Annonce
Udland

38 personer mister livet i nye massakrer i Mali

Mandag aften blev to landsbyer i Mali nær grænsen til Burkina Faso angrebet. 38 blev dræbt.

38 personer er dræbt og mange andre er såret i angreb på to landsbyer i Mali. Det oplyser landets regering tirsdag ifølge nyhedsbureauet AFP.

Ingen har taget skylden for angrebene, der fandt sted mandag, og var rettet mod indbyggere, der tilhører den etniske gruppe dogon.

- Terroristangrebene mandag aften var rettet mod landsbyerne Gangafani og Yoro - ikke langt fra grænsen til Burkina Faso. Det officielle foreløbige tal er 38 døde og adskillige sårede personer, hedder det i en meddelelse fra regeringen.

Ifølge FN bliver den etniske vold stadigt værre i Mali. For knap halvanden uge siden blev et stort antal personer - alle tilhørende dogon-folket - dræbt i et lignende angreb.

Ifølge regeringen blev 35 personer dræbt, mens en lokal myndighed opgjorde drabstallet til 95.

Medlemmer af dogon-folket og en anden etnisk gruppe kendt som fulani-folket har længe været i strid om adgang til land og vand, skrev mediet France 24 i den forbindelse.

Dogon-folket beskylder blandt andet fulani-folket for at være tilknyttet lokale militante grupper. Til gengæld mener fulani-folket, at Malis hær har forsynet dogon-folket med våben til at udføre angreb mod dem.

Den 16. maj oplyste FN-missionen Minusma, at den har registreret "mindst 488 dødsfald" i forbindelse med angreb mod fulani-folket.

Den blodigste hændelse var i marts nær grænsen til Burkina Faso. Her blev omkring 160 personer fra fulani-gruppen dræbt. Dogon-folket mistænkes ifølge AFP for at stå bag det angreb.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce