Annonce
Fyn

Ægtepar: Spar miljøet og økonomien og lej dit legetøj

Ægteparret Anders Hjortshøj og Sandra Jørgensen driver virksomheden Lej en Leg fra deres privat hjem i Odense, hvor de bor med deres tre børn. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Hvis det står til ægteparret Anders Hjortshøj og Sandra Jørgensen fra Odense, skal børneforældre ikke længere ud og købe legetøj fra ny. Nu skal det lejes i stedet for. Både for at spare miljøet og privatøkonomien.
Annonce

Odense: Hvis du har børn, kan du måske genkende følgende:

Du bruger hvert eneste år massevis af både tid, energi og penge på at glæde dine børn med nyt legetøj, men glæden kan være flygtig. Efter noget tid skifter barnets fokus til noget nyt og mere spændende, og det nu forældede legetøj bliver en del af en evigt voksende bunke.

Det var i hvert fald, hvad ægteparret Anders Hjortshøj og Sandra Jørgensen oplevede med deres 3-årige søn, Bastian, og det satte tanker i gang en sommeraften i 2019.

- Så kom idéen egentlig, fordi vi tænkte, at det er hårdt for vores økonomi hele tiden at skulle ud og købe nyt legetøj, og det er heller ikke specielt godt for miljøet, fortæller Anders Hjortshøj.

Idéen var at skabe et bæredygtigt legetøjsfirma, hvor man kunne leje legetøj i stedet for at købe det fra nyt. Det er nu blevet til den nystartede virksomhed Lej en Leg.

Annonce

Første ordrer lægger grund til store drømme

Den 15. juni 2020 kunne ægteparret endelig lancere hjemmesiden lejenleg.dk, og i starten af august sendte blev de første ordre sendt ud.

Stifterne pakker og sender ordrene ud fra et lager i parrets skur. Her står kasse op og kasse ned markeret med navne som "Lego", "Brio" og "Paw Patrol". Og de første ordrer er en milpæl, der sætter blus under Anders Hjortshøj iværksætterdrømme.

- Jeg er glad for det job, jeg har, men det kunne da være sjovt, hvis man kunne arbejde med det her fuld tid. Det er måske ikke realistisk, men på den anden side; hvorfor ikke? siger han.

Lej en leg

På hjemmesiden lejenleg.dk kan man via et abonnement leje mellem to og fire stykker legetøj til sine børn ad gangen. Når børnene ikke længere vil lege med legetøjet, sender man det tilbage og kan derfra leje noget nyt. Legetøjet vælger man fra hjemmesidens katalog, hvorefter parret sender afsted fra lageret i baghaven.

Legetøjet er overvejende brugt legetøj, mens enkelte et købt fra ny.

På nuværende tidspunkt kan man vælge mellem ca. 200 stykker legetøj.

Lej en leg henvender sig primært til børn i alderen 0-8 år.

For Sandra Jørgensen må engagementet i virksomheden deles med hendes passion for sit arbejde som socialrådgiver. For hende er det især indsatsen for miljøet, der er interessant.

- Jeg synes, at det her er spændende. Det betyder meget for mig, at vi ikke bare køber en masse ting og smider dem ud. Det legetøj som Bastian har haft, det kan andre få glæde af det, siger hun.

For begge er der dog ikke tvivl om, at Lej en Leg er et fælles projekt for hele familien.

Annonce

Alt skal rengøres

At starte en virksomhed op under en coronapandemi er heller ikke uden udfordringer. Derfor er rengøring og hygiejne allerede fra starten blevet en central og integreret del arbejdsgangen, og der er stor opmærksomhed på, at legetøjet ikke udgør en smittefare.

- Det er vigtigt for os, at det bliver gjort ordentlig rent. Nu har vi selv Bastian, så vi ved jo, at vi vil også gerne have, at det legetøj, han leger med, er rent, siger Sandra Jørgensen.

I parrets bryggers står derfor tre store vaskebaljer, som alt legetøj skal en tur igennem, før det kommer ud på lageret. Her har Sandra Jørgensen det primære ansvar, og det, der ikke kan klare en omgang i vaskebaljen, bliver tørret grundigt af. Derudover holdes udlånt legetøj hjemme en uges tid, før det er klar til at blive sendt ud til nye kunder.

Annonce

Inspiration fra udlandet

Selvom det ikke er blevet til mange ordrer endnu, har tilbagemeldingen været positiv. Ægteparret har modtaget mails fra alle ender af landet, der både hylder den gode idé og kommer med ønsker til nyt legetøj. Nu handler det for parret om at omvende den positive respons til betalende kunder.

- En ting er, at vi synes at der er et behov for det her, men hvordan får vi forklaret andre forældre om, at det jo er det her, I har behov. I kan spare en masse penge, I kan hjælpe miljøet, I kan glæde jeres børn, siger Anders Hjortshøj.


Det betyder meget for mig, at vi ikke bare køber en masse ting og smider dem ud.

Sandra Jørgensen, medstifter af Lej en Leg


Inspiration til det har parret fundet i den engelske virksomhed, Whirli, der på den anden side af Nordsøen er lykkes med samme koncept. Virksomheden kendte parret ikke i forvejen, men det gjorde dem ikke noget, at idéen var afprøvet andre steder.

- Vi synes et eller andet sted, at det var fedt, for det viste bare, at det var hold i konceptet, siger Anders Hjortshøj, der har snakket med direktøren for Whirli for at lære fra deres erfaringer.

Parret arbejder nu på at få de første kunder ind og blive med håbet om, at de kan sprede budskabet videre. Derudover har de en crowdfunding for at kunne udvide deres legetøjskatalog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

25-årig varetægtsfængslet: Sigtet for medvirken til drab og drabsforsøg i Egeparken

Kerteminde

Coronasmitten breder sig i Kerteminde: Overvægt af smittede over 60 år

Annonce