Annonce
Odense

370 har søgt: Massiv interesse for job som letbanefører i Odense

Letbanetogene holder på rad og række klar og venter på de kommende førere ved kontrol- og vedligeholdelsescentret i det sydlige Odense. Det bliver også her, at de kommende styringsmedarbejdere får deres dagligdag. Foto: Michael Bager
Direktør Thomas Friis Brændstrup fra Keolis Letbane A/S, der skal stå for driften af letbanen i Odense, kalder interessen "overvældende". Det første hold af nyansatte letbaneførere bliver klar til at køre testkørsler fra marts næste år.

Odense: - Proportionelt set har der været endnu større interesse i Odense, end vi oplevede i Aarhus.

Sådan lyder status fra adm. direktør i Keolis Letbane Thomas Friis Brændstrup, efter fristen for at søge et job som enten letbanefører eller styringsmedarbejder ved letbanen i Odense netop er udløbet.

Keolis driver også Aarhus Letbane, og også der modtog selskabet mange ansøgninger, da der skulle ansættes personale, men appetitten på et job ved letbanen er altså endnu større i Odense.


Det er en helt, helt overvældende interesse for stillingerne, og vi er selvfølgelig taknemmelige for og stolte over, at så mange kigger vores vej og ønsker at blive en del af driften af den kommende letbane i Odense.

Thomas Friis Brændstrup, adm. direktør i Keolis Danmark


370 ansøgninger har letbanen konkret modtaget, og det anser Keolis-direktøren for et meget højt tal.

- Det er en helt, helt overvældende interesse for stillingerne, og vi er selvfølgelig taknemmelige for og stolte over, at så mange kigger vores vej og ønsker at blive en del af driften af den kommende letbane i Odense. Jeg er sikker på, at det bliver helt fantastisk, siger Thomas Friis Brændstrup.

Det eneste, han ærgrer sig over, er et lavt antal kvinder blandt ansøgerne.

- Generelt ser vi ved den her type job - om det er bus eller letbane - at det primært er mænd i alderen 50 plus, der søger jobbene. Og få kvinder. Det er vi jo ærgerlige over, for vi vil gerne have, at vores medarbejdersammensætning afspejler det danske samfund i både køn, alder og etnisk diversitet. Men vi arbejder med de profiler, vi får ind, og er som sagt meget taknemmelige for alle de ansøgninger, vi har modtaget. Vi skal nok sikre, at vi får en flok kompetente letbaneførere til at sidde bag styrepinden i letbanekøretøjerne i Odense.

Annonce

Også intern rekruttering

Efter den senest udmeldte tidsplan fra Odense Letbane og Odense Kommune, åbner byens nye letbane seneste 1. september 2021.

Næste skridt i processen med at få ansat de nye letbaneførere bliver en telefonscreeningsproces efterfulgt af indledende personlige samtaler og tests, oplyser Thomas Friis Brændstrup.

I alt skal der ansættes godt 50 letbaneførere og 11 såkaldte styringsmedarbejdere, der skal betjene kontrolcenteret, når letbanen kører. Nogle af stillingerne bliver besat ved intern rekruttering blandt buschaufførerne. Keolis sidder nemlig også bag rattet i busserne i Odense.

- I forbindelse med, at letbanen åbner, nedlægges nogle af busruterne. Og i den forbindelse har vi selvfølgelig en forpligtigelse til at se, om der er nogle af buschaufførerne, der har lyst til at fortsætte som letbaneførere. Ad den vej har vi fundet rundt regnet et par gode håndfulde, siger Thomas Friis Brændstrup.

Annonce

Klar til testkørsler

Fem af de kommende letbaneførere bliver uddannet som instruktører og fem som kørelærere - de bliver altså en slags superbrugere, der kan øse af deres visdom til de øvrige.

- De får en ekstra grundig uddannelse og skal så hjælpe med at få uddannet resten af medarbejderskaren, forklarer Keolis-direktøren.

Han oplyser, at letbaneførerne vil blive ansat og uddannet i fem-ugers forløb i mindre grupper med 10 til 15 personer ad gangen.

- I takt med, at de bliver uddannet, kommer de til at deltage i arbejdet med at køre testkørsler, siger Thomas Friis Brændstrup.

Første kuld letbaneførere ventes at gå i gang med deres uddannelsesforløb fra udgangen af februar og vil derfor være klar til at blive indsat fra midten eller slutningen af april.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

Kerteminde

Vi har spurgt læserne: Skal vi passe på Lindø eller på naturen?

Sydfyn

Private havne raser over Svendborg Kommune: Man kan ikke lave regler med tilbagevirkende kraft

Annonce