Annonce
Sydfyn

20 master opgraderes til 5G på Langeland

20 master opgraderes til 5G på Langeland.
TDC moderniserer deres mobilmaster over hele Langeland og opgraderer til 5G inden slutningen af februar

LANGELAND: Inden slutningen af februar måned vil alle TDC's 20 master på Langeland være moderniseret, så de kan sende 5G.

- Vi er igang med at udskifte udstyret på alle vores master i hele landet, oplyser underdirektør i TDC Net Uffe Tomasson.

- Vi har i første omgang udrullet 5G i Helsingør, er fortsat til Sønderjylland og nu Langeland, og hele landet er dækket i løbet af 2020.

For at få det fulde udbytte af 5G signalet kræver det et 5G udstyr, eksempelvis 5G-telefoner.

- Men også med 4G vil mange opleve en klar forbedring, forklarer Uffe Tomasson.

Det betyder dog ikke, at langelænderne kan undvære bredbåndsløsninger, der skal graves ned i jorden.

- Nej, 5G netværket kan ikke dække alle steder. Der er stadig brug for fiberløsninger, der skal graves ned i jorden, siger han.

Annonce

Stor uenighed om 5G

Der er stor uenighed blandt fortalere og modstandere af 5G om, hvorvidt 5G-teknologien udgør en helbredsmæssig fare.

Verdenssundhedsorganisationen WHO placerede i 2011 radio- og mikrobølger i kategorien 2B: Muligvis kræftfremkaldende.

Ifølge Sundhedsstyrelsen tyder det samlede nuværende vidensgrundlag ikke på, at normal dagligdags brug af trådløse teknologier har negativ virkning på befolkningens helbred. Men da den udbredte brug af de trådløse teknologier fortsat er relativt ny, vil studier af eventuelle langtidseffekter være påkrævede lang tid fremover.

Mobiltelefoni er den største kilde til eksponering for radio- og mikrobølger. Sundhedsstyrelsen anbefaler at følge en række råd for at mindste eksponeringen, blandt andet at bruge headset eller højtalerfunktion, at begrænse varigheden at telefonsamtaler og at undlade at sove med mobiltelefonen tæt på hovedet.

Rådet for Helbredssikker Telekommunikation er en interesseorganisation, der er uafhængig af politiske og økonomiske interesser. Rådet er stærkt kritisk overfor mobilstråling og er løbende i dialog med forskere og eksperter verden over med speciale i mobilstråling og sundhedsrisici.

Rådet oplyser og giver råd til, hvordan man i dagligdagen begrænser eksponeringen af stråling fra mobiltelefoner, mobilmaster, trådløst internet og andre trådløse teknologier, der er baseret på mikrobølger. Læs mere på www.helbredssikker-telekommunikation.dk

Vi følger kravene

TDC-net er med på to af de i alt fem projekter på Langeland, der kort før jul fik del i bredbåndspuljen for 2019, nemlig projektet Det Sydlige Langeland og bredbåndsprojektet omkring Skovsgaard.

Fordelen ved 5G-netværkt er, at det er så hurtigt, at der ingen forsinkelse er på det.

- Det har blandt andet betydning i forhold til robotteknologi. Det betyder, at man så at sige er live hele tiden. Eller en ambulance kan være i direkte kontakt med en læge på et sygehus, der uden forsinkelse kan ordinere en præcis og bestemt behandling, siger Uffe Tomasson.

Desuden er teknologien også det man bruger i eksempelvis førerløse busser, som der allerede kører nogle af i USA. Men man kan også udnytte det til følere i affaldscontainere, så man kan registrere, hvornår en container er fuld. Det har vist sig, at det godt kan betale sig at sætte sådanne følere i affaldscontainere, så affaldet bliver hentet, når container er fuld og ikke på et bestemt tidspunkt på en fastlagt rute, fortæller Uffe Tomasson.

-Der er en del mennesker, der er bekymrede og nogle er decideret modstandere af 5G, fordi de frygter, at signalerne er skadelige. Hvad mener du om det?

- Vi følger sundhedstyrelsens krav til 5G master og ligger under de grænseværdier, der er fastsat. Og vi bliver naturligvis kontrolleret, så man kan være sikker på, at vi overholder de grænseværdier, der er fastsat, og vi har fuld transparens i forhold til det. Vi har samtidig forladt Huawei som leverandør og er gået over til Ericsson i stedet.

TDC's master på Langeland er ikke blevet moderniseret siden 2013, og der vil derfor formodentlig opleves som en forbedring af forholdene, når firmaet er igennem alle master. Det er kun TDC-kunder, der får fornøjelse af moderniseringen af masterne og enkelte 3-kunder, der visse steder benytter TDCs master.

Andre teleselskaber er også igang med at arbejde med 5G teknologien, men er endnu ikke igang med at opgradere master.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce