Annonce
Middelfart

11-årige Noah cykler på en farlig skolevej til skole: - Hvis der kommer en lastbil, kører vi helt ind på fortovet og holder stille

Der er ikke meget plads til cyklisterne på Middelfartvej gennem Båring, og derfor må bilisterne trække ud over midterstriberne, når de overhaler cyklisterne. Foto: Peter Leth-Larsen

Kombinationen af manglende cykelsti og alt for mange bilister, der kører for stærkt, gør Middelfartvej i Båring til en særdeles farlig vej for cyklister. Charlotte Nyeng, mor til to, efterlyser løsning hurtigst muligt.

Rettet mandag den 29. oktober klokken 11.00: Vi har tidligere skrevet, at cykelstien på Middelfartvej gennem Båring var en meget smal en af slagsen. Der er dog slet ikke tale om en cykelsti, men blot en kantlinje. Skal et stykke i siden af vejen kunne kategoriseres som en cykelsti, skal det være mindst 90 centimeter bredt og markeret som cykelsti med enten færdselstavle eller symbol på belægningen. Ingen af delene er tilfældet på den i artiklen omtalte vej.

Båring: Der er slet ingen cykelsti på Middelfartvej gennem Båring, og det giver store udfordringer for de børn, der dagligt benytter vejen, når de skal til og fra Båring Skole på Byvejen.

- Hvis der kommer en traktor eller en lastbil, kører vi ind helt ind til siden og op på fortovet og holder stille, fordi de fylder så meget, fortæller 11-årige Noah Nyeng, som hver dag kører ad den trafikerede landevej for at komme i skole sammen med sin tvillingebror, Tobias.

Middelfartvej er både udenfor og indenfor byskiltet til Båring kategoriseret som en "farlig skolevej", hvilket betyder at forældre til børn, der skal ad vejen for at komme i skole, kan søge om et såkaldt skolekort, som forpligter Middelfart Kommune til at tilbyde børnene en anden transportmulighed.

Den mulighed er dog ikke særlig brugbar for tvillingerne, som blot bor en kilometer fra Båring Skole.

Drengenes mor, Charlotte Nyeng, trak den helt til de blev 10 år, før de fik lov til at cykle i skole alene. Hun håber, at Middelfart Kommune vil gøre noget ved problemet på strækningen, når den nye trafiksikkerhedsplan er færdig.

- Selvom man kun må køre 50 km/t gennem Båring, bliver det sjældent overholdt, fortæller Charlotte Nyeng, som gerne ser, at kommunen får lavet en hastighedsdæmpende foranstaltning hurtigst muligt, som for eksempel en chikane, et bump eller en kombination af begge.

- Selvom drengene har cyklet i skole selv længe efterhånden, får jeg nogle morgener stadig en fornemmelse, der gør, at jeg lige beder dem ringe, når de er kommet frem. Og nu går vi den mørke tid i møde, og det synes jeg bestemt ikke er sjovt. Drengene har selvfølgelig lys på cyklerne, og de har et refleksovertræk til skoletaskerne, men det er ikke en sjov tid, siger hun.

Annonce

- Hvis der kommer en traktor eller en lastbil, kører vi ind helt ind til siden og op på fortovet og holder stille, fordi de fylder så meget

Noah Nyeng, 11 år og 5.klasses-elev på Båring Skole
Charlotte Nyengs to 11-årige sønner Noah og Tobias cykler ad Middelfartvej hver dag, når de skal til og fra skole og til fritidsaktiviteter. Kommer der en lastbil, trækker de på grund af den manglende cykelsti, ind på fortovet og standser, til den har passeret. Foto: Peter Leth-Larsen

80 biler på fem minutter

Tilbage i 2016 foretog Middelfart Kommune trafiktællinger ved krydset Middelfartvej/Skovgyden/Hedegaardsvej. De viste, at der kort før klokken otte om morgenen den 25. april passerede over 70 biler krydset i løbet af fem minutter. Samme måling blev foretaget igen om eftermiddagen, og her kørte op mod 80 biler igennem krydset på fem minutter.

Ifølge Charlotte Nyeng kan det også tydeligt mærkes på Middelfartvej, når der sker uheld på Fynske Motorvej E20.

- Det er ofte, at der sker uheld lige præcis herude (omkring Båring, red.) på motorvejen. Det første sted, bilerne bliver ledt hen er selvfølgelig ikke ud gennem Båring, de kører ude på Hovedvejen. Men så snart der begynder at blive kø der, kører bilerne af Middelfartvej, fordi man også nemt kan komme til Odense ad den her vej, siger hun og tilføjer:

- Alt er selvfølgelig relativt. Jeg ved godt, at der er mere trafik, hvis du bor i en storby, men der er også ordentlige forhold for cyklisterne.

I april 2016 blev der foretaget trafiktællinger i krydset ved Middelfartvej/Skovgyden/Hedegaardsvej som viste, at der i morgen- og eftermiddagstimerne passer op mod 80 biler på fem minutter. Foto: Peter Leth-Larsen

- Der bliver kørt alt for stærkt

Rasmus Enemærke har været formand for Baaring Banke Lokaludvalg i knap 12 år, og han fortæller, at man i udvalget har haft fokus på Middelfartvej og krydset i al den tid, han har været med. Allerede dengang rejse man spørgsmål og trafiksikkerheden på Middelfartvej hos kommunen. Alligevel er ingenting sket endnu.

- Kommunen har købt Lundegårdsbakken til udstykning, som ligger lige syd for Middelfartvej, og vi foreslår faktisk, at når der alligevel skal laves udkørsel fra udstykningerne, kunne man samtidig se på muligheden for, at den kan bruges som trafiksikkerhedsforanstaltning, siger han.

- Der blev godt nok ikke lavet nogen hastighedsmålinger, da der blev målt trafik tilbage i 2016, men vi ved, at der bliver kørt for stærkt herude.

Når der sker trafikuheld eller er kø på Fynske Motorvej, går der ofte ikke længe, før trafikken på Middelfartvej øges. Det kan ifølge Charlotte Nyeng især mærkes om eftermiddagen. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Liveblog: Kirkeminister dropper at arbejde for åbne kirker i påsken

Annonce