Annonce
Erhverv

4000 firmaer skal have ny ejer

Mikael Tipsmark, t.v., kom med i mæglervirksomheden Nyco i starten af året, hvor stifter Mogens Bjerre kan fejre 10 år med virksomheden, som de to nu ejer halvdelen af hver. Foto: Jakob Haugaard Christiansen
Tusindevis af firmaer i regionen skal frem mod 2025 skifte hænder, når ejerlederen eller stifterne går på pension - i mange tilfælde er de for sent ude eller dårligt forberedte, så de ikke får den forventede værdi med, lyder det fra to eksperter.

78-årige Ove Nielsen fra Svendborg gjorde det i 2015, da han solgte sin virksomhed Bi-Plast gennem 33 år til Ulrik Juel Nielsen. Dermed blev han en af de mere end 4000 syddanske virksomhedejere, som frem mod 2025 skal sælge.

Forud var gået flere års overvejelser og til sidst et samarbejde med et mæglerfirma, men for mange andre ejere af små og mellemstore familieejede virksomheder bliver generationsskiftet bøvlet, samtidigt med at den ventede pensionsopsparing i firmaet kan vise sig at være langt mindre end antaget.

Hver dag skifter mindst en virksomhed i Region Syddanmark ejer i forbindelse med at den oprindelige stifter trækker sig tilbage. Men generationsskiftet går ikke altid som forventet, lyder det fra to eksperter.

- Vi sælger 20 virksomheder om året og får lige så mange anmodninger, mens ejerlederen gør det en gang i livet, når han skal afhænde det. Mange ser det som deres barn, og det kan gå helt galt, da følelserne spiller for stor en rolle, siger Mikael Tipsmark, der har arbejdet med finansiering, investorer og virksomhedsovertagelser igennem en række år hos Connect Danmark og bl.a. Arbejdsgiverne.

Annonce

Før du sælger

1. Forbered salget i god tid. Erkendelsen af, at man skal sælge livsværket, som der ofte er tale om, er altafgørende. Inddrag familien, rådgivere og mæglere i god tid, så man afstemmer forventninger både til værdiansættelsen og til hinanden, hvis eksempelvis en datter skal overtage fra sin far. Huske der kun én rigtig pris, nemlig den du som sælger kan blive enig med køber om, så en realistisk pris er vigtig.

2. Sørg for virksomheden er modnet klar til salg, altså værdien er høj og organisationen er forberedt. Når først man har erkendt, at der skal ske er stort skifte, skal man modne virksomheden. Hvis den skal sælges til tredjepart, skal man fortsætte driften og bevare et vist investeringsniveau, så køber har en virksomhed at bygge videre på - og kan set potentiale i. Alternativt kan man stå med en virksomhed, hvor man kun kan sælge stumperne, fordi der intet er at bygge videre på.

3. Find de rigtige til at overtage. Mange bruger alt for meget tid på selv at søge og forhandle og det mislykkedes da man har erfaringen i at drive virksomhed og ikke at sælge virksomheden. Derfor mister virksomheden værdi, da fokus forsvinder på at drifte optimalt. De fleste købere kan overordnet inddeles i fire grupper – intern køber, privat køber, industriel køber og institutionel køber, der kommer ind med hel eller delvis overtagelse. Erfaringer fra en stor ejerleder undersøgelse fra CBS, Center for Ejerledelse, viser færre familiemedlemmer er klar til at overtage, og det er sværere for sælger at finde de rette købere ”ude i markedet”.

Den største hurdle

I februar blev Mikael Tipsmark medindehaver af firmaet Nyco, da han købte sig ind hos Mogens Bjerre, som i 10 år har ageret mægler mellem sælger og køber, når en virksomhed skifter hænder.

Det var netop Nyco og Mogens Bjerre, der i 2015 bragte Ove Nielsen og Ulrik Juel Nielsen sammen, da Bi-Plast blev solgt.

- For Ove var det afgørende, at virksomheden kørte videre lokalt. Han havde gjort sig mange overvejelser, men mange kommer for sent i gang, den største hurdle er måske, at de ikke ser sig selv som gamle. De vil ikke stå frem og sige, at de er til salg, og så bliver det nogen gange meget sent, siger Mogens Bjerre.

En undersøgelse fra 2015 fra Copenhagen Business School viser, at 23.000 virksomheder frem mod 2025 skal igennem et generationsskifte. Af dem har de 4000 adresse i Region Syddanmark. Nogle af dem vælger en mæglervirksomhed som Nyco til at rådgive og hjælpe under salget, der som regel tager mindst et halvt år at gennemføre.

Værdi og modning

Det afgørende første punkt, Nyco-mæglerne rådgiver ejerlederne om, er værdiansættelsen af virksomheden.

Allerede her har mange en fejlagtig opfattelse af, hvad de kan forvente af pris, siger Mikael Tipsmark om den proces, som altid starter med en anonym teaser, hvor virksomheden bliver sat til salg - uden at man kan identificere virksomheden. Derefter følger en proces med fortrolighedserklæringer og afklaringsmøder med den potentielle køber, så sælger ikke spilder tiden med købere, der ikke har den rette baggrund eller for få midler til at købe.

- Jeg har siddet med en ejerleder, som mente, at hans 65 procent af virksomheden skulle være 10 millioner værd. Det var hans pensionsopsparing, og han fik et chok, da han hørte, at det var helt urealistisk, siger Mikael Tipsmark. Derefter måtte ejeren i gang med at automatisere og optimere produktionen, så værdien kunne forøges.

For at undgå den slags overraskelser er det afgørende, at man kommer i gang i god tid, understreger Mogens Bjerre.

- Hvis du gør det, kan du nå at optimere forretningen og sikre, at der er nogle gode år, før du skal sælge, siger Bjerre om den modningsproces, som følger efter værdiansættelsen.

Når først den er på plads, så kan Nyco i samarbejde med ejeren begynde at overveje ejerskiftet - som kan være et generationsskifte til en søn, men i andre tilfælde ender med at blive til et salg.

- Det er i hvert fald afgørende, at man har gjort sig nogle overvejelser. Jeg har set eksempler på, hvor et generationsskifte nærmest har ødelagt en familie, fordi senior holder fast for længe og ikke lader junior kommer til. Derfor holder vi også individuelle møder med ejere, ægtefæller og næste generation, siger Mikael Tipsmark.

- Sælger skal være afklaret. Jeg havde en case, hvor en direktør sagde fra dagen før, han skulle skrive salgsaftalen under. Han var bare ikke klar, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce