Annonce
Erhverv

35.000 passagerer er stået af bussen i hverdagen - nu skal tilliden genvindes

Det har været småt - meget småt - med passagerer i både by- og regionalbusserne på Fyn under coronakrisen, og nu bliver øvelsen i takt med Danmarks åbning at få passagererne til at vende tilbage igen. Foto: Christian Nordholt
Onsdag havde trafikselskaberne møde med trafikministeren, og Fynbus-formand Morten Andersen forventer, at staten dækker det milliontab, som selskaberne er drønet ind i som følge af coronakrisens passagerflugt. Men ét er millioner - et andet passagerenes tillid.
Annonce

Tirsdag den 3. marts kørte 42.998 passagerer en tur med en bybus eller en regionalbus på Fyn. Tre uger senere - tirsdag den 24. marts - kørte 7611 passagerer en tur med en bybus eller en regionalbus på Fyn.

En forskel på den forkerte side af 35.000 passagerer er til at tage at føle i et offentligt trafikselskab, og det er blot et enkelt - men repræsentativt - nedslag i rædselskabinettet af en corona-passagerstatistik, som Fynbus har lavet for Fyens Stiftstidende.

Det her er jo ikke noget, vi har bedt om. Det er ikke et vejarbejde, der får folk til at stå af - det er en krise, og vi kan ikke bare tilpasse kapaciteten, fordi der ikke er mange med.

Morten Andersen, formand for Fynbus-bestyrelsen

Annonce

Hel- og halvtomme busser

Midt mellem de to nævnte tirsdage ligger Mette Frederiksens vi-lukker-landet-melding den 11. marts, og selv om Danmark stille er begyndt at genfinde sine fødder, dokumenterer tallene, at by-, regional- og udannelsesbusserne fortsat triller både halv-, -trekvart- og heltomme rundt på de fynske landeveje.

De manglende passagerer giver Fynbus milliontab. Det står fast.

Hvor stort er der reelt ingen, der ved endnu, fordi det afhænger af krisens udvikling og ikke mindst afvikling, men ifølge bestyrelsesformand Morten Andersen opererer Fynbus med tre scenarier:

- I bedste fald er alle passagerne tilbage i busserne i december - det er der nok ikke så mange, der tror på - i næstbedste er 80 procent tilbage, og i værste fald er kun halvdelen af dem tilbage. Men vi får et tab, der ligger i størrelsesordenen 60 til 100 millioner kroner for 2020, siger Morten Andersen, der er borgmester i Nordfyns Kommune.

Skræktallene overrasker ham for så vidt ikke, men for Fynbus er det nu altafgørende dels at få vished for, at staten dækker tabet, dels - i takt med samfundets genåbning - at komme i gang med at genvinde passagerernes tillid til at køre med bus igen.

Annonce

Pres på likviditet

Onsdag var landets offentlige trafikselskaber til digitalt møde med trafikminister Benny Engelbrecht, og Morten Andersen forventer efter mødet, at selskaberne får dækket tabet af staten.

- Alle trafikselskaber står med den her udfordring: passagernedgang og manglende billetindtægter. Min klare oplevelse og forventning er, at man anerkender situationen, og at trafikselskaberne får kompensation for det massive indtægtstab, vi har lidt og lider på grund af corona. Jeg har ikke vished for, hvad kronebeløbet bliver, og vi ved jo heller ikke, hvor meget, vi kommer til at tabe, siger Morten Andersen.

Trafikselskaberne bliver presset på likviditeten hen over sommeren - nogle mere end andre - men bestyrelsesformanden mener ikke, at likviditeten er den største udfordring.

- Problemet skal ikke forklejnes, men likviditeten kan der findes en løsning på med ejerne og med bankforbindelser. Jeg frygter mere det reelle økonomiske tab, hvis ejerne ikke bliver kompenseret. Det her er jo ikke noget, vi har bedt om. Det er ikke et vejarbejde, der får folk til at stå af - det er en krise, og vi kan ikke bare tilpasse kapaciteten, fordi der ikke er mange med. Der skal være en eller anden form for transportmulighed med kollektiv trafik, også når man bor uden for de større byer, fastslår formanden.

Fynbus

Fynbus er et offentligt trafikselskab.

Det ejes af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

De største ejere er Region Syddanmark og Odense Kommune.

Morten Andersen, borgmester i Nordfyns kommune, er formand for Fynbus-bestyrelsen.

Carsten Hyldborg er direktør for selskabet.

Annonce

Restriktioner

Selv om de økonomiske pinsler bliver løst, og coronakrisen klinger af, står Fynbus over for den helt store øvelse at genvinde tilliden fra tusindvis af passagerer.

På almindelige hverdage er cirka 35.000 daglige forbrugere steget af, og spørgsmålet er, om de stiger på i takt med, at flere og flere begynder at gå på arbejde, i skole og på uddannelsesinstitutioner.

- Vi har levet op til Sundhedsmyndighedernes anbefalinger, og det bliver vi helt indlysende ved med. Det er den måde, vi bedst bevarer den tillid, vi skal have over for passagerne, som skal føle sig trygge ved at sætte sig ind i en bus, siger Morten Andersen.

I skrivende stund er der indført flere tiltag for at beskytte både passagerer og chauffører. Busserne må ikke tage så mange passagerer med, som de plejer, der kan ikke købes kontantbilletter, og passagerer må ikke gå ind via fordøren og komme i nærheden af chaufføren.

- Meget afhænger nu af, hvor mange, man må lukke ind i en bus, og om vi skal køre videre med restriktioner i den her størrelse. Jo længere tid, der går med restriktioner, jo større risiko er der for, at passagerne finder en anden måde at transportere sig på. Sådan er det, når man som passager er hæmmet over en længere periode - hvis der går meget lang tid, før man føler sig tryg ved at sætte sig i en bus, finder man nye veje, fastslår bestyrelsesformanden, der ved, hvad han taler om.

Faldende passagertal har været en øm tå for Fynbus i de forgangne år, men årsagen har været blandt andet været letbanebyggeriets store vejarbejder, som er noget mere håndgribelige end en virus uden vaccine.

Fynbus er et offentligt trafikselskab, som er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark, som bestiller de ruter, de ønsker at betjene borgerne med.
Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce