Annonce
forside

Ærøfærgerne uden Facebook-side: Molslinjen bruger Facebook til at gå i dialog med kunderne

Mens Ærøfærgerne ikke har en Facebook-side, har Molslinjen en, som bruges til at have en dialog med gæster og færgeinteresserede. Foto: Molslinjen

Hvis Ærøfærgerne får en Facebook-side, bliver det som informationskanal. Molslinjen bruger primært mediet til at gå i dialog med kunderne.

Ærø: Der er jævnligt kritik af kommunikationen fra Ærøfærgernes side. Senest spurgte debattør og pendler Morten Brixtofte efter manglende information om en forsinkelse, hvornår Ærøfærgerne kommer ind i informationsalderen. Lektor og ekspert i webdesign Lisbeth Thorlacius, RUC, og designchef i reklamebureauet Peytz og Co. Martin Andersen mener, Facebook ville egne sig godt til information om aflysninger og forsinkelser.

- Det kunne være et simpelt sted at fortælle om den slags ting. Det kræver, at man aktivt går ind og besøger siden, men hvis man følger siden, kan de sende opdateringer, som de er sikre på, at jeg får, siger Martin Andersen, mens Lisbeth Thormalius minder om, at det er vigtigt at vedligeholde siden.

- Ellers er det endnu værre, hvis man tror der kommer oplysninger, og man ikke kan regne med det.

Færgedirektør Keld Møller er ikke afvisende for at få en Facebook-side på et tidspunkt, men det bliver i givet fald som informationskanal og ikke et sted, hvor rederiet vil gå i dialog med kunderne. På Molslinjen er strategien med selskabets Facebook-side netop at gå i dialog med brugerne. Det fortæller rederiets kommunikationschef Jesper Maack.

- Jeg synes, Facebook skal bruges til det, Facebook er god til. Det er et sted, hvor vi kan komme i dialog med gæsterne på færgerne. Derudover er det et fællesskab for folk, der bare godt kan lide færger. Der er mange, der synes, de er sjove og flotte, og så er de en traditionel del af dansk infrastruktur, fordi vi er et øsamfund.

Molslinjen bruger Facebook som et billedmedie. Gæster deler billeder og videoer med rederiet, og rederiet deler selv flotte billeder og videoer, senest da rederiets nye færge sejlede gennem Panama-kanalen. Det giver likes og kommentarer, men ikke så mange, der kræver svar, forklarer Jesper Maack. Og de kunderelaterede spørgsmål tager kundeservice sig af, og han mener derfor ikke, man skal være nervøs for, om Facebook vil være for tidskrævende.

- Det kommer an på, hvad der sker på ens site. Man kan komme i en situation, som kræver, at man holder mere øje, men hvis færgerne sejler uden de store svinkeærinder, er det ikke nødvendigt at overvåge hele tiden, siger han men ønsker ikke svare på, om Facebook vil være en god idé for Ærøfærgerne.

- Vi fragter 2,8 millioner mennesker hvert år. Det er klart, at det er rigtig mange mennesker, de krydser vores vej, og det ville være arrogant af os ikke at være på Facebook, for det er der, danskerne er.

Til sammenligning havde Ærøfærgerne godt 600.000 passagerer i 2016.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Truede med at sætte ild i betjente: 19-årig kvinde erkender at have sat ild i papir og plastikplanter i Plantorama

Annonce