Annonce
Biler

Årets firmabil kan også køre på strøm

Mulighed for at køre 56 km på strøm, før benzinmotoren tager over. Tag dertil pænt med udstyr, plads og komfort til en meget attraktiv pris. Det er beskrivelsen af Peugeot 508 SW Allure Pack Business 1,6 plug-in hybrid 225 hk Aut, der er valgt til Årets Firmabil 2021. Foto: Jonas Ahlstrøm
Feltet var usædvanligt bredt, da Peugeot 508 SW plug-in-hybrid blev kåret til Businessbilen 2021. Det bød nemlig på både opladningshybrider, elbiler og firmabiler med dieselmotor.
Annonce

Der var masser af ny teknologi at vælge imellem, da Årets Firmabil 2021 for nylig blev kåret. Her kunne opladningshybriden Peugeot 508 SW Allure Pack Business 1,6 Hybrid plug-in-hybrid 225 hk Aut. nemlig køre hjem med titlen. Det er ikke alene første gang, at en plug-in-hybrid henter titlen i en klasse, som de dieseldrevne biler ellers har domineret. Gruppen på ni bejlere til titlen var nemlig også usædvanlig: Den omfattede to elbiler, en diesel-plug-in-hybrid, tre benzin-plug-in-hybrider og tre dieseldrevne firmabiler.

Kåringen, der har fundet sted siden 2005, er arrangeret af Business Danmark.

Den franske stationcar, der klarer op til 56 kilometer på ren strøm, før benzinmotoren tager over, kunne hente sejren hjem på en kombination af en velfungerende drivlinje, meget udstyr og fint med plads til en særdeles attraktiv pris, hvor beskatningsværdien ligger under 300.000 kroner, mens det koster cirka 15.000 kroner mere at købe bilen. Det trak også op i det samlede billede, at man som alternativ kan få en 508 SW med 130-hk dieselmotor til samme lave pris og beskatning.

Franskmanden hentede sejren i et finalefelt, der var usædvanligt tæt, og hvor Volvo V60 D4 Aut. R Design diesel samt diesel-plug-in-hybriden Mercedes C300 de stationcar AMG Night Edition fulgte lige efter på en delt andenplads, mens benzin-plug-in-hybriden VW Passat GTE Variant kom ind som nummer tre.

Årets Firmabil 2021

Business Danmark kårer i år Årets Firmabil for 15. gang.

Juryen består af otte professionelle firmabilister, hvor flere kører op mod 50.000 kilometer om året, to biljournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomien i bilerne.

Annonce

God køreoplevelse

Juryen bag kåringen, der foregik over to dage med base på Fyn og på vejene omkring Lillebæltsbroen, bestod af otte professionelle firmabilister, en fysioterapeut og to biljournalister. De gennemgik feltet, som også omfattede Volkswagen ID.3 Style, Tesla Model 3 Standard Range Plus, BMW 330e Touring M Sport, Skoda Superb Combi Business 2.0 TDI DSG 150 hk og Audi A4 Avant 35 TDI S tronic Prestige Plus. Her stillede de, der kunne, op som stationcars med automatgear. Alle plug-in-hybriderne kan også fås i en almindelig version med benzin- eller dieselmotor, og næsten alle dieselbilerne kan fås som plug-in-hybrid.

Beskatningsværdien ligger som udgangspunkt omkring 400.000 kroner.

Den forholdsvis lave indstigning, de ret smalle forsæder og det noget specielle i-cockpit med lavtliggende rat kan dog måske være udfordrende for nogle.

Plug-in-hybriderne er p.t. begunstiget af et stort fradrag i afgiften, som gør priserne meget lave. Det udløber til nytår, og herefter er der p.t. ingen, som kender priserne på bilerne.

Valget har vist, at firmabilisterne er klar til plug-in-teknologien, især hvis prisen er rigtig. En helgardering kan være at kigge mod den fine Volvo V60 diesel, der reelt blev nummer to, kun et mulehår efter vinderen. Volvo stillede op med 2020-modellen, D4 diesel, men snart følger 2021-modellen med den nye B4 diesel, som klarer 18,5 km/l - 19,2 km/l og starter fra 404.000 kroner i beskatning i billigste version.

Annonce

Trang plads

Stig Holm, der er fysioterapeut og leder for Arbejdsmiljøklinikken i Kolding, gennemgik bilerne som arbejdsplads med ergonomiske briller. Han havde Mercedes-Benz i front og roste for gode sæder med mange indstillingsmuligheder og en indretning, som er nem at betjene.

Fysioterapeuten var mere lunken over for 508’eren, som han vurderede som trang omkring førerpladsen.

Der var også stor interesse for de to elbiler ved kåringen, hvor de lave driftsudgifter blev fremhævet. Flertallet mente dog, at de to modeller var for små og spartanske til mange kilometer på vejene, og fysioterapeuten var ikke begejstret for indretningen i de kompakte Tesla Model 3 og VW ID.3.

Mens dieselbilerne som udgangspunkt kræver lange stræk, har plug-in-hybriderne, der kan klare omkring et halvt hundrede kilometer på ren strøm, fordele ved kørsel i by og på landevej. De er dog meget knyttet til den enkeltes kørselsmønster. Med et forbrug, der på papiret hedder 71,4 km/l, matcher Peugeot 508 SW PHEV meget godt feltet. Her skal man som udgangspunkt regne med et forbrug, som matcher en tilsvarende benzinmodel, der ligger på omkring 15 km/l, men som kan løftes meget ved mange kortere ture på strøm.

Årets Firmabil gennem årene

2007: Mazda6 2,0

2008: VW Passat 2,0 TDI

2009: VW Passat 2,0 TDI

2010: Opel Insignia 160 CDTI

2011: Audi A4 2,0 TDI

2012: VW Passat 1,6 BMT

2013: Volvo V40D2

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2017: Renault Talisman 160 hk DCi Intense

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum

2020: BMW 320d Touring aut. M. Sport

Annonce

Kørselsmønster tæller

Hos leasingselskabet, Leaseplan Danmark, mærker man en stor interesse for både elbiler og især plug-in-hybrider. Mange kunder afventer dog nu udfaldet af de verserende politiske forhandlinger om bilafgifter fra nytår og frem, som er afgørende for, om det skal være benzin, diesel, plug-in-hybrid eller elbil næste gang.

Hvor der før har været en skillelinje for valget mellem benzin eller diesel, der typisk gik ved 25.000 kilometer om året, er det nu mere nuanceret. Det handler nemlig ikke kun om antal kilometer, når man skal regne på, om det er rentabelt at vælge en plug-in-hybrid, der skal lades op i stikkontakten og typisk har en rækkevidde på 50 kilometer på ren strøm. Her ser man for eksempel også på antallet af mindre ture, og hvis der er nok af dem, er der fordele. Mange længere ture kan til gengæld give en ringere brændstoføkonomi i forhold til dieselmotoren. Ved et tillæg på beskatningsværdien på 10.000 kroner får firmabilisten en såkaldt wallboks til hjemmeopladning og fri strøm.

Deltagerne

Mercedes C300 de stationcar AMG Night EditionRækkevidde på strøm: 48 km

Forbrug: 76,9 km/l

Beskatning fra: 445.998 kr.

Pris fra: 514.900 kr.BMW 330e Touring M SportRækkevidde på strøm: 52-57 km

Forbrug: 62,5-71,4 km/l

Beskatning fra: 498.000 kr.

(Beskatning 330e Touring M Sportline: 460.000 kr.)

Pris fra: 582.743 kr.VW Passat GTE VariantRækkevidde på strøm: 55 km

Forbrug: 71,4 km/l

Beskatning fra: 362.994 kr.

Pris fra: 424.494 kr.Peugeot 508 SW Allure Pack Business 1,6 Hybrid plug-in hybrid 225 hk Aut.Forbrug: 71,4 km/l

Beskatning fra: 299.990 kr.

Pris fra: 314.990 kr.

Rækkevidde på strøm: 56 kmVolvo V60 B4 Aut. R DesignForbrug: 18,5-19,2 km/l

Beskatning fra: 443.980 kr.

Pris fra: 504.668 kr.Skoda Superb Combi Business 2.0 TDI DSG 150 hkForbrug: 19,2 km/l

Beskatning fra: 360.347 kr.

Pris fra: 439.000 kr.Audi A4 Avant 35 TDI S tronic Prestige PlusForbrug: 18,9 km/l

Beskatning fra: 421.187 kr.

Pris fra: 491.187 kr.Tesla Model 3 Standard Range PlusRækkevidde: 409 km

Beskatning fra: 373.980 kr.

Pris fra: 373.980 kr.Tesla Model 3 Long RangeRækkevidde: 560 km.

Beskatning fra: 456.563 kr.

Pris fra: 456.563 kr.VW ID.3 StyleRækkevidde: 419 km

Beskatning fra: 324.465 kr.

Pris fra: 354.995 kr.

Juryen, der omfattede otte professionelle erhvervs-bilister, gennemgik og kørte bilerne grundigt over to dage. Foto: Jonas Ahlstrøm
Feltet af bejlere til titlen som Årets Firmabil 2021 var usædvanligt bredt i år, hvor der var to elbiler, fem plug-in hybrider og tre dieselbiler. Foto: Jonas Ahlstrøm
Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding, havde Mercedes C-klasse som favorit. Han mener, at både sæder og indretning er i top. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce