Annonce
forside

11 år og ivrig jollesejler på Svendborgsund

Smuk, slank og formfuldendt. Den Henry Rasmussen-konstruerede skærgårdskrydser Bremen fra 1927 er centrum i udstillingen med titlen ?Abeking & Rasmussen? på Yachting Heritage Centre i Flensborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Den aktuelle udstilling om verdensberømte Henry Rasmussen fra Svendborg viser bl.a. en jolle-model, han snittede som knægt i Svendborg.

At svendborgenseren Henry Rasmussen var et verdensnavn indenfor sit gebet, er på fornemste vis skildret på Yachting Heritage Centre i Flensborg. Udstillingen med titlen "Abeking & Rasmussen" fokuserer på Henry Rasmussens virke fra drenge- og lærlingeårene i Svendborg til dagens 111-årige værft, der stadig bærer grundlæggerens navn.

Blandt udstillingens rariteter er jollemodeller bygget af Henry Rasmussen i drengeårene i Svendborg. Modellerne bærer årstallene 1887 og 1890. Forbilleder var sejljoller bygget af Henry Rasmussens nært tilknyttede morfar, Hans Poulsen, der drev bådeværftet i Gammel Hestehauge.

Det fortælles, at Henry Rasmussen sejlede på opdagelse i morfaderens joller ud i Østersøen og helt til Øresund. Dengang var det kommende verdensnavn i yacht-konstruktion bare 11 år.

Drengeårenes hjemmesnittede jollemodeller er ophængt på væggen i en rekonstruktion af Henry Rasmussens kontor og tegnebord fra værftet i Lemwerder.

Annonce
Svendborgenseren Henry Rasmussen og hans betydning som yachtkonstruktør er i fokus på den aktuelle udstilling i Flensborg. Midt i udstillingshallen står lystyachten Bremen fra 1927. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Buste med butterfly

Den fornemt arrangerede udstilling vises i det knap to år gamle Yachting Heritage Centre, nabo til værftet Robbe & Berking Classics på Flensborg havn.

At Henry Rasmussen regnes for en af de helt store på sit felt understreges også af, at en højt placeret buste indgår i centrets permante samling. I anledning af den aktuelle udstilling bærer busten af svendborgenseren en butterfly i signalfarven, der guider gæsterne rundt.

Fra sin plads på søjlen kan "Henry Rasmussen" skue ud over en af de flotte yachter, som verden over gjorde ham kendt som "linjernes mester". Centralt placeret står 30 Kvadratmeter skærgårdskrydser Bremen leveret i 1927. At bådens byggenummer fra det dengang kun 20 år gamle værft er pænt over 2000, siger noget om den succes, Henry Rasmussens værft nød allerede i de tidlige år.

Ved bådens hækparti skal man i øvrigt bemærke Abeking & Rasmussens håndsnittede signatur - otte pilespidser på række. Ved stævnen slutter en enkelt pilespids fribordets gennemgående linje.

Til udstillingen er skabt en rekonstruktion af Henry Rasmussens kontor og tegnebord på værftet i Lemwerder. Jollerne fra hans Svendborg-tid er ophængt på væggen bag udstillingsgæsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Meter-både i spante-ramme

At Henry Rasmussen også mestrede større yachter kommer kreativt til udtryk på en tema-væg om Meter-både. Her er en flot model-samling indrammet i udskiftede stålspanter fra 12-Meteren Sphinx bygget af Henry Rasmussens værft ved Bremen i 1939. Idag er den smukke, navy-blå og motorløse Sphinx totalrenoveret og har i øvrigt flere gange besøgt Svendborg. Sphinx - eller Ostwind, som den hed oprindelig - var Henry Rasmussens sidst byggede 12 Meter. Så kom krigen.

Henry Rasmussen lod også fornemme yachter bygge til sig selv. I stærk kontrast til Svendborg-årenes simple joller står Rasmussens tredje store yacht med navnet AR. Den blev bygget i 1936 og vises på udstillingen i eksklusiv modelform. Modellen af denne 125 Kvm-Seefahrftskreuzer'en dokumenterer til fulde, hvorfor Henry Rasmussens verdensberømmelse ikke mindst skyldes konstruktørens formfuldendte skroglinjer.

Temaet her er Meter-både, som Abeking & Rasmussen har bygget mere end 100 eksemplarer af. Modellerne er elegant omgivet af udskiftede spanter fra 12-Meteren Sphinx. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Forbud skabte succes

Henry Rasmussens værft gjorde det også i mindre fartøjer. Lige efter krigen var dette en nødvendighed, da tyske værfter af sejrsmagterne fik forbud mod at bygge fartøjer længere end seks meter. Det skabte succes for Rasmussens konstruktion Hansa-Jollen. Den knap seks meter lange båd med sænkekøl byggede på erfaringer fra en velafprøvet jolle, Viska, leveret til en ven i 1920.

En planche viser, at vennen i jollen nåede fra Bremen til både Oslo og Stockholm og undervejs også passerede Det Sydfynske Øhav. Hansa-Jollen blev indtil 1965 bygget i 220 hundrede eksemplarer og har flere gange været repræsenteret i Svendborg Classic Regatta.

Fine modeller af både nybygninger og værfts-anlæg viser, at dagens Abeking & Rasmussen er en veldrevet virksomhed leveringsdygtig i bl. a. højteknologiske specialfartøjer, mindre flådeskibe og motoryachter i oliesheik-klassen.

----

Yachting Heritage Centre, Am Industriehafen 5, Flensborg. Tirsdag-søndag kl. 11-18. Entre 5 Euro. Temaudstilling slutter den 15. oktober 2018.

Henry Rasmussens morfar, Hans Poulsen, byggede jollen Rap og hans barnebarn, Henry Rasmussen, snittede denne model i 1887. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Mesteren Henry Rasmussens tegnebord med yachtkonstruktørens remedier er udstillet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nutidens Abeking & Rasmussen er et topmoderne værft i Lemwerder ved Bremen. Værftet med omkring 450 ansatte bygger luksus-motoryachter, mindre skibe til flåden og avancerede specialfartøjer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussens signatur er disse otte pilespidser snittet i bådenes fribord agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Værfts-skiltet i cockpittet på 1927-yachten Bremen - "Abeking & Rasmussen Jacht-Werft. Lemwerder b. Bremen". Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussen har også leveret til det tyske søredningsselskab. Her er en detaljeret model af Adolph Bermpohl, der i 36 års tjeneste nåede at redde 184 mennesker til søs . Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussen har også Tysklands kendte industrifamilie Krupp på kundelisten. Denne Germania VI, som Søsiden har spottet i både Marstal og Svendborg, er verdens første lystyacht helsvejset af aluminium. Yachten hjemmehørende i Kiel blev leveret i 1963. I dag tilhører den en Krupp-stiftelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Denne ekstremt luxuriøse, 100 meter lange yacht Aviva blev leveret fra Abeking & Rasmussen sidste år til den britiske rigmand Joe Lewis. Pris: En lille milliard kroner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ghettopakke: Aktuelle tal, tak

Der er ikke længere blot én, men nu to rigtig gode grunde til, at partierne bag den såkaldte ghettopakke tænker sig godt om og justerer kriterierne, inden de pålægger en række kommuner at begynde nedrivning af boligområder på den hårde ghettoliste. Med et bredt flertal bestående af seks partier bag ghettopakken må man udlede, at dette tiltag mod socialt udsatte parallelsamfund har solid folkelig forankring. Men den folkelige forståelse kan hurtigt skrumpe ind, hvis det viser sig, at et nedrivningsdiktat har et grotesk skær af tilfældigheder. Det har stødt mange borgere, at Odense Kommune tilbyder flyttepenge til dømte kriminelle i boligområder, der risikerer at havne på den nye ghettoliste, som sendes ud til december. Forargelsen er forståelig, selv om kommunen kun reagerer som alle andre, der ser en kæmpeudgift tårne sig op forude: Man forsøger at undgå den. Og her er der tale om, at nogle færre beboere med en plettet straffeattest i et par opgange måske er afgørende. Senest er det kommet frem, at nedrivning kan blive udløst af, hvad man kan kalde bagatelkriminalitet. Hvis en person får en bøde og ikke betaler den, havner sagen i retten, hvor personen får en dom. Ifølge et datatræk hos Fyns Politi for 2017 og 2018 har otte personer med adresse i det nedrivningstruede boligkvarter Solbakken i Odense fået en dom på grund af en ikke-betalt bøde. Disse eksempler belaster altså Solbakken i ghettoregnskabet og kan i sidste ende betyde nedrivning. Venligt udlagt vil det være et papirtyndt grundlag. Boligminister Kaare Dybvad besøgte et af Odenses udsatte boligkvarter for nogle dage siden og havde ingen bemærkninger til kommunens flyttehjælp til kriminelle. Derimod stillede Dybvad i udsigt, at de tal, der skal danne grundlag for ghettolisterne, skal være så aktuelle som muligt. Hvis det skal forstås sådan, at de 11 måneder gamle tal, der bruges i dag, ikke dur, er det en god erkendelse, selv om skrotning bør være en selvfølge. Betryggende vil det også være, hvis partierne bag ghettoaftalen giver opgørelsesmetoden et eftersyn. På landsplan berører ghettoplanen flere tusind mennesker og koster mange milliarder. Derfor skal kriterier og udførelse være uangribelig.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Annonce