Annonce
Fyn

Ældre Sagen kritiserer vaccine-brev: Det er dybt problematisk

Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen. Foto: Ældre Sagen
Ældre Sagen har fået flere henvendelser fra medlemmer, der ikke forstår det brev om bestilling af tid til vaccine, som sundhedsmyndighederne har sendt ud. Det skaber utryghed, mener Ældre Sagen.
Annonce

- Det er dybt problematisk, at man sender sådan et brev ud uden telefonnummer.

Sådan siger Rikke Hamfeldt, der er seniorkonsulent i Ældre Sagen, om det brev, Sundhedsstyrelsen har sendt ud til de borgere i anden gruppe, som nu er blevet tilbudt en vaccine mod corona-virus.

Brevet er blandt andet sendt til en lang række ældre, hvoraf nogle af dem ikke er tilmeldt NemID. Alligevel beskrives det i brevet, hvordan man selv med sit NemID kan booke en tid til vaccination på en hjemmeside, og at hvis man ikke har NemID, kan man bestille tid ved telefonisk at kontakte sin region. I forlængelse af det henvises der i brevet til en hjemmeside, hvor man kan finde nummeret til sin region.


Vi hører om nogle, som ikke får bestilt tid, fordi de ikke kan finde ud af at agere i det.

Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen


Og det er altså ikke godt nok, hvis man spørger Ældre Sagen, som har fået flere henvendelser fra ældre og pårørende, der synes, det er svært at navigere i informationen fra Sundhedsstyrelsen.

- Det giver utrolig stor utryghed og forvirring, og det er rigtig ærgerligt. Vi hører om nogle, som ikke får bestilt tid, fordi de ikke kan finde ud af at agere i det. Så venter de til, at deres datter kommer om måske en uge, og så er det bare, at det går galt.

- Det vidner jo om, at man ikke har forståelse for, hvad det er for en gruppe borgere, der skal vaccineres nu, og hvad det er for en situation de står i. De har behov for meget klar information om, hvordan det hele skal foregå, og de har behov for at blive hjulpet rigtig godt på vej, siger Rikke Hamfeldt.

Annonce

Kørte på plejehjemmene

Ældre Sagen har fra starten gjort opmærksom på, at denne gruppe af ældre minder meget om dem, der bor på plejehjem, selvom de stadig bor hjemme.

Derfor burde man ifølge Rikke Hamfeldt have gjort, som man gjorde, da plejehjemsbeboerne blev vaccineret: nemlig taget kontakt til dem inden  for at høre, hvem skal have hjælp til transport og ellers hjalp med at koordinere det for dem.

- Det er der heldigvis også mange kommuner, som gør nu, og det er vores opfattelse, at det har været rigtig godt på mange plejehjem. Vi havde lidt håbet, at de gode erfaringer, man havde gjort sig, og det gode samarbejde omkring plejehjemmene, havde man havde ført det videre ud til næste led også.

- Nu har man i stedet lagt det over på den enkelte. Det er fint nok for dig og mig, men vi står med en gruppe ældre mennesker, hvor mange af dem er svækkede, er ikke særligt mobile, og mange er ikke digitale. De har behov for massiv hjælp. Derfor havde vi gerne set, at man havde vendt processen om og taget dem i hånden fra starten af, siger Rikke Hamfeldt.

Ældre Sagen håber, at kommunikationen omkring vaccine-tilbuddet hurtigt forbedres.

- Brevet bliver nu ændret, og der tilføjes telefonnummer, men derfor er der fortsat en stor opgave i forhold til at hjælpe personer, der ikke er digitale eller superbrugere på nettet. Det skal målrettes denne gruppe af borgere, ellers skaber det tryghed, siger Rikke Hamfeldt og oplyser, at Ældre Sagen også får mange henvendelser fra folk, der ihærdigt prøver men ikke kan få en tid og derfor skal ringe flere gange.

Annonce
Odense

Her er de nyeste corona- og vaccinetal

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Coronasmitten stiger stadig i Vollsmose: Politikere afviser at lukke bydelen helt ned

Annonce