Annonce
Fyn

4,4 meter høje bølger holdes ude: Nu skal Storebælts jernbanetunnel sikres på Fyn

Sund & Bælt har forstærket digerne på Sprogø med 100.000 ton granit, og nu skal jernbaneforbindelsen fra Fyn til Sjælland sikres mod mere ekstremt vejr.
Annonce

Storebælt: Flere end 100.000 granitsten er siden september sidste år blevet lagt oven på de eksisterende diger rundt om den nordlige del af Sprogø for at sikre jernbanetunnelen under Storebælt mod oversvømmelse.

Forstærkningen af digerne er sket for at modstå følgerne af de klimaforandringer, som ser mere voldsomme ud i dag, end da Storebæltsbroen blev designet for cirka 30 år siden. Med 100.000 ton ekstra granit i størrelser på op til et ton er digerne på Sprogø blevet forhøjet halvanden meter, og de kan nu modstå bølger på op til 4,4 meter og højvande på 3,25 meter over normal vandstand.

Så høj vandstand forventes heldigvis ikke at blive dagligdag - det vil ifølge Sund & Bælt kun ske en gang hver 10.000 år, så med de højere diger er sikkerheden for tunnelen hævet til et niveau, hvor en oversvømmelse ikke accepteres som en mulighed, oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

- Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt.

Det har kostet cirka 30 millioner kroner at forhøje digerne på Sprogø, men sikringen af jernbaneforbindelsen over Storebælt er ikke tilstrækkelig med de højere diger. Også ved Halsskov og ved Nyborg skal der klimasikres, og det arbejde tager Sund & Bælt fat på i løbet af de næste par år.

Jernbanetunnelen under Storebælt har en gang været oversvømmet; det var under byggeriet af Storebæltsforbindelsen i oktober 1991. Begge tunnelrør blev oversvømmet, da vand fra Storebælt trængte ind i tunnelen oven over en af de fire boremaskiner, der arbejdede mod hinanden fra Sjælland og Sprogø.

Oversvømmelsen betød, at borearbejdet blev forsinket cirka 10 måneder.

Storebælt klimasikrer digerne på Sprogø from Sund & Bælt on Vimeo.

Diget rundt om den nordlige del af Sprogø er blevet forstærket, så det nu kan holde bølger på op til 4,4 meters højde ude og beskytte jernbanetunnelen mod oversvømmelse selv ved højvande op til 3,25 meter over normal vandstand. Arkivfoto: Gade Co./Sund & Bælt.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce