Annonce
Odense

40 børn og unge på Brain Booster Camp: Skoleskak er et smart træk for både læring og venskaber

Malak Atani (tv) og klassekammeraten Nhi Thran spiller skak mod hinanden mange timer om ugen. Både i skolen, men også online på computer. Foto: Simon Staun
Dansk Skoleskak har eksisteret siden 1960, men har radikalt ændret karakter. I dag er venskab, fysiske lege og fællesskab vigtigere end selve skakspillet.
Annonce

Odense: I en tid, hvor mange kigger mere på en skærm end på hinanden, er det et klogt træk at øve sig i at fokusere og booste sin hjerne inden skolestarten. Derfor har Dansk Skoleskak stablet sommercampen Brain Booster på benene i en række danske byer, hvor børn og unge kvit og frit har kunnet tilmelde sig campen.

Brain Booster er både for dem, der aldrig har rykket en bonde på et skakbræt, og dem, der kan lave en rokade. De er inddelt på tre hold med de oplagte navne: "Springer", "Løber" og "Tårne".

På springer-holdet får deltagerne et basalt grundkursus, hvor de lærer navnene og funktionen på de forskellige brikker. Løberne spurter videre til træk som rokade, hvor konge og tårn bytter plads, mens tårnene blandt andet kaster sig over simultanskak med de voksne undervisere som modstandere.

Fra venstre er det Alf, Mattis, Atharva og Bertram, der sidder og venter på, at underviseren Simon Wilbrandt kommer tilbage og foretager sit træk i en simultanrunde. Foto: Simon Staun

Det kan godt være, at UngOdenses lokaler på Niels Bohrs Allé er fyldt med skakbrikker- og brætter, men læringschef i Dansk Skoleskak, Mikkel Nørgaard, understreger, at målet ikke er at lokke nye spillere til landets skakklubber.


Mange unge har et underskud af social kontakt. Måske har de ikke været på sommerferie, og hvis man ikke lige er til rally eller kitesurfing, er skak måske mere oplagt for de tænksomme børn.

Mikkel Nørgaard, læringschef Dansk Skoleskak


- Dansk Skoleskak er ikke en skakorganisation. Det er en børn- og ungeorganisation, hvis primære formål er at give flere børn et liv med læring og uddannelse. Samt sunde mentale, sociale og faglige egenskaber. Skakspillet er bare et redskab, der virker godt med de formål, siger Mikkel Nørgaard.

Annonce

Underskud af social kontakt

Hver tredje folkeskole er i dag tilknyttet Dansk Skoleskak, og i lokalerne på Niels Bohrs Allé kan man da også spotte skolenavne fra hele Odense Kommune på navneskiltene.

- I gamle dage spillede børn skak i klubber, men det er i høj grad afløst af skoleskak, som mange steder er sat på skoleskemaet. Mange af deltagerne i Brain Booster vil have lært skak at kende i skolen, siger Mikkel Nørgaard.

40 børn og unge deltager torsdag, og lige så mange er tilmeldt fredag, hvor H.C. Andersen Skolen er ramme.

- Den yngste i dag er en seksårig dreng, der starter i 0. klasse, mens den ældste er en somalisk pige på 20 år, som læser erhvervsøkonomi på universitet. Hun er egentlig for gammel, da aldersgruppen hedder 6 til 16 år. Men hun har tre veninder med, som er under 16 år, så hun fik lov at være med. Det er med til at understrege diversiteten, som bestemt også betyder meget, siger Mikkel Nørgaard.

Odense Kommune støtter campen økonomisk og har sørget for lokaler, hvilket også hænger sammen med et efterslæb i forbindelse med corona.

- Mange unge har et underskud af social kontakt. Måske har de ikke været på sommerferie, og hvis man ikke lige er til rally eller kitesurfing, er skoleskak måske mere oplagt for de tænksomme børn. Det betyder dog ikke, at de sidder stille hele dagen. For de skal både dyste i stafet-skak og en anden skak-afart, hvor man skal lave et antal armbøjninger eller englehop alt efter, hvilken brik man får slået, siger Mikkel Nørgaard.

Jonathan og Albert koncentrerer sig for at undgå alt for mange englehop eller armbøjninger. Foto: Simon Staun

I lokalet ved siden af ligger to drenge netop og tager armbøjninger. De skal tage fem hver, fordi de måtte vinke farvel til et tårn. Heldigvis var det ikke deres dronning, som ville have kostet ni armbøjninger.

- Der er mere fokus på det fysiske element, end mange forventer. Men det sociale vejer også tungt. Vi ser efter hver dag, at der udveksles telefonnumre. Det glæder mig mindst lige så meget, som hvis nogen falder for spillet.

Annonce

Tvunget til at tænke logisk

Læringschefen fremhæver skaks egenskab til at stimulere måden, man tænker på. Måden man genkender mønstre og sammenhænge. At man bliver bedre til at reflektere og løse problemer.

- Skak stimulerer mange af de kompetencer, man blandt andet lærer gennem matematik. De kvaliteter kan man få glæde af gennem hele uddannelsessystemet, konkluderer Mikkel Nørgaard, mens han viser ind i tårne-lokalet, hvor der spilles simultanskak.

Malak Itani har spillet skak, siden hun var lille. Hun er ikke i tvivl om, at det gør hende endnu bedre til matematik. Foto: Simon Staun

Inden for døren sidder 14-årige Malak Itani fra Seden Skole. Hun er på skak-camp med sin veninde Nhi Thran, som også skal starte i 8. klasse om få dage.

- Nhi og jeg har spillet skak i en del år, og da vi så tilbuddet om skoleskak i sommerferien, meldte vi os til med det samme. Vi startede dagen på løber-holdet, men blev hurtigt rykket op på tårne-holdet for de mest øvede, siger Malak Itani.

Skak kom for alvor på skoleskemaet på Seden Skole i 3. klasse. Derfor spiller Itani og Nhi typisk to gange om ugen i skolen. Desuden supplerer de med online-skak i fritiden.

- Jeg er virkelig fascineret af skak, fordi man er tvunget til at tænke logisk. Og velovervejet. Jeg er ret vild med matematik, så der er mange ting derfra, jeg kan benytte i skakken. Og omvendt, siger Malak Itani.

Hun har spillet simultanskak før, men har alligevel taget notits af underviserens Simon Wilbrandts forslag til træk.

- Han har lært os flere taktiske greb, som jeg ikke kendte i forvejen. I formiddags lærte vi også en del på springer-holdet, så det har bestemt været en lærerig dag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Særbehandling – ikke lighed

Odense

Borgerservice: Lejere blev advaret om manglende godkendelse af lejemål på tidligere kro

Annonce