Annonce
Musik

Årets fynske jazzmusiker: En sky drømmers drøm går i opfyldelse

Michael Salling glæder sig over, at han - endelig - kan kalde sig "Årets fynske jazzmusiker". Foto: Simon Staun
Søndag fik den 50-årige pianist Michael Salling prisen som "Årets fynske jazzmusiker" 2019. Han tror, at prisen skal ses som et motiverende klap på skulderen og håber, at den kan veksles til flere frugtbare samarbejder, flere koncerter og flere opfyldte drømme.
Annonce

Michael Salling har drømt om at vinde prisen som "Årets fynske jazzmusiker" i 30 år. Derfor kan man roligt konkludere, at den 50-årige pianist har haft brug for et langt tilløb. Eller har taget mange omveje, sideveje og smutveje undervejs i karrieren, der må siges at være et unikt kludetæppe med musikalske tråde i alverdens farver.

I sit øvelokale på Rødegårdsvej remser han på to minutter op, hvad han blandt andet har beskæftiget sig med som musiker. Han har optrådt med Odense Symfoniorkester, spillet til et væld af forestillinger på Odense Teater, været inde, ude og tilbage i Tiptoe Bigband, komponeret musik til festspillene i Den Fynske Landsby, undervist på musikskolen 1748, MKG samt Odense Musikskole og indimellem optrådt med sin jazztrio og lånt sine hænder ud til dem, der kunne drage nytte af deres kyndige kompetencer.

- Som ung gav jeg mig selv en deadline, at jeg skulle være lige som Niels Lan Doky, når jeg blev 25 år. Jeg ville være kendt i udlandet og vinde et hav af priser. Jeg havde enormt store forventninger til mig selv, som jeg ikke kunne indfri. Jeg har altid haft nogle evner, men også nogle blokeringer, der har forhindret mig i at bruge evnerne optimalt. Det har faktisk været et tema i hele min karriere, at jeg har været lidt for sky. Det har sendt mig ud på nogle kæmpe omveje, siger Michael Salling.

Mange af hans kolleger har modtaget prisen som "Årets fynske jazzmusiker, og især da han var yngre, funderede han over, hvorfor han ikke fik den.

- Nu har jeg langt om længe fået den, og nu kan jeg ikke pege på, hvad jeg har gjort særligt i 2019 for at gøre mig fortjent til den. Jeg tror faktisk, at den i mit tilfælde handler om at motivere mig. At den er tænkt som et kærligt los bagi, så jeg kan få nosset mig sammen til at gøre nogle af alle de ting, jeg drømmer om. For jeg har haft en tendens til at blive hængende i drømmen i stedet for at lave det telefonopkald, der kan realisere drømmen, siger Michael Salling i sit øvelokale, hvor han kommer lige så sjældent, som sne til jul.

Han øver jævnligt derhjemme, men indrømmer uden blusel, at han aldrig har været den type musiker, der bruger mange timer på sit instrument 365 dage om året. År efter år.

- Da jeg gik på konservatoriet, var der så mange andre ting, der trak i mig. Jeg var slet ikke organiseret nok og har i bund og grund aldrig kunnet koncentrere mig om at øve intenst mange dage i træk. Det hårde benarbejde har aldrig været min stærke side. Til gengæld kan man sige, at jeg har været vedholdende, siger Michael Salling og smiler.

Blå bog

Michael Salling er født i 1969 i Greve, hvor han boede, til han var seks år. Derefter flyttede familien til Ringe, hvor forældrene blev kostskolelærere. Han har boet i Odense i knap 30 år og har tre voksne sønner med sin ekskone.

Han gik i folkeskole, gymnasium og i musikskole i Ringe, inden han flyttede til Odense efter sin værnepligt i Skive.

Konservatorieuddannet fra Det Fynske Musikkonservatorium i 1995 med piano som hovedfag og komposition som bifag. Havde Jørgen Emborg, Carsten Dahl og Niels Thybo som hovedfagslærere.

Har bl.a. fået klavertimer hos Prof. Peter Feuchtwanger i London, Kenny Werner i New York og Phil Markovitz i Odense.

Har undervist på Byhøjskolen i Odense, Broby Musikskole, Odense Musikskole, MGK, Odense Musikskole, Faaborg-Midtfyn Musikskole og Tarup Ungdomsskole.

Han har været tilknyttet Odense Teater siden 1998 som kapelmester, musiker, repetitør, komponist og arrangør. Han er også involveret i H. C. Andersen Festspillene i Den Fynske Landsby samt Folketeatret.

For tiden spiller han med Tiptoe Bigband og orgel-jazztrioen Organismus med Anders Mogensen og Simon Krebs.

I 2009 udgav Michael Salling Trio albummet "Nice Vibrations". Han har en ny udgivelse på trapperne.

I de kommende måneder giver Michael Salling følgende koncerter: Torsdag 30. januar solo på Pianoteket i Odense og fredag 28. februar med sin trio på Momentum i Odense.

www.michaelsalling.dk

Annonce

Bestilte jazzbøger i USA

Det gav udfordringer at vokse op i Ringe og være bidt af jazz-bacillen. Den midtfynske by væltede ikke just i pladeforretninger med jazz på hylderne, og jazzbands groede heller ikke dengang på træerne.

- Min interesse for jazz er uden tvivl nedarvet fra min far, der er uddannet klarinettist på konservatoriet i København. Jeg kan huske, at han introducerede mig for Erroll Garners album "Concert by the Sea", som jeg overspillede på kassettebånd fra vinyl. Jeg kan stadig mærke varmen brede sig i kroppen, når jeg tænker tilbage på, hvordan jeg lå som 15-årig med høretelefoner på og drømte om at opleve samme magi, som opstod mellem Garner og publikum. Det var noget af en drøm i midten af 1980'erne i Ringe, siger Michael Salling.

Da han begyndte at spille klaver, fandt han ud af, at der var en meget dygtig pianist i Odense, der hed Mogens Gaba. Han var med i orkesteret White Label, som var det første danske orkester, der spillede i Sovjetunionen.

- Han underviste mig og lærte mig nogle helt basale ting, som jeg aldrig har glemt. I samme periode begyndte jeg også at læse bøger om jazz. Dem bestilte jeg hjem fra USA via postordre. Så gik der typisk fem-seks uger, før de tunge pakker ankom til Ringe, siger Michael Salling.

Han lærte meget ved at læse bøger om jazz. Dengang kunne man ikke sidde og se 1000 koncertoptagelser eller tutorials på Youtube, hvor man i teorien får undervisning i alverdens ting. Det var en stor hjælp, at han allerede som dreng lærte at læse noder. Og så havde Michael Salling en anden essentiel fordel.

- Modsat mange jazzmusikere, som improviserer og spiller på øret, kan jeg spille ud fra meget komplicerede noder. Jeg har også absolut gehør. Ikke klasse A, men passivt absolut gehør, hvor jeg kan genkende samtlige toner på et flygel. Det har været en uvurderlig hjælp, siger Michael Salling.

Annonce

Fra Berlingo til Formel 1-racer

Ved siden af os troner hans Hohner-flygel. Det er omgivet af trommesæt og forstærkere, som tilhører andre lejere i den brune hule. Flygelet har han netop sat til salg, fordi han for sjældent får spillet på det.

- Jeg købte det for 65.000 kroner som 20-årig. Jeg husker tydeligt, jeg sparede sammen til det, da jeg var inde at aftjene min værnepligt. Jeg var nødt til at anmode min kaptajn om tidlig aftrædelse en weekend, netop fordi flygelet blev leveret hjemme på Fyn. "Hr. kaptajn, må jeg tage tidligere hjem, fordi jeg har købt et flygel", spurgte jeg. "Har de købt et fly, menig Salling", råbte min kaptajn forbløffet tilbage. Den ordveksling glemmer jeg aldrig, siger Michael Salling og ler.

Han fik lov til at aftræde før tid. Men lavede det klassiske soldatertræk med at sætte sig ind i det forkerte tog. Han kørte mod Nordjylland i stedet for mod syd og endte med først at være tilbage i Ringe omkring midnat.

- Det var et mareridt. Jeg var nødt til at tage taxa fra Odense til Ringe for at komme hjem. Men jeg fik leveret flygelet, som har fulgt mig gennem hele min karriere. Jeg lægger ikke musikken på hylden, fordi jeg sælger det. Jeg har bare brug for at prøve et andet instrument, siger Michael Salling.

For nyligt fik han lov at spille på et flygel til 320.000 kroner i Det Kongelige Teater. Det svarer til at gå fra en Berlingo til en Formel 1-racer.

- Mit Hohner-klaver er ikke dårligt, men forskellen er alligevel markant. Præcis som med en dyr bil handler det om styring. Om at kunne mærke selv den mindste berøring i rattet. Eller i dette tilfælde en tangent. På Det Kongelige Teaters flygel var der nul slør i tangenterne. Selv om det er bygget på samme måde som mit eget klaver, er klangen en helt anden. Det fortalte mig nogle ukendte historier, som motiverede mig til at spille nye tonekombinationer. Så nu drømmer jeg om at eje sådan et flygel, siger Michael Salling.

Den unge bassist Emil Mathiasen blev kåret til "Årets unge jazztalent" ved søndagens prisfest på Dexter.

Michael Salling har netop sat sit Hohner-flygel til salg. Det har fulgt ham i 30 år, siden han var værnepligtig. Foto: Simon Staun
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Sådan ser økonomien ud i din kommune: Forsigtig optimisme hos fynske borgmestre

Annonce