Annonce
Indland

10 kommuner har røgfri skoletid

Hos Kræftens Bekæmpelse håber man, at skoler i alle landets 98 kommuner en dag vil være røgfri.

Siden sidste sommer har 10 kommuner indført røgfri skoletid. I flere kommuner trådte det i kraft mandag.

Favrskov, Holsterbro, Nyborg og Odder har siden mandag haft forbud mod at ryge i skoletiden.

Og det er en glædelig udvikling ifølge projektleder hos Kræftens Bekæmpelse, Tenna Børsting Christiansen.

- Det ligger lige i tråd med vores anbefalinger, at grundskoler går ind og sætter nogle røgfrie rammer for deres børn og unge, så de ikke skal blive konfronteret med røg, når de går i skole.

Onsdag blev et lignende forslag stemt igennem i Børne- og Ungdomsudvalget i den københavnske borgerrepræsentation.

Derfor er København nu den 10. kommune i landet til at vedtage et forbud om røgfrie skoledage.

Og det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, mener Tenna Børsting Christiansen.

- Det er et rigtig fint signal, at Hovedstaden nu har truffet denne her vigtige beslutning og på den måde er blevet en del af en voksende flok af kommuner, der indfører røgfri skoletid.

Aalborg Kommune var den første i hele landet til at indføre røgfri skoletid i 2012.

Ved årsskiftet var tallet oppe på fem kommuner, og nu er der altså indført forbud mod at ryge i skoletiden i omkring en tiendedel af landets kommuner.

Men selv om man hos Kræftens Bekæmpelse er positive over for udviklingen, er der stadig et stykke vej endnu, før alle kommuner har røgfrie skoledage.

- Det skal ikke afhænge af, hvilken kommune man bor i, om man bliver beskyttet mod rygning.

Også Gladsaxe, Aalborg og Randers har det seneste år vedtaget regler for røgfri skoletid. Odense Kommune vil indføre det senest før sommeren 2019.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce