Annonce
Udland

100 migranter har mistet livet i forlis på Middelhavet

Mange migranter druknede under et bådforlis i starten af september, oplyser nødhjælpsorganisationen Læger uden Grænser.

Ifølge Læger uden Grænser døde mindst 100 personer - inklusive 20 børn - i et bådforlis tidligere i september.

Mere end 100 migranter har mistet livet på Middelhavet i en bådulykke tidligere på måneden. Heriblandt mindst 20 børn.

Det oplyser Læger uden Grænser ifølge nyhedsbureauet AFP.

Den humanitære nødhjælpsorganisation har talt med en række migranter, der har overlevet forliset.

De fortæller, at to gummibåde forlod den libyske kyst 1. september med 160 personer om bord i hver.

Migranterne var fra Sudan, Mali, Niger, Cameroun, Ghana, Libyen, Algeriet og Egypten, oplyser Læger uden Grænser i en pressemeddelelse.

Motoren på den ene båd brød sammen efter blot et par timer på havet, mens den anden båd begyndte at lukke luft ud, beretter de overlevende.

Da bådene begyndte at synke, var der kun "få passagerer, der havde redningsveste på eller kunne svømme", lyder det fra en af de overlevende, skriver AFP.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters kom europæiske redningsarbejdere migranterne til undsætning efter et par timer.

- På vores båd overlevede kun 55 personer. Mange døde, herunder familier og børn. De kunne være blevet reddet, hvis redningsarbejderne var kommet før, siger en af de overlevende ifølge Reuters.

Den 2. september bragte den libyske kystvagt 276 personer til havnen i Khoms i Libyen. Heriblandt var overlevende fra forliset dagen forinden, skriver AFP.

Migranterne blev herefter overflyttet til et detentionscenter, som myndighederne i Libyen driver, oplyser Læger uden Grænser.

Hjælpeorganisationen har her behandlet de overlevende, heriblandt gravide kvinder, børn og spædbørn.

Flere af dem havde fået brandsår fra benzin, nogle på mere end 75 procent af kroppen, fortæller Jan Defransciscis, der er sygeplejerske for Læger uden Grænser i Libyen, til AFP.

Mange andre led af lungebetændelse, efter at have opholdt sig længe i vandet, fortæller han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce