Annonce
Kerteminde

Økologisk velsmag fra Vinkelvej: Bodebjerg Øko leverer færdigretter til hele landet

Når der skal laves op til 20.000 kuverter om ugen, er det de store gryder og matchende grydeskeer, der er gang i. Her er det Claus Barfod, der svinger grydeskeen. Foto: Helle Nordström
I Marslev er Morten Klit ved at have skabt en solid virksomhed, der leverer økologiske færdigretter til Irma, Skagenfood og Nemlig.com. For ni måneder siden var der kun ham selv og kokken Søren Juel Jensen - nu har de 11 ansatte.
Annonce

Marslev: Når kunderne i Irma snupper en færdiglavet økologisk butter chicken eller boller i karry med hjem, så går de hjem med lækkerier, der er fremstillet på Vinkelvej i Marslev. Det er nemlig Bodebjerg Øko, der producerer den økologiske færdigretter til Irma.

Det samme gælder for kunder, der køber Beef Rendangang eller vietnamese curry hos Skagenfood - det er nemlig den anden meget store kunde hos Bodebjerg Øko.

- Desuden leverer vi til Nemlig´s afdeling for specialvarer, så selvom vi nogle uger er oppe på at lave 18-20.000 kuverter om ugen, så kan du ikke finde noget, der bliver solgt i vores navn, fortæller 53-årige Morten Klit, der er hovedmanden bag Bodebjerg Øko.

Morten Klit er egentlig skolelærer, men sideløbende med lærergerningen var han med i Gaardbutikken.dk på hobbyplan, som han lavede spegepølser til.

- Men folk kunne lide min spegepølse, så det voksede og blev efterhånden så omfattende, at jeg skulle vælge. Så jeg sagde farvel til skolebørnene i 2014, fortæller han.

Bodebjerg Øko sætter en ære i, at alle råvarer er friske, så selvfølgelig laver kok Søren Juel Jensen mad med friskkværnet peber. Foto: Helle Nordström
Annonce

Sendt ud af køkkenet

I 2017 slog han sig sammen med en københavnsk slagter og sammen stiftede de et firma.

- Vi lejede os ind i en betonhal herude på Vinkelvej og byggede selv op indvendigt med kølrum, storkøkken og det hele. Her ville vi lave verdens bedste økologiske charcuteri. Men selvom vi syntes, at vi lavede gode ting, så kunne vi ikke afsætte så meget, som vi havde brug for, for at virksomheden kunne løbe rundt, så i 2019 sluttede det med konkurs, mindes han.

Men Morten Klit var langt fra slået ud. Han overtog lejemålet og købte produktionsudstyr, og så gik han i gang sammen med kokken Søren Juel Jensen. Han kommer med erfaring fra blandt andet en tid som skibskok på Mærsk og en tid som underviser på Kold College.

- Vi startede med at lave mere pølser og pålæg, men så gik vi i gang med færdigvarerne, og fik nogle gode kunder, og så gik det stærkt. Vi måtte hyre flere og flere folk ind til at hjælpe os. Det endte med, at jeg blev sendt ud af køkkenet og ind på kontoret, for der var pludselig også meget kontorarbejde at se til, fortæller Morten Klit.

Annonce

Brænder for økologien

Morten Klit og Søren Juel Jensen har to principper, de ikke går på kompromis med: Deres mad skal være 100% økologisk, og så skal det være lækkert.

- Det skal være lavet af rene produkter, og vores hjerter brænder for økologien, understreger Søren Juel Jensen.

- En af de store vanskeligheder er at finde leverandører nok, så dem er vi altid på jagt efter. Det handler ikke kun om at finde råvarerne, men at finde nok af dem. Vi skal have leveringsgaranti, så vi er sikker på, også at kunne få varen om to måneder, og til den tid måske en kassefuld i stedet for en posefuld, understreger han.

Derfor skal der også en god portion kreativitet til at lave økologiske færdigretter.

- Når vi sætter en ny ret på repertoiret, starter vi med at researche, læse på opskrifter, smage forskellige variationer af retten og så eksperimentere os frem til den rette smag med en opskrift, der egner sig til stordrift, forklarer Søren Juel Jensen.

- Og står vi for eksempel med en klassisk ret, der kræver fiskesovs, så må vi smage os frem til andre ingredienser, der kan give samme effekt, for en økologisk fiskesovs har vi ikke kunnet finde, supplerer Morten Klit.

Annonce

Eget brand er for kostbart

På Vinkelvej er der plads til at tredoble produktionen, men det bliver ikke lige med det første.

- Vi ønsker ikke at blive store i en fart ved at gældsætte os og købe store maskiner. Vi skal vokse i en takt, så vi hele tiden kan være med, og vi ikke bliver nødt til at give køb på kvaliteten, understreger Morten Klit.

- Men ideerne har vi da. Vi kunne blandt andet godt tænke os at lave supper og saucer, for der er ikke rigtigt nogle økologiske økologisk på markedet, siger Søren Juel Jensen.

- Men da vi ikke har vores eget brand, så må vi vente på, at vore kunder efterspørger det.

Tanken om at lave sit eget brand ligger Bodebjerg Øko fjernt.

- Vi er for nye og ukendte til at lave vores eget mærke. Det er en rigtig tung og kostbar affære at markedsføre sig med et nyt mærke. Vi er gode til at lave lækker mad, så lader vi andre om markedsføringen i deres navne, fastslår Morten Klit.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce