han blot fortsætte med at stige i graderne.

Karrieren har sendt ham forbi en række poster i Forsvaret og Forsvarsministeriet.

Det blev også til en post i Kashmir, hvor han i 1990 og 1991 var FN-observatør på grund af balladen mellem Indien og Pakistan. (Ritzau)

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fynske Motorvej: Tre biler kørt sammen

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce