Annonce
Danmark

25 nye ruter og fem nye stoppesteder: Kombardo Expressen udvider massivt

Kombardo Expressen kører fra 23. april på 25 nye ruter og stopper i fem nye byer på rutekortet: Esbjerg, Kolding, Vejle, Fredericia og Slagelse. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kombardo Expressen, der drives i et samarbejde mellem Molslinjen og Herning Turist, udvider fra 23. april med 25 nye busruter og nye stoppesteder i Esbjerg, Kolding, Fredericia, Vejle og Slagelse. Molslinjens kommercielle direktør tror på, at man kan flytte trafikanter fra bilerne og over i busserne. Eksperter er enige om, at DSB bliver udfordret men tror ikke på, at flere vil lade bilen stå.

Trafik: Hvor en rejse med Kombardo Expressen tidligere har omfattet en tur på havet med færger fra Molslinjen, Bornholmslinjen eller Alslinjen, bliver busturen nu en mere landfast oplevelse.

Fra den 23. april begynder Kombardo Expressen nemlig at køre på 25 nye ruter med afgang fra fem nye stoppesteder.

De nye ruter tæller blandt andet en tur fra Esbjerg til København med stop i Odense og Slagelse undervejs.

Annonce

For Kombardo Expressen handler det om at binde Danmark bedre sammen.

Det fortæller Jesper Skovgaard, kommerciel direktør for Molslinjen A/S, der driver Kombardo Expressen sammen med Herning Turist.

- Det produkt, vi har skabt, er noget, vores gæster er virkeligt glade for. Derfor vil vi gerne rulle det mere ud og få bundet vores andre destinationer i Danmark sammen, siger han.

Kombardo Expressen kørte sin første tur mellem Aarhus og København i 2017, og siden er nye byer og ruter kommet til.

Jesper Skovgaard, kommerciel direktør for Molslinjen A/S, der driver Kombardo Expressen i samarbejde med Herning Turist. Foto: PR

De fem nye stoppesteder tæller Esbjerg, Kolding, Fredericia, Vejle og Slagelse. Valget er faldet på netop disse byer, fordi de passer sammen med Kombardo Expressens eksisterende rutenet og har et størrelsesmæssigt opland, der gør, at der kan fyldes passagerer nok i busserne.

- Det er en ret stor udvidelse med så mange nye ruter. Der skal en vis volumen til at starte op, og såfremt det bliver en succes, som vi jo håber, det gør, vil der komme flere byer og flere afgange til. Men det kræver jo, at vores gæster er interesserede i produktet og vælger os til. Er de med på den, får de bare et endnu bedre produkt, siger Jesper Skovgaard.

Vil tage markedsandele fra DSB

Billetterne til de nye ruter bliver sat til salg allerede senere i denne uge, inden busserne altså ruller ud fra 23. april. Når startskuddet lyder, forventer Jesper Skovgaard at hente nye kunder, der på nuværende tidspunkt ikke rejser med kollektiv transport.

- Det er jo klart, at der er en offentlig transportør i DSB, og jeg tror, der er en del kunder, de slet ikke får fat i, alene fordi det er for dyrt at rejse frem og tilbage, siger han.


Derfor tilbyder vi billige billetter, når man køber i god tid. Og selv hvis man køber tættere på afgang, er vores billetter billige i forhold til de offentlige transportører

Jesper Skovgaard, kommerciel direktør i Molslinjen A/S


Kombardo Expressens udvidelse til Esbjerg, Kolding, Vejle, Fredericia og Slagelse vil udfordre DSB’s markedsandel i deres kerneland, forudser Harry Lahrmann, trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet.

- Jeg er helt sikker på, at en stor del af deres passagerer vil komme fra togene. Men der vil også komme nye kunder til, der vil rejse mere. Når den kollektive trafik udvides, øges mobiliteten, siger han.

Fjernbusselskaber som Kombardo Expressen og Flixbus sætter sig på ruterne, hvor der kan tjenes gode penge på de store passagerstrømme, forklarer Harry Lahrmann.

- Og så bliver det sværere for DSB og hvem der i øvrigt driver kollektiv trafik på de ruter at tjene penge, der kan bruges på at have bus- eller togdrift på andre strækninger med færre passagerer, siger han

Annonce

Skatteyderne kan ende som tabere

Mogens Fosgerau, der er trafikforsker og professor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet, mener også, DSB vil få endnu mere konkurrence på de længere ture.

- Det vil tage noget af DSB’s markedsandel. Det betyder, at DSB enten må forbedre deres produkt på en eller anden måde eller tabe markedsandel, siger han.

At der er et alternativ til DSB er godt for de kunder, som bruger alternativet, mener Mogens Fosgerau.

Grafik: Mikkel Petersen

Men ender det med at betyde et endnu større underskud i kassen hos DSB, der så eventuelt skal dækkes ved hjælp af en højere skat, kan det blive skatteyderne, der ender med at tabe.

- Hvis DSB så må skære ned, vil dem, der fortsætter med at køre med DSB, også tabe på det. Så man kan ikke sige, der entydigt er en gevinst - undtagen for dem, der umiddelbart bruger de her busser, siger han.

Annonce

Fra bilist til buspassager

Kombardo Expressens busser kører på fossilfrit HVO-diesel, hvilket ifølge selskabet selv betyder, at der ingen Co2-emission er fra selve buskørslen.

- Vi tror også på, at vi kan flytte nogle bilister over i busserne, hvilket også er et stærkt udgangspunkt i et miljømæssigt henseende, siger Jesper Skovgaard.

Men at få folk til at vælge bus eller tog til og lade bilen stå hjemme i carporten er usandsynligt, mener eksperterne.

Mogens Fosgerau, professor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet, tror, DSB vil tabe markedsandele på Kombardo Expressens udvidelse. Arkivfoto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

- Selvom mange snakker om det, er der ikke så stor overflytning mellem bil og kollektiv trafik. Det er to meget adskilte markeder, siger Mogens Fosgerau, professor i trafikøkonomi ved Københavns Universitet.

Han bakkes op af Harry Lahrmann, forsker i trafik ved Aalborg Universitet.

- Konkurrencefladen mellem den kollektive trafik og de private biler er ikke ret stor, siger han.

Hos Kombardo Expressen tror man på, der er et behov for flere billige busafgange. Og hvis billeterne skal være billige, skal busserne fyldes op.

- Derfor tilbyder vi billige billetter, når man køber i god tid. Og selv hvis man køber tættere på afgang, er vores billetter billige i forhold til de offentlige transportører, siger kommerciel direktør Jesper Skovgaard.

Kombardo Expressens billetpriser afhænger af udbud og efterspørgsel - hvor mange, der i forvejen har købt plads på bussen og hvor tæt på afgang, man køber billetten.

For eksempel vil det koste fra 99 kroner at tage bussen fra Esbjerg til København, hvis man køber billet i god tid inden afgang.

- Hvis vi kan sælge billetter til 50 kroner til de heldige, ellers 100 kroner og sjældent mere end 250 kroner, så kan vi jo tilbyde, at folk kan kommere billigere med bussen til København, end man kan gøre det selv i bil - også hvis man er to personer, siger Jesper Skovgaard.

Kombardo Expressens nye ruter

  • København – Slagelse
  • Slagelse – Odense
  • Slagelse – Faaborg
  • Slagelse – Sønderborg
  • København – Vejle
  • København – Aarhus
  • Odense – Vejle
  • Odense – Aarhus
  • Slagelse – Vejle
  • Slagelse – Aarhus
  • København – Kolding
  • København – Esbjerg
  • Odense – Esbjerg
  • Slagelse – Kolding
  • Slagelse – Esbjerg
  • København – Fredericia
  • København – Herning
  • København – Holstebro
  • Odense – Herning
  • Odense – Holstebro
  • Fredericia – Herning
  • Fredericia – Holstebro
  • Slagelse – Fredericia
  • Slagelse – Herning
  • Slagelse – Holstebro

Ikke alle ruterne er direkte

Annonce
Annonce
Kerteminde

Revyskuespiller med en baby på fem en halv uge og snart en premiere: - Jeg kan da godt mærke, at den her 40-årige krop kunne trænge til en lur

Middelfart

Efter fire år i kørestol har Johnny fået nok af Middelfart Kommune: Nu stiller han op til byrådet - og han har kun én mærkesag

Annonce