Annoncørbetalt indhold

3 gode råd til dig der er ny på arbejdsmarkedet

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

At komme ud på arbejdsmarkedet, enten efter længere tids fravær på grund af sygemelding eller barsel, som nyuddannet eller ung, er altid en smule nervepirrende. Der er mange ting at holde styr på og det kan til tider være svært at danne et overblik over, hvad man skal huske på og hvordan man skal navigere denne nye verden. Denne artikel giver 3 gode råd til dig der er ny på arbejdsmarkedet så du kan få den bedst mulige oplevelse.


Annonce

Få styr på din a kasse

Noget af det vigtigste du skal have styr på før eller når du træder ud på arbejdsmarkedet er din a-kasse. A-kassen er dem der udbetaler dine dagpenge hvis du er ledig eller pludselig står uden arbejde i både kortere og længere perioder, men kun hvis du er medlem. Hvis du først melder dig ind efter du er blevet ledig bliver du pålagt en såkaldt karensperiode for du kan modtage dagpenge. Der findes mange forskellige a-kasser og det er værd at sætte sig ind i fordelene og ulemperne ved de enkelte, da nogle a-kasser retter sig med bestemte uddannelser eller fagligheder og derfor bedre kan vejlede dig i din specifikke situation eller med din unikke baggrund end andre. Hvis du for eksempel er humanist eller scien.er er Magistrenes A-kasse et rigtig godt valg. Læs mere om MA-kasse og få information om de mange fordele ved at have en god, personlig og sikker a-kasse, der dækker lige netop dine behov.


Fokuser på dit netværk

Udover a-kassen er noget af det vigtigste du kan have som nyuddannet eller ny på arbejdsmarkedet et godt netværk. Mange finder arbejde gennem deres netværk og ved at bruge platforme som Linkedin, der forbinder professionelle og fagfolk, og vigtigheden af dette må ikke undervurderes for én der er ny på arbejdsmarkedet. Forbindelser og netværk kommer i mange forskellige former og kan være nogle fra din tætte omgangskreds såsom en ven, studiekammerat eller et familiemedlem, men også venners venner, én du mødte gennem tidligere jobs eller nye forbindelser du måske kun har hørt om fra andre. Derfor skal du ikke holde dig tilbage når du skal bruge dit netværk, og det vigtigste er, at du arbejder på at vedligeholde og udvide dit netværk og dine forbindelser.


Brug din fagforening 

En fagforening er ikke kun til for at hjælpe dig hvis du har problemer med din arbejdsgiver, dine arbejdsvilkår eller skal forhandle løn. Det er der også for at vejlede og rådgive dig i alt fra din jobsøgning og dit CV, til deltagelse i kurser og hjælp til forsikringen. Hvis du er ny på arbejdsmarkedet og måske ikke har fået meldt dig ind i en fagforening er det derfor en god ide at gøre det så hurtigt som muligt. Så står du nemlig bedre hvis du skulle ende i en situation hvor du for eksempel har mistet dit job uden en ordentlig forklaring eller opsigelse, mangler at få udbetalt løn eller feriepenge, eller er utilfreds med dine arbejdsvilkår. Derudover kan du også få hjælp af din fagforening til at navigere jobmarkedet, dagpengesystemet, sygemelding og eventuel overgang til efterløn eller pension. Det vigtigste er bare at du aktiv bruger din fagforening og ser dem som en hjælpende hånd.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.