Annonce
Sydfyn

16.000 motorcykler kan være på vej - borgmester vil have internationalt Harley-Davidson-træf til Svendborg

Super Rally var senest i Danmark, da Fredericia var vært i 2008. Nu tyder alt på, at Svendborg bliver vært for det store, internationale Harley-Davidson-stævne i pinsen 2026. Billedet her er fra stævnet i Fredericia. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Harley-Davidson Club of Denmark forsøger at få et enormt internationalt motorcykeltræf med op til 20.000 deltagere til Danmark i 2026, og her bør Svendborg lægge billet ind, mener borgmester Bo Hansen (S). Venstre er positivt stemt, og ifølge klubben peger alt på, at Svendborg bliver vært.

Svendborg: Svendborg bør danne ramme, hvis Harley-Davidson Club of Denmark planer om at markere sit 50 års jubilæum med et gigantisk, internationalt motorcykeltræf i 2026 bliver en realitet.

Det mener Svendborg-borgmester Bo Hansen (S), som oplyser, at det faktisk ligger lige for at lægge billet ind på træffet - og af flere grunde.

- Det er oplagt for os, fordi vi er i gang med at arrangere DGI's landsstævne i 2021. Det betyder, at vi samler en del ekspertise og knowhow, og det vil vi gerne forsøge at udnytte, siger borgmesteren.

Annonce

Beregningerne

Embedsværket i Svendborg Kommune har regnet på, hvad det vil betyde, hvis Super Rally bliver holdt i Svendborg i 2026, og er kommet frem til følgende tal:

Etablering og fjernelse af vandforsyning: 500.000 kroner.

Etablering og fjernelse af elforsyning: 250.000 kroner.

Forbrug af vand: 400.000 kroner.

Forbrug af el: 300.000 kroner.

Affaldshåndtering: 500.000 kroner.

Projektler, et årsværk: 500.000 kroner.

Sikkerhedsansvarlig: 100.000 kroner.

Uforudsete udgifter: 1.000.000 kroner.

Desuden:

Forventet antal deltagere: 16.000-20.000 personer.

Behov for kommerciel indkvartering: 5000 personer.

Indkvartering på midlertidig campingplads: 10.820 personer.

Gennemsnitligt antal besøgsdage: 3,6.

Estimeret turismeomsætning i Svendborg Kommune: 22 millioner kroner.

Estimeret turismeomsætning uden for Svendborg Kommune: 9 millioner kroner.

Pris: Fem millioner kroner

En forudsætning er, at kommunen stiller en plads til rådighed og sørger for vand, el og afledning af spildevand.

Kommunens embedsværk har peget på området nord for Tankefuld som en passende placering for en stor teltlejr, eftersom det i forvejen skal være campingplads under landsstævnet.

Gratis er det ikke.

Beregninger har vist, at det hele vil løbe op i fem millioner kroner, hvilket også er en slags penge. Men det kan alligevel svare sig, mener borgmesteren.

- Det forventes, at der kommer 16.000 motorcykler og op til 20.000 deltagere, og at 5000 af dem ikke vil ligge i telt, men i stedet skal bo på hoteller og så videre. Og det er beregnet, at deltagerne vil lægge omkring 22 millioner kroner i omsætning i Svendborg Kommune, så det kan kun være en god forretning, siger Bo Hansen, der også anfører, at det næppe bliver Svendborg Kommune, der skal løfte hele regningen.

- Der er gode muligheder for ekstern finansiering fra for eksempel Destination Fyn og Region Syddanmark, og vi har også nogle lokale fonde, som måske kan hjælpe til. Jeg er ret fortrøstningsfuld, og når man tænker på, at landsstævnet koster 25 millioner kroner, så er det her faktisk relativ billigt, siger han.

Sagen har allerede været luftet på et møde mellem byrådets gruppeformænd og er på dagsordenen, når der er møde i Økonomiudvalget tirsdag 21. januar.

- Her vil jeg bede udvalget om at stemple ind på, at vi afsætter fem millioner kroner og søger om at få stævnet til Svendborg, siger Bo Hansen.

V er med

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Venstres gruppeformand, Mette Kristensen, men et andet Venstre-medlem, Kultur- og Fritidsudvalgsformand Lars Erik Hornemann, oplyser, at Venstre gerne ser stævnet blive holdt i Svendborg.

- Jeg synes, det er fuldstændig fantastisk, hvis det kan lade sig gøre. Rent brandingmæssigt vil det være et scoop, og jeg er svært ved at forestille mig noget, som kan skabe mere opmærksomhed end en event som den her, siger Lars Erik Hornemann, der ligesom Bo Hansen bemærker, at der er gode muligheder for at få hjælp til at betale den fem millioner kroner store regning.

- Vi skal i gang med samme øvelse som med landsstævnet, nemlig at finde sponsorer og leverandører, som kan tænkes ind i finansieringen. Vi ser meget positivt på det her, siger Lars Erik Hornemann.

En mand og hans Harley. Fotoet er taget, da der senest var internationalt Harley-Davidson Super Rally i Fredericia i 2008. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Så godt som sikkert

Da Venstre er med, er flertallet på plads, hvilket dog ikke betyder, at stævnet med sikkerhed kommer til Svendborg.

Men det er tæt på.

Jonas Hjorth, som er præsident i Harley-Davidson Club of Denmark, fortæller nemlig, at den europæiske Harley-Davidson-føderation i første omgang skal blåstemple, at stævnet skal til Danmark.

- Men vi har budt ind i god tid, og der er sådan et "biker-kodeks", der siger, at når nogen har jubilæum, så vil det blive respekteret. Så det vil praktisk taget være utænkeligt, at stævnet ikke kommer til Danmark, siger præsidenten, som også kan fortælle, at den danske afdeling har været i dialog med og på besøg i forskellige danske kommuner. Og at sagen er klar.

- Vi har besluttet at arbejde videre med Svendborg. Så hvis det ellers er politisk flertal for det i byrådet, kommer vi - med de forbehold, der altid er, når noget ligger seks år ude i tiden, siger han.

Jonna Elsborg fra Randers og Anne Vistoft fra Holbæk var med, da der var Super Rally i Fredericia i 2008. Går det, som alt tyder på, bliver Svendborg vært, når det store, internationale Harley-Davidson-stævne formentlig igen skal holdes på dansk grund i 2026. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Dyr hobby

Det internationale stævne kaldes for Super Rally, og det blev senest holdt i Danmark i 2008.

Dengang var det Fredericia, der var vært, mens alt altså nu tyder på, at Svendborg vil danne ramme om det næste stævne.

Jonas Hjorth oplyser, at Harley-Davidson Club of Denmark lige nu har omkring 6500 medlemmer, og at det er svært at sige noget entydigt om dem. Altså ud over, at de nærer en kærlighed til den amerikanske motorcykel.

- Det er alt lige fra direktører til murerarbejdsmænd og pensionister, og så er det en aldrende skare. Vi er godt nok i gang med et generationsskifte, men gennemsnitsalderen er stadig 50,5 år, og vi vil sætte os på samtlige hoteller og bed and breakfast i området, siger han.

En del af medlemmerne har dog en ting til fælles.

- Størstedelen har en fornuftig indkomst, for det er dyrt at købe en Harley. Men vi har dog også en del gamle bikere, som har købt en til 40.000 kroner, som de så ligger skruer på hver weekend, siger Jonas Hjorth.

Stævnet varer tre dage og skal holdes i pinsen 2026.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Ny hanløve er ankommet til Odense Zoo

Leder For abonnenter

Overvågning. Et nødvendigt onde

Avisen bragte i går en god nyhed fra Korsløkkeparken, der er et boligområde i Odense på den såkaldte ghettoliste. Efter opsætning af i alt 460 kameraer er området blevet markant fredeligere. Tidligere var Korsløkkeparken plaget af omfattende hashhandel, hærværk og anden kriminalitet, der gjorde bebeboerne utrygge. Men nu kan tillidsfolk for beboerne fortælle, at kameraerne har lagt en dæmper på de urolige elementer, som typisk er helt unge mennesker. De nye kameraer i Korsløkkeparken flugter således fint med regeringens planer om mulighed for mere markant overvågning i det offentlige rum. Dette forslag vil regeringen sandsynligvis komme igennem med, takket være støtte fra de blå partier, og det vil ikke mindst langt størsteparten af beboerne i større almene bebyggelser være glade for. Med god grund. Fredelige borgeres efterspørgsel af en tryg hverdag, hvor man ikke møder hashpushere i nedgangen til kælderen eller skal frygte hærværk mod sin parkerede bil, er forståelig og legitim. Men samtidig må man ikke se bort fra, at mere overvågning også indskrænker den frihed og ret til privatliv, som er grundlæggende for et åbent, demokratisk samfund. Folks behov for tryghed stritter altså imod nogle vigtige værdier, og dermed kan sammenstødet overføres til modsætninger mellem på den ene side almindelige danskere, der tager afsæt i deres hverdag, og på den anden side organisationer, der henviser til undersøgelser og statistikker. Mens hr. og fru menigmand tager overvågningen ret afslappet, er for eksempel Advokatrådet og Det Kriminalpræventive Råd betænkelige. De efterlyser dokumentation for, at øget overvågning gør det nemmere for politiet at opklare alvorlige forbrydelser. Skeptikerne påpeger også, at regeringens lovforslag, om det bliver vedtaget, vil indskrænke borgernes ret til privatliv mere, end man forestiller sig. Det kan meget vel være rigtigt, at kameraovervågning kun har begrænset betydning, når det drejer sig om alvorlig kriminalitet. Men skønt gamle begreber som ro og orden ikke i dag er på mode blandt fagpersoner, har de alligevel fylde i befolkningen. Derfor er øget overvågning et nødvendigt onde. I hvert fald indtil forældre og SSP-folk har lært de unge uromagere reglerne for almindelig god opførsel. Det vil desværre nok tage en rum tid.

Annonce