Annonce
Indland

15.000 elever trækker i arbejdstøjet for unge i Uganda

Frans Vu/Operation Dagsværk/Free
Onsdag ventes det, at 15.000 elever vil samle op mod fire millioner kroner ind til unge med handicap i Uganda.

Over 15.000 elever landet over skifter onsdag deres almindelige skoledag ud med forskellige former for arbejde, når de samler ind til unge med handicap i Uganda i forbindelse med kampagnen Operation Dagsværk.

Eleverne kommer fra ungdomsuddannelser og 8.-10.-klasser landet over. Og eleverne selv har valgt, at støtten i år skal gå til unge med handicap i Uganda.

Det valg er truffet, fordi de mener, at det er et område, der ikke er nok fokus på, fortæller kampagneleder i Operation Dagsværk Marie Falck-Rasmussen.

- Det er helt vildt vigtigt, at der sker noget på det her område, fordi man kan se i alle statistikker, at når det kommer til udvikling i Uganda, så er unge med handicap ladt i stikken.

- Det betyder, at de står bagved, når det handler om for eksempel uddannelse eller arbejde. Det vil vi gerne gøre noget ved, siger Marie Falck-Rasmussen.

I år er det første gang nogensinde, at Operation Dagsværk sætter fokus på handicap.

Marie Falck-Rasmussen regner med, at eleverne, som kommer fra over 120 medlemsskoler, i alt samler op mod fire millioner kroner ind til projektet.

Det gør de ved at tage mange forskellige typer job.

- Nogle af de mest almindelige job er privatpersoner, som hyrer eleverne til at lave havearbejde eller til rengøringsarbejde, siger Marie Falck-Rasmussen.

Men også flere private virksomheder er begyndt at udbyde arbejdsopgaver på dagen, hvilket giver det hele et løft, mener kampagnelederen.

- Det betyder rigtig meget, fordi der er mange elever, der sidder derude, som godt kunne tænke sig at snuse til, hvad det betyder at være på arbejdsmarkedet.

- De har måske allerede en karriere i sigte, hvor de godt kunne tænke sig at vide, hvad det betyder at være på sådan en type arbejdsplads, siger Marie Falck-Rasmussen.

Operation Dagsværk falder altid på den første onsdag i november. Projektet støtter i år unge med handicap i Uganda.

Ifølge Operation Dagsværk er der to millioner unge mellem 15 og 24 år, som lever med handicap i Uganda. 90 procent af unge med handicap i Uganda gennemfører ikke en uddannelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Annonce