Annonce
Gear

Årets Bil spænder musklerne

Focus ST fås både med benzin- og dieselmotor. Hatchbacken med den 2,3 liters Ecoboost benzinmotor på 280 hk er den model, som kan optimeres mest. Foto: Ford

Ford er klar med en hel vifte af hårdtpumpede ST-modeller, der kan fås med benzinmotor på 280 hk eller dieselmotor på 190 hk - og både som hatchback og stationcar.

Den i forvejen velkørende Ford Focus kan sagtens blive mere kontant i mange afskygninger. Det står klart, når Ford snart ruller endnu en stribe modeller ud fra det meget brede program for Årets Bil i Danmark.

Det gælder en række GTI-modeller, som hos Ford hedder ST, og som ikke alene fås både som hatchback og stationcar, men som også kan leveres med to motoriseringer. Det gælder en ny 2,3-liters Ecoboost benzinmotor på 280 hk samt den nyeste Ecoblue dieselmotor med 190 hk.

De byder alle på opstrammet undervogn, mere hårdtbidende bremser og et endnu skarpere styretøj end de almindelige Focus-modeller. Tag dertil en styling med sportstrim, spoilere og ikke mindst en kabine med Recaro-sæder.

De, der vil mere, opgraderer med en performance-pakke til benzin-udgaven. Den kan rulles helt ud i hatchback-versionen, og som blandt andet omfatter en stribe køreprogrammer inklusive "track mode" til banekørsel, Launch Control til hurtig start på banen og for første gang i en Focus det elektronisk styrede spærre-differientiale, eLSD, som hjælper forhjulstrækkeren med at overføre de mange kræfter og komme hurtigere rundt i sving.

På dieselsiden har ST-modellen "Torque Vectoring Control", som forbedrer stabiliteten og minimerer understyring.

Annonce
Alle ST-modellerne er opgraderet fra inderst til yderst, hvor store spoilere fortæller, at det ikke er en almindelig Focus. Foto: Ford

Kraftigste motor

Inden døre har føreren udsigt til en instrumentering med inspiration fra superbilen Ford GT, og hvor der i Performance-versionen ydermere er digital visning af turbotryk, olietryk og olietemperatur på en stor 4,2 tommer TFT-skærm, der er placeret mellem hovedurene.

Ford slår et ekstra slag for motorerne, som er det uomtvistelige hjerte i de sportslige familiebiler. Ecoboost-motoren på 2,3 liter er bygget helt i aluminium og er den stærkeste motor, der til dato har været i en Focus ST. Her er turboteknologien optimeret, så turbotøven lander på et minimum, og trykket holdes.

Således holder systemet spjældet åbent, når føreren løfter foden fra speederen, så trykket holdes i turboladeren, også det øges hurtigt igen, når der er brug for kræfter. Det betyder, at benzinmotoren leverer et moment op 420 Nm fra 3000-4000 omdrejninger og klarer 0-100 kilometer i timen på under seks sekunder.

Dieselmotoren yder 400 Nm fra 2000-3000 omdrejninger, men hele 360 Nm er allerede til stede ved 1500 omdrejninger. Ford har ikke opgivet accelerationstid for denne, mens det endelige officielle brændstofforbrug for modellerne er klar senere på året.

Køberne kan vælge mellem en seks-trins manuel gearkasse eller et syv-trins automatgear med dobbeltkobling. De er begge optimeret med hurtigere skift.

Her er med andre ord masser at sportslig teknik at nørde med for rigtige "petrolheads", som også findes derude.

De nye ST-modeller lander herhjemme til sommer. Ford har ikke oplyst danske priser eller udstyr.

Der er masser af sport i Ford Focus ST, der byder på Recaro-sæder og sportsinstrumenter. Såvel den manuelle automatgearkasse med dobbeltkobling er optimeret. Foto: Ford
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce