Annonce
Erhverv

100 nye ansatte på et år: Fynsk robotfirma laver millionplus til nye ejere i Boston

MIR's adm. direktør Thomas Visti forventer at sende det nye regnskab på gaden i løbet af den kommende uge. Arkivfoto: MIR

For mindre end et år siden lagde amerikanske Teradyne 1,7 milliarder kroner for den fynske robotvirksomhed Mobile Industrial Robots, som siden har ansat 100 mand yderligere og i den kommende uge forventer at præsentere sit første regnskab som del af den amerikanske koncern med et plus, der er større end budgetteret.

Mobile Industrial Robots (MIR) havde netop offentliggjort et 2016-regnskab med et plus på 4,5 millioner kroner før skat og sendt firmaets 75 ansatte på en fælles weekendtur til Barcelona, da Odense-virksomheden i april sidste år blev overtaget af den amerikanske koncern Teradyne for 1,7 milliarder kroner.

Et år efter er MIR så klar til at sende sit første regnskab på gaden som del af Boston-koncernen, der allerede i 2015 havde den store pung fremme, da man overtog Universal Robots i Odense for 2,3 milliarder kroner.

Og amerikanerne kan glæde sig over en væsentlig forøgelse af overskuddet, som kommer til at slå forventningerne, lyder det fra MIRs hovedkvarter i Tietgenbyen.

- Det er et kanongodt regnskab, som er bedre end budgetteret, og de er imponerede i Boston, siger adm. direktør Thomas Visti.

Regnskabet bliver offentliggjort i løbet af den kommende uge, fortæller direktøren, der derfor ikke kan sætte tal på hverken top- eller bundlinje i virksomheden, før regnskabet er endeligt godkendt.

- Vi mangler de sidste detaljer, men det er et godt regnskab, og det selv om vi har investeret i løbet af året, siger direktøren, som må reservere en del flere sengepladser, når MIR sender de ansatte til Italien på fælles firmarejse senere i år.

Der er nemlig kommet 100 nye ansatte til i virksomheden lokalt og globalt i løbet af det seneste år, og dermed vokser MIR med samme fart som Teradynes andet fynske opkøb UR, som blev 174 flere i løbet af det seneste regnskabsår.

Annonce

Morgenkaffen galt i halsen

Set i lyset af det var Thomas Visti ved at få morgenkaffen galt i halsen, da han læste Fyens Stiftstidende lørdag, hvor de amerikanske ejere Teradynes nye regnskab blev refereret. Teradyne udsendte sit regnskab fredag eftermiddag amerikansk tid.

Her kan man læse, at MIR skulle have bidraget med et underskud på 50 millioner kroner i løbet af 2018. Teradyne skriver følgende om Odense-opkøbet på side 76 i regnskabet:

"For the period from April 25, 2018 to December 31, 2018, MIR contributed $24.1 million of revenues and had a $ (7.6) million loss before income taxes."

Et underskud på omkring 50 millioner kroner er dog meget langt fra den virkelighed, som MIR præsenterer i sit kommende regnskab, understreger Thomas Visti.

- Det er formentlig ikke forkert, for det er det, der står, men det er ikke et tal jeg kender, og det er ikke den virkelighed, vi kender herude fra, siger direktøren, som selv er ved at undersøge de amerikansk tal.

- Det kan være amerikanske regnskabsprincipper og opkøbet af os der gør, at det tal dækker over en række ting. Men det er i hvert fald ikke et udtryk for, hvordan det er gået hos os eller det regnskab, vi præsenterer lige om lidt, siger Thomas Visti til Fyens Stiftstidende.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Energi Fyn interesseret i at købe Fjernvarme Fyn: Borgermøde viste massiv modstand mod fjernvarmesalg

Leder For abonnenter

Sparetid i kommunen: Respekt for aflysning af julefrokost i Ældre- og Handicapforvaltningen

RESPEKT FOR AFLYSNINGEN Julen er som bekendt traditionernes tid, men en arbejdsgiverstøttet firmajulefrokost kan aldrig blive en så fast tradition, at den er ubrydelig. Derfor fortjener beslutningen om at droppe årets julefrokost for de 4500 medarbejdere i Odense Kommunes Ældre- og Handicapforvaltning respekt. Herunder medarbejdernes accept af beslutningen. Forvaltningens direktør Gitte Østergaard og Forvaltningsudvalget traf beslutningen, fordi økonomien er dårlig. Forvaltningen har i år brugt for mange penge, og dette overforbrug skal tjenes ind i 2020. Forvaltningsledelsen agerer altså på samme måde, som en ansvarlig ledelse i en privat virksomhed. I den private sektor er der mere julefryns til medarbejderne i år med store overskud, end i år med røde tal på bundlinjen. Anskuer man Ældre- og Handicapforvaltningen som en helt almindelig arbejdsplads, er beslutningen om at aflyse julefrokosten derfor elementær. Men beslutningen har skabt debat, fordi rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen, Søren Windell (K), er så ærgerlig over aflysningen, at han foreslår en centralisering af kommunens penge til personalepleje. Windells begrundelse er, at alle medarbejdere i en kommune bør have samme beløb til fryns. De enkelte afdelinger kan så selv bestemme, om pengene skal bruges til en julefrokost eller en sommerfest eller noget tredje. Rådmandens forslag er velment, og hans argument om, at god personalepleje er med til at fastholde gode medarbejdere, er bestemt validt. Men det modsatte argument, at lokal medbestemmelse også er personalepleje, er lige så vægtigt. Og her skal man huske, at Odense Kommune ikke blot er en stor arbejdsplads med i alt cirka 13.000 ansatte. Det er også en mangeartet arbejdsplads med vidt forskellige kulturer. Beslutningen om, hvordan man bedst fejrer jul med kollegerne, kan man derfor roligt overlade til de enkelte afdelinger. Det er ikke noget, politikerne behøver at blande sig i, hvad borgmester Peter Rahbæk Juel da også fornuftigvis afviser. Politikerne i Ældre- og Handicapudvalget har i solidaritet - må man gå ud fra - med medarbejderne besluttet også at aflyse deres julefrokost. Det er da en sympatisk beslutning. Men det må være tilladt at tilføje: Alt andet havde også set underligt ud og sendt et blakket signal.

Odense

4500 ansattes julefrokost-tilskud droppes: Tillidsrepræsentant opfordrer medarbejderne til at holde fast i julefrokosten

Annonce