Annonce
Erhverv

11 grønne organisationer foreslår klimaafgift på flyrejser

Antallet af flyrejser skal begrænses med klimaafgift, mener gruppe af grønne organisationer.

Flyrejser belaster klimaet, og derfor skal det være dyrere at flyve, mener 11 organisationer.

Det er hårdt for klimaet, når vi sætter os ind i et fly. Derfor er det nødvendigt at begrænse antallet af flyrejser.

Det mener en gruppe af 11 organisationer anført af foreningen VedvarendeEnergi, som sammen foreslår at indføre en klimaafgift på flyrejser.

- Flyvning er en af de største klimabelastninger, vi har. Det er et af de områder, der er stigende, og derfor mener vi, at der er behov for regulering, siger Gunnar Boye Olesen, politisk koordinator hos VedvarendeEnergi.

Gruppen består derudover blandt andet af Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd.

Derudover indgår en række mindre organisationer, der på hver sit område arbejder med grøn omstilling.

De 11 grupper mener, at man er nødt til at indstille sig på at rejse mindre i fly fremover, hvis de internationale klimamål skal nås.

Gruppen anbefaler politikerne at kigge mod Sverige, Norge og Tyskland, hvor der allerede er indført afgifter på flyrejser.

I Norge er der en afgift på 65 kroner på alle flyrejser.

I Sverige er afgiften på 45 kroner i Europa. Rejser i resten af verden beskattes med 182-292 kroner afhængig af længden.

- Vi synes ikke, at vi skal være et sort hul, hvor manglende flyafgifter tiltrækker billige flyselskaber til Danmark.

- Hvis man kan købe en billig billet med Ryanair til London, så betyder en ekstra afgift trods alt noget, i forhold til om man så i stedet vælger at tage en weekendtur med tog til Hamburg eller København, siger Gunnar Boye Olesen.

Idéen er, at indtægterne fra flyafgifterne skal øremærkes til grøn omstilling i transportsektoren.

Derudover ønsker organisationerne, at forbrugerne bliver mere opmærksomme på, hvordan flyrejser påvirker klimaet.

- Vi håber, at der kan komme en bemærkning på billetten om, at der er en klimaskadeafgift på flybilletten, så man kan se, at der er en skade på klimaet ved det, man gør, siger Gunnar Boye Olesen.

På Christiansborg har blandt andet SF og Alternativet også foreslået en afgift på flyrejser.

Hos det panskandinaviske flyselskab SAS mener man ikke, at en klimaskat på flyrejser er vejen frem. Selskabet skriver i et svar, at afgifterne i Norge og Sverige ikke er endt med at gå til klimatiltag.

- Så indtil nu har det haft konsekvenser for især indenrigsruterne, hvor flere ruter er blevet nedjusteret eller nedlagt i områder, hvor flyet spiller en stor rolle.

- Der skal ikke herske tvivl om, at vi ønsker at nedbringe vores udslip, og at vi aktivt også gør en stor indsats for dette allerede i dag. Men vi mener ikke, at en flyskat er vejen frem, skriver pressechef i SAS Danmark Mariam Skovfoged.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce