Annonce
Danmark

18 idéer fra legeeksperten mod kedsomhed: Sådan kan du underholde dine børn hjemme

Hvad skal vi nu finde på? Mange danskere skal den næste tid passe deres børn derhjemme - her får du en række forslag til, hvad de kan bedrive tiden med. Modelfoto: Colourbox
Balder Brønsted, forfatter til flere bøger om børns motorik, leg og læring og indehaver af Legefabrikken, giver bud på, hvilke aktiviteter forældre kan lave med deres børn, som passes hjemme på grund af coronavirussen.

Aktiviteter: Dagsinstitutioner, skoler og børnehaver er for længst lukket ned for alt andet end nødpasning, og tirsdag forbød regeringen forsamlinger på 10 personer eller mere i kampen mod spredning af coronavirus. Landets statsminister og dronningen opfordrede alle danskere til at holde sig hjemme så meget, de kan.

Opfordringen og forbuddet betyder, at endnu flere danskere de næste dage selv står for pasningen af deres børn i hjemmet. Men der er hjælp at hente. Balder Brønsted, forfatter til flere bøger om børns motorik, leg og læring og indehaver af Legefabrikken, kommer her med 21 bud på, hvordan forældrene selv kan underholde deres børn i og omkring hjemmet.

Lege til de 1-3-årige

Illustration: Mikkel Damsgård Petersen

For de mindste børn er det i høj grad de voksnes nærvær og opmærksomhed, som bærer legen ifølge Balder Brønsted.

- Det gælder om at være 100 procent til stede. Fleksibilitet er også super vigtigt, fordi det er meget forskelligt, hvordan de små forstår legen, og hvad der fanger dem. Vær åben og nysgerrig, nyd samværet og husk, at det vigtigste er, at barnet får gode oplevelser sammen med de voksne, siger han.

Han foreslår disse lege:

Pandekagemassage

Rekvisitter: Et tæppe og eventuelt en blød madras.

Rul barnet ind i tæppet som en pandekage (hovedet er frit). Tryk godt på pandekagen, så den bliver god og fast, og lad, som om du smører pandekagen ind i nutella, syltetøj, eller hvad barnet har lyst til.

Legen styrker kropsfornemmelse, selvværd, og voksen-barn-relationen.

Samle aviskugler

Rekvisitter: Aviser og en spand.

Rul en masse små aviskugler og put dem op i en spand. Barnet sidder på gulvet, og den voksne tæller højt til tre. På "nu!" kastes alle aviskuglerne ud på gulvet. Barnet skal løbe/kravle ud og hente aviskuglerne og putte dem op i spanden. Gentag legen mange gange. Slut af med at lade aviskuglerne ligge, så I kan finde på andre lege - for eksempel kaste, sparke, trille eller tage papirkuglerne på hovedet.

Legen styrker barnets selvtillid, finmotorik og kasteevne.

Sofarutsjebane

Rekvisitter: Sofa, madras/måtte, puder og dyner

Læg en masse puder og dyner foran sofaen. Læg madrassen hen over puderne, så den danner en rutsjebane ned fra sofaen. 1-2-3 leg!

Legen styrker muskel-led-sans, vestibulærsans og bevægelsesglæde.

Kartoffelslim

Det skal I bruge: Voksdug, skål, ½ pose kartoffelmel, ½ dl vand og eventuelt frugtfarve.

Bland kartoffelmel, vand og eventuelt et par dråber frugtfarve i skålen. Placer skålen på voksdug, smøg ærmerne op og stik fingrene ned i slimen.

Legen styrker følesans, finmotorik og mod til at røre ved nye ting.

Tæppegynge

Det skal I bruge: Et tæppe eller lagen, gerne blødt underlag, helst to voksne.

Bred tæppet ud på gulvet. Barnet lægger sig på ryggen midt på tæppet. De voksne tager fat i hver to hjørner af tæppet og gynger barnet. Gyngeturen kan være både rolig og vild alt efter temperament. Syng gerne en lille sang, der passer til tempoet - for eksempel "Lul lul, rokken går" eller "Sejle op ad åen". Slut eventuelt af med at kaste barnet ud på en blød madras.

Legen styrker vestibulærsans, kropsfornemmelse, ro og hvile.

Find kukuret

Det skal I bruge: Gode gemmesteder, godt med to voksne.

Den ene er kukur og gemmer sig. Den anden/de andre skal finde kukuret ved at gå efter lyden: ”kuk-kuk!”

Skift mellem hvem der gemmer sig, og hvem der leder.

Legen styrker orienteringsevne, nysgerrighed, selvværd og identitet.

Lege til de 4-7-årige

Illustration: Mikkel Damsgård Petersen

Børn i børnehave og tidlig indskoling har en bedre forståelse for regler, og ifølge legeeksperten åbner det op for mange flere muligheder.

- Børnene kan selv være med til at udvikle og finde på nye regler og variationer, siger Balder Brønsted.

Han foreslår disse lege:

Hvad er klokken, hr. Løve?

Det skal I bruge: Plads til at løbe frem og tilbage.

Den voksne står i den ene ende af legearealet med ryggen til børnene. Børnene står i den modsatte ende og spørger: ”Hvad er klokken, hr. Løve?”. Løven svarer for eksempel ”klokken er to skridt”. Børnene tager to skridt frem mod løven og spørger igen. Legen fortsætter indtil løven på et tidspunk svarer ”spisetid” og løber efter børnene. Hvis man bliver fanget, skal man være løve i næste omgang. De små kan eventuelt bare få en kildetur.

Legen styrker talforståelse, mod, puls og løbeevne.

Aviskuglekamp

Det skal I bruge: Aviser og malertape.

Form en masse aviskugler og rul et par strimler tape omring hver af dem, så de holder formen. Ryd gulvet og lav en midterlinje med malertape. Stil jer på hver banehalvdel og fordel aviskuglerne, så der er lige mange på hver halvdel. Legen går ud på at kaste aviskugler over på modstandernes halvdel. Stop legen efter et minuts tid og tæl eventuelt, hvem der har kastet flest kugler over på modstandernes halvdel. Legen kan leges mange gange og varieres med, at man for eksempel skal sparke i stedet for at kaste.

Legen styrker kasteevner, finmotorik, impulsregulering.

Basestopleg

Det skal I bruge: Karklude i forskellige farver og et musikanlæg.

Fordel karkludene på gulvet. Når musikken spiller, skal man danse imellem kludene. Når musikken stopper, skal man stille sig på en karklud. Den voksne styrer legen ved at give forskellige kommandoer - for eksempel "stå på et ben på en rød klud" eller "rør en blå klud med hælen". Hvis man gerne vil have et konkurrenceelement, kan man aftale, at den, som sidst står stille, skal overtage rollen som den, der styrer legen.

Legen styrker bevægelsesglæde, impulskontrol, kropsfornemmelse og opgaveforståelse.

Påskemassage

Det skal I bruge: En madras eller måtte. Eventuelt et tæppe.

Barnet ligger på maven, og den voksne sidder ved siden af for at give massage. Start med at spørge, om barnet har lyst til at få massage. Nu varmer massøren hænderne op ved at gnide dem mod hinanden og bagefter placeres hænderne på barnets ryg. Massagen følger historien om en påskehare, som er ude og lede efter sit påskeæg. Brug håndfladerne til at gå rundt på kroppen. Spørg barnet, hvor haren skal gå hen. Slut af med at ”tegne” et stort påskeæg på barnets ryg. Spørg barnet, hvordan ægget skal se ud (farver, mønstre, størrelser og så videre).

Legen styrker kropsfornemmelse, sprog og voksen-barn-relation.

Tingfinderleg

Det skal I bruge: En tingfinderpose og en skraldepose, et par gode gå-sko og tøj til vejret.

Ligesom Pippi Langstrømpe skal I udenfor og lede efter ting. I vil opdage, at der gemmer sig skatte overalt - for eksempel en kapsel, en flot sten, et tabt plastiksmykke og så videre. Alle de ting, som I vil beholde, kommes i tingfinderposen. Hvis I finder skrald, kan I putte det i skraldeposen. Når I kommer hjem, vasker I alle tingene og laver en lille udstilling. I kan også lave gætteleg, hvor man skal gætte, hvad hinanden har fundet.

Legen styrker ordforråd, nysgerrighed og kategoriseringsevne.

Pudetårn

Det skal I bruge: En masse puder.

Saml alle puder i hele huset og byg et kæmpe pudetårn. Hvor højt kan det blive, inden det vælter?

Legen styrker muskel-led-sans, konstruktionsfærdigheder og kreativitet.

Lege for de 8-12-årige

Illustration: Mikkel Damsgård Petersen

Fra omkring otteårsalderen begynder børnene ifølge Balder Brønsted at være langt mere jævnbyrdige med de voksne, når det gælder leg og spil.

- De vil gerne udfordres, og de kan godt lide at øve sig og blive bedre. Mange tænder på konkurrence, men det er ikke alle, så find noget, der passer til dine børn, siger han.

Her er de lege, han foreslår:

Hinkerude

Det skal I bruge: Kridt, eventuelt hinkesten og hinkerudemodeller.

Find kridtet frem og tegn flotte hinkeruder. Søg efter illustrationer på internettet eller find på jeres egne hinkeruder.

Legen styrker hinkefærdigheder, balance, forståelse for tal former og systemer.

7-stjerne

Det skal I bruge: En tennisbold og en væg.

Find en god tennisbold og en væg og leg den gode gamle syvstjerneleg, hvor man skal gennem syv udfordringer. Legen findes i mange forskellige versioner. Her er én: Første udfordring (syv kast): kast bolden op ad væggen og grib den. Anden udfordring (seks kast): kast bolden op ad væggen og lad den ramme jorden, inden du griber. Tredje udfordring (fem kast): klap en gang, inden du griber. Fjerde udfordring (fire kast): klap foran maven og bag ryggen, inden du griber. Femte udfordring (tre kast): klap tre gange, inden du griber. Sjette udfordring (to kast): dribl bolden op ad væggen med en hånd. Sidste udfordring (et kast): Drej rundt om dig selv, inden du griber. Hver gang man fejler, skal man starte forfra, eller det er den andens tur.

Legostafet

Det skal I bruge: Fire identiske legosæt à 5-6 klodser, to store bøger eller lignende.

Legen leges i hold med en eller flere på hvert hold. Holdene placerer sig i hver sin ende af rummet med to legosæt. Ud af det ene sæt bygger holdet en figur, som placeres bag en skærm (for eksempel en stor, åben bog, der står op), så det andet hold ikke kan se den. Det andet sæt lægges løst på gulvet eller på et bord. Legen går ud på at bruge de løse klodser til at bygge en figur, som er magen til det andet holds hemmelige figur. Man må gå op og kigge bag skærmen, men ikke røre, og man må kun bygge på legofiguren hjemme på ens egen base. Når man mener, at figuren er færdig, råber man ”færdig”, og nu må man aflevere sin figur til modstanderholdet, så de kan tjekke om figuren er rigtig. Vinderholdet er det hold, som først har bygget den rigtige figur.

Legen styrker rumlig intelligens, hukommelse, koncentration og fordybelse.

Bygge korthus

Det skal I bruge: Spillekort (helst nogen som ikke er for glatte).

Ryd bordet eller gulvet, find de gamle spillekort frem og udstyr jer med tålmodighed. Det er tid til at bygge korthus. Start med at finde på jeres egne korthuse, og hvis I savner inspiration, kan I søge på nettet.

Aktiviteten styrker koncentration, tålmodighed og finmotorik.

Fotosafari

Makkerleg, hvor den ene er kamera, og den anden er fotograf. Kameraet har lukkede øjne og lader sig føre rundt af fotografen. Når fotografen klapper kameraet på skulderen, standser kameraet og åbner øjnene i tre sekunder og lukker øjnene igen. Efter tre-fem ”fotografier” må kameraet åbne øjnene og fortælle, hvilke billeder han/hun kan huske at have taget. Bagefter byttes roller.

Legen styrker opmærksomhed, hukommelse, samarbejde.

Orddetektiven

Gætteleg, hvor man skiftes til at tænke på noget, som er i rummet. Den, som tænker på noget, siger: ”Jeg ser med mit lille øje noget, der begynder med D”, og nu skal de andre gætte ved at kigge sig omkring og finde ting, som begynder med D. Den som gætter ordet, får lov at tænke på noget næste gang. Legen kan også leges på engelsk.

Legen styrker ordforråd, stavning, opmærksomhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce