Annonce
Livsstil

10 tip fra prins Henrik

"Ikke altid gåselever" hedder den rigt illustrerede kogebog med prins Henriks opskrifter fra blandt andet Fredensborg Slot. Foto: Sugi Thiru

1

"At spise er en glæde. En af de få glæder, man kan give sig selv tre gange om dagen, dag efter dag uden at blive træt af det." Men det kræver ifølge prins Henrik, at man ikke spiser for meget og er omhyggelig med menuen - og vil man være sofistikeret og vise sine venner stor gestus, vælger man vinen først og bestemmer derefter maden ...

Annonce

2

Skallen på en tomat er svær at fordøje, så det er bekvemt at fjerne den efter skoldning. Foto: Sugi Thiru

Det bedste ved at spise snegle er, at det er en morsom spise. Man sidder sammen om et stort fad og må bruge fingrene og snilde for at få sneglene ud af husene. Det giver en følelse af fællesskab, når man man sidder og langer ud efter den samme skål.

3

"I dette tilfælde har jeg ladet mig inspirere af køleskabet, for jeg har brugt tørret skinke, gruyère-ost og tomater. Der er 10.000 måder at lave en quiche på. Det er blot et spørgsmål om fantasi, og hvad man ikke kunne spise op dagen før (om quiche de fantaisie)."

4

"Ost bør efter min overbevisning ikke komme i berøring med et køleskab. Danske oste er fremstillet på en sådan måde, at de kan overleve i et køleskab, men det kan de færreste franske."

5

"Hvis man kun køber ind en gang om måneden, skal man ikke regne med at skabe gastronomiske mesterværker." Prins Henrik skitserede forskellen på Syd- og Nordeuropa ved glæden selv at købe ind på - han foretrak markedet for at sikre friske råvarer til dagens måltid.

6

Prins Henrik startede dagen med en let krydret rissuppe med grøntsager, rejer og forårsløg - en gammel vane fra barndommen i Vietnam - og en kop kaffe uden sukker.

7

Prins Henrik citerede formand Mao for i den lille røde at skrive, at man efter hvert måltid skal gå 1000 skridt for at hjælpe fordøjelsen. Det burde alle ifølge prinsen efterleve, da det ud over at holde hjertet i gang også giver en god appetit.

8

Restemad er god mad ifølge prins Henrik. Ikke blot fordi man undgår at smide mad ud, men fordi den ofte smager bedre dagen efter. En rest fisk bliver til en salat, og prinsen eksperimenterede sig frem til sin udgave af fransk biksemad i klassikeren hachis parmentier: Resten af en steg hakkes groft, tilsættes hakkede løg og hvidløg foruden ditto peberfrugt, et æg eller to og krydderier. Det bages i et ildfast fad under et to centimeter låg af puré af ærter eller hestebønner toppet af olie, persille, estragon, rasp og ost.

9

Prins Henrik foretrak fadservering, for i modsætning til tallerkenanretning er vært og gæster fri til at spise, hvad de har lyst og appetit til. Portionsmad giver gæsten indtryk af en institution, hvor man ikke kan tage mere af det, man kan lide, og mindre af det, man ikke bryder sig om.

10

Enhver kød- eller fiskeret behøver ikke at have mere end to grøntsager som tilbehør og aldrig mere end tre - og tre retter med forskellige grøntsager giver variation i måltidet. Estragon er i øvrigt urternes konge ifølge prinsen og går til alle slags fjerkræretter og alle andre retter med hvidt kød foruden lammekød, hvad enten det er kogt eller stegt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce