Annonce
Udland

121 meter langt tankskib forsvundet ud for Gabon

Tankskib med georgisk besætning forsvandt fra radarskærmene den 14. august, siger en kilde til AFP.

Tankskib er forsvundet ud for Gabon med en georgisk besætning på 17, oplyser kilder i Gabon og i Georgien.

- Skibet forsvandt fra radarskærmene den 14. august, siger en kilde, mens talsmænd for det regionale militær siger, at en eftersøgning skulle være koncentreret omkring kystområdet ved Gabon og øgrupperne Sao Tome Principe.

Ifølge en specialisthjemmeside er det forsvundne tankskib 121 meter langt, og det sejler under panamansk flag. Skibet, der har navnet "Pantelena", vejer 7000 ton og sejler med olie eller kemikalier.

Georgiens udenrigsministerium i Tbilisi siger i en erklæring udsendt fredag, at 17 georgiske sømænd var savnet, og at briternes maritime myndigheder hjalp med en eftersøgning.

Tankskibet, der forsvandt i et farvand, som er berygtet for pirateri, slukkede den anordning, som gør det muligt for satellitter at følge fartøjet.

- Dette er det første, der sker, når det lykkes pirater at komme op på et skib. De slukker for signalerne, siger embedsmænd i Gabon.

Et besætningsmedlem på et andet skib, der sejler mellem Libreville og Port-Gentil, som er Gabons økonomiske hovedstad, siger, at "vi modtog nødsignaler over radioen, og vi alarmerede Gabons flåde".

Kystvagten i Sao Tome og Principe, der ligger omkring 260 kilometer fra Gabon, har sendt en patruljebåd med 30 mand om bord ud for at søge efter tankskibet.

I sidste måned oplyste Det Internationale Maritime Bureau (IMB), at dets specialister i piratovervågning havde registreret 107 "episoder" på verdensplan i årets første seks måneder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce