Annonce
Sydfyn

Ærøsk vognmand får oprejsning: Syv millioner i sanktion til trafikselskaber

Det har kostet Paul Erik Düring dyrt at leve op til Fynbus' egne betingelser for at køre flexkørsel, for med sine dyrere takster ikke han ikke den første, man ringer til, når der skal køres flexkørsel på Ærø.
Ti millioner kroner har det indtil videre kostet de tre trafikselskaber FynBus, Sydtrafik og Midttrafik at se stort på egne betingelser for udbud af flekstrafik. De tre trafikselskaber har nemlig fået en økonomisk sanktion på syv millioner, som skal lægges oven i den sanktion på tre millioner, de fik i maj. Det glæder ærøske vognmand Paul Erik Düring Pedersen, der har ført sagen. Direktør ved Fynbus, Carsten Hyldborg Jensen, er dog ikke enig i kendelsen.
Annonce

Ærø/Syddanmark: Syv millioner kroner. Det er størrelsen på den sanktion, som de tre trafikselskaber Fynbus, Sydtrafik og Midttrafik lige er blevet pålagt af Klagenævnet for Udbud. Den sanktion skal lægges oven i en sanktion på tre millioner, som de blev pålagt i maj i år i en lignende sag.

Det er den ærøske vognmand Paul Erik Düring Pedersen fra Øens Taxa, der har ført den nyligt afsluttede sag mod primært Fynbus.

Paul Erik Düring er glad for kendelsen, der giver ham medhold i, at de tre trafikselskaber i forbindelse med sidste års udbud af Flexgaranti-kørsel i regionerne Syddanmark og Midtjylland handlede i strid med udbudsreglerne, da de tildelte den såkaldte garantikørsel til adskillige vognmænd, selvom de ikke levede op til de krav, man i udbuddet havde stillet til deres biler.

- Selve sanktionen hjælper mig ikke i kroner og ører, men det hjælper mig, fordi jeg får opbakning i, at vi små vognmænd ikke skal trædes på af de store selskaber, siger han.

For en lille vognmand som Paul Erik Düring Pedersen, der netop havde sørget for at leve op til trafikselskabernes betingelser ved at investere i biler med plads til to store kørestole og fem passagerer, betød det faktum, at trafikselskaberne blæste på deres egne udbudskrav, at han ikke kunne konkurrere prismæssigt med sine konkurrenter.

- Der kører andre på Ærø i de mindre og billigere biler, og det er selvfølgelig dem, der så får opgaverne, selvom de ikke lever op til trafikselskabernes krav. Sådan er det - man vælger det billigste, og jeg kan ikke være med, når vilkårene ikke er de samme, fortæller han.

Annonce

Økonomiske konsekvenser

Det, at han ikke længere kunne konkurrere prismæssigt alene af den årsag, at han havde sørget for at leve op til trafikselskabernes krav, har haft store økonomiske konsekvenser for den ærøske vognmand, der har måttet afskedige alle tre af sine ansatte chauffører.

- Jeg er meget berørt af situationen. Før havde vi al flexkørslen på Ærø. Nu får Vinderup Taxi, der også kører på Ærø, 80 procent af alle ture, fordi de har mindre og billigere biler, fortæller vognmanden, der understreger, at han intet har at udsætte på Vinderup Taxi. Det er udelukkende trafikselskaberne, han holder ansvarlige.

Det er altså anden gang på et år, at de tre store trafikselskaber har tabt en sag, hvor den ærøske vognmand har været vinderen. Første gang vedrørte sagen udbuddet af den såkaldte variable kørsel, hvor trafikselskaberne også havde tildelt flexkørselen til vognmænd, der ikke levede op til kravene.

Det var Allan Thomsen fra Alsbilen A/S i Sønderborg, der anlagde sagen omkring den variable kørsel, og den sag koblede Paul Erik Düring Pedersen sig på. De to vognmænd fik medhold, hvilket resulterede i, at trafikselskaberne i maj blev pålagt til at betale en økonomisk sanktion på tre millioner kroner. Desuden slog afgørelsen fast, at udbuddet skulle gå om.


Jeg er meget tilfreds med dommen. Når det er så kraftig en skærpelse, så bekræfter det mig i, at det var værd at kæmpe for, for det, de gjorde, var ulovligt

Paul Erik Düring Pedersen, ejer af Øens Taxa


Den nye sag omhandler udbuddet af den såkaldte garantikørsel. På Ærø drejer det sig om Ærøbussen, som kører fra Ærø hver dag og til OUH og retur. Så selvom trafikselskaberne i maj blev pålagt en kæmpe økonomisk sanktion for at se stort på EU-udbudsreglerne, så gentog historien sig med det nye udbud, og igen blev vognmænd, der ikke levede op til kravene, tildelt kørslen.

Annonce

Regionerne får regningen

Med en økonomisk sanktion på sammenlagt 10 millioner kroner, nye udbudsrunder og advokatsalær vurderer Paul Erik Düring, at sagen har kostet trafikselskaberne i omegnen af 15 millioner kroner.

En regning, som i sidste ende bliver tørret af på kommuner og regioner, da det er regionerne, der betaler for kørslen, siger han.

Ifølge den ærøske vognmand kunne trafikselskaberne have løst problemet på et meget tidligere tidspunkt uden nævneværdige økonomiske omkostninger. Men Fynbus har end ikke villet tale med ham, siger han.

- De kunne have løst problemet på det tidspunkt ved at tilbyde os en beskeden kompensation og anerkende deres fejl. Men det gjorde de ikke. Vi (Øens Taxa og Alsbilen, red.) blev totalt affejet med, at de har fraveget kravene, fordi at det ville betyde, at for mange vognmænd vil skulle udskifte deres biler.

Annonce

Menneskelige omkostninger

Ud over de store økonomiske konsekvenser, sagen har haft for den ærøske vognmand, har det også haft store menneskelige omkostninger.

- Jeg har været rigtig ked af at måtte fyre mine chauffører. Og så har jeg og min familie været under et stort psykisk pres. Særligt min kone har været hårdt ramt. For der er selvfølgelig usikkerhed om, hvorvidt vi kan klare det økonomisk, og om vi får noget ud af alt det arbejde, jeg har lagt i at føre sagen, siger han.

Modsat de store trafikselskaber har Paul Erik Düring Pedersen nemlig ikke haft råd til en advokat, så han har ført sagen selv. Selvom han ikke direkte får noget ud af kendelsen i kroner og ører, er han stadig meget lettet.

- Jeg er meget tilfreds med kendelsen. Når det er så kraftig en skærpelse, så bekræfter det mig i, at det var værd at kæmpe for, fordi det, de gjorde, var ulovligt, siger han.

Det skal nu for Klagenævnet for Udbud procederes om han har krav på  erstatning. Paul Erik Düring Pedersen håber på at få erstatning på i omegnen 1,8 millioner kroner.

Det vides ikke på nuværende tidspunkt, om de mange vognmænd, der ikke får gennemført deres oprindelige aftaler, vil rejse erstatningskrav.

Annonce

Bestyrelse ser med bekymring på sagen

Ifølge formand for Fynbus' bestyrelse, Morten Andersen (V), ser bestyrelsen med stor alvor på kendelsen.

- Vi ser med stor alvor og bekymring på, sagen. Det, vi vil gøre nu, er, at nærstudere det, der står og vurdere, hvordan vi stiller os over for det.

Han understreger dog, at han ikke er enig i mange af de vilkår, der er lagt til grund for kendelsen.

- Det er jo ikke en bevidst handling, som nogen har foretaget sig. Som sagt, vi ser med alvor og bekymring på sagen, men vi kan ikke genkende det, der er i sagen. Derfor vurderer vi nu med de øvrige trafikselskaber, hvordan vi skal forholde os til det.

Så I har ikke været vidende om problemet med udbuddet?

- Der er jo ikke nogen, hverken fra politisk eller administrativ side, der har haft skyklapper på, og har været vidende om, at man skulle have ageret anderledes.

Og hvor ved du det fra?

- Jeg kan sige, at vi fra politisk side ikke har haft kendskab til det, og det har man heller ikke været administrativt. Hvad skulle motivet være? Der er jo ikke nogen vinding for Fynbus.

Men der er jo vognmænd, der har råbt op om det, så nogen har jo vidst noget?

Altså, der kommer en klage på det her, og det er så den, der bliver fortolket på. Vi er ikke enige i de vilkår, der er lagt til grund for den kendelse.

Annonce

Direktør for Fynbus ikke enig

Direktør for FynBus, Carsten Hyldborg Jensen, fortæller, at han ikke er enig i kendelsen.

- Sagen handler om en forståelse af en konkret formulering i udbudsmaterialet. Vi har ikke indført en bestemmelse - som vi er blevet dømt for - med henblik på, at alle vognmænd skal skifte deres biler ud. Det har aldrig været hensigten, at de biler ikke skal ud og køre for os.

- Vi er slet ikke enige med klagenævnet, og vi var heller ikke enige i første kendelse.

Men den accepterede I?

- Ja.

Hvorfor?

- Det er samlet vurdering.

Vi har talt med juraprofessor Jens Fejø, som siger, at det tyder på, at der er sket en alvorlig og eklatant overtrædelse af udbudsreglerne?

- Det er hans vurdering.

Så det er du ikke enig i?

- Nej, det er jeg bestemt ikke, og det er vores advokat heller ikke.

Carsten Hyldborg Jensen forklarer desuden, at de tre trafikselskaber på baggrund af den første dom, har ændret teksten i både det variable udbud og garantiudbuddet, så det bliver tydeligt, at der ikke skal være plads til to store kørestole samtidig. Samtidig er begge udbud gået om.

- Så til trods for, at vi proaktivt er gået ind og har ændret på garantikontrakterne som følge af ankenævnets beslutning, så er der en vognmand, der midt i den proces klager over den garantikontrakt, som snart er udløbet og erstattet af et nyt, siger direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Assens For abonnenter

Flemming, Tommy, Leo og Torben mødes hver onsdag for at køre race: - Vi er store legebørn. Forskellen er bare prisen på legetøjet

Debat

Retfærdighed for seniorer

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Annonce