Annonce
Biler

Årets bedste brugtbil skal kåres

De fem biler, der kæmper om at blive Årets Brugtbil 2019. Fra venstre er det Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Skoda Octavia, Skoda Superb og VW Golf. Foto: Karsten Lemche
Fem forskellige biler, og så alligevel ikke. Fælles for de fem finalister til Årets Brugtbil 2019 er, at de er driftssikre, økonomiske og fås i en lang række forskellige udgaver.

Hver gang der bliver solgt én ny bil, bliver der indregistreret to brugte biler.

Brugtbilmarkedet er ikke kun meget stort, det kan også være en stor udfordring af navigere rundt i, for hvad skal man gå efter, hvis man som alle andre gerne vil have den bedste bil til pengene, og som ikke går i stykker hele tiden.

Her kan kåringen af Årets Brugtbil være en ledestjerne, for hvert år bliver en vifte af bileksperter tvunget til at vælge årets bedste køb.

Det er 14. gang, at kåringen kører. Sidste år vandt den køreglade BMW 1-serie, men i år bliver det mere folkelige mærker som Ford, Nissan, Skoda eller Volkswagen, der løber med sejren. Ud fra et bruttofelt på 115 forskellige modeller har juryen fundet fem finalister.

Skoda har to modeller med i form af Octavia (2013-2017) og Superb (2015-2017), mens Ford Fiesta (2013-2017) for første gang er med i finalen. Debutantnerver kan ikke tilskrives den populære Nissan Qashqai, der efterhånden er fast inventar i finalerunden, men som for første gang er med i den nye generation (2014-2017), når det bedste brugtbilkøb skal kåres. Det gælder også sidste års nummer to i kåringen, VW Golf VII (2013-2016), der igen er finaledeltager.

Forleden blev alle fem biler kørt på FDM-testcenter i Hillerød, hvor de blev inspiceret, efterfølgende skal juryen så igen afgive point, hvorefter Årets Brugtbil 2019 bliver offentliggjort torsdag den 3. oktober. Fælles for alle fem biler er, at de ikke burde give de helt store ubehagelige overraskelser for køberne af dem, selv om det at købe en bil, nu eller brugt, jo altid vil medføre udgifter.

Her er nogle stikord om de fem finalister:

Annonce

De fem finalister

Ford Fiesta, årgang 2013-2017Antal til salg: 332

Tidligere ejere rating: 4,2/5

Reservedelsprisindeks: 106 (1,0 SCTi 100)

Serviceprisindeks: 107 (1,0 SCTi 100)

Billigste brugtbil til salg: 40.000 kr. (1,0 SCTi 100)

Gennemsnitspriser: 84.000 kr. (afrundet)

Antal dieselbiler til salg: 56

Antal benzinbiler til salg: 276

Liggetid: 56 dageNissan Qashqai, årgang 2014-2017Antal til salg: 337

Tidligere ejere rating: 4,3/5

Reservedelsprisindeks: 102 (1,5dCI)

Serviceprisindeks: 104 (1,5dCI))

Billigste brugtbil til salg: 116.000 kr. (1,5dCI)

Gennemsnitspriser: 214.000 kr. (afrundet)

Antal dieselbiler til salg: 205

Antal benzinbiler til salg: 132

Liggetid: 49 dageSkoda Octavia, årgang 2013-2017Antal til salg: 419

Tidligere ejere rating: 4,5/5

Reservedelsprisindeks: 98 (1,6 TDi)

Serviceprisindeks: 105 (1,6 TDi)

Billigste brugtbil til salg: 108.300 kr. (1,6 TDi)

Gennemsnitspriser: 169.000 kr. (afrundet)

Antal dieselbiler til salg: 199

Antal benzinbiler til salg: 220

Liggetid: 60 dageSkoda Superb, årgang 2015-2017Antal til salg: 105

Tidligere ejere rating: 4,6/5

Reservedelsprisindeks: 104 (1,6 TDi)

Serviceprisindeks: 108 (1,6 TDi)

Billigste brugtbil til salg: 158.000 kr. (1,6 TDi)

Gennemsnitspriser: 248.000 kr. (afrundet)

Antal dieselbiler til salg: 79

Antal benzinbiler til salg: 26

Liggetid: 61 dageVW Golf VII 2014-2016Antal til salg: 471

Tidligere ejere rating: 4,6/5

Reservedelsprisindeks: 114 (1,4 TSI)

Serviceprisindeks: 118 (1,4 TSI)

Billigste brugtbil til salg: 104.500 kr. (1,4 TSI)

Gennemsnitspriser: 168.000 kr. (afrundet)

Antal dieselbiler til salg: 180

Antal benzinbiler til salg: 287

Liggetid: 55 dage

Ford Fiesta

Den kompakte Ford er lidt af et ikon i bilernes omskiftelige verden. Den første model kom helt tilbage i 1976, og lige siden har Fiesta hørt til blandt de mest populære minibiler. Der er dog en god grund til at netop generationen, der kom i 2013 og som har kørt indtil 2017, hvor den nuværende model tog over, er værd at kigge nærmere på.

Den ser jo stadigvæk nydelig ud med sin Aston Martin-inspirerede front og dynamiske kileform, men det er især den fremragende 1,0 ecoboost-benzinmotor, der både er stærk og ganske sparsommelig, der skiller sig ud, i øvrigt sammen med nogle friske køreegenskaber, der gør turen lidt sjovere uden at gå på kompromis med komforten.

Ulempen er, at pladsforholdene er til den snævre side. Til gengæld er priserne rimelige. En gennemsnitlig Fiesta koster 84.000 kroner, men betyder kilometertallet ikke det store, fås de helt nede fra 40.000 kroner. Er man ligeglad med turbomotoren, får man for eksempel en Fiesta med 80 hk fra 2016 til kun 84.800 kroner og med kun 64.000 kilometer på tælleren. Merprisen for turbo-udgaven med 100 hk er 10.000-15.000 kroner.

Helt fejlfri er en brugt Ford Fiesta dog ikke, det mest alvorlige er, at visse ecoboost-motorer har tilslutningerne til kølevand på turboerne, der ruster. Ford har derfor efterfølgende malet en del over med maling, men hvis rørene tærer igennem, kan det blive dyrt, så hold øje med det.

Nissan Qashqai

Den høje japaner har om nogen været bannerfører for SUV’ens indtog i Danmark. Forgængeren har flere gange været med i finalen til Årets Brugtbil, men har aldrig formået at vinde, men måske har den moderne afløser en chance. Der er i hvert fald tale om en vogn, der fortsat er i produktion, dog med et facelift, og med komfortable køreegenskaber, god plads og fornuftig driftssikkerhed har den absolut sin berettigelse på brugtbilmarkedet.

I starten var der problemer med automatgearkassen, hvor udfordringerne var dårligt skifte, men Nissan fik styr på problemet allerede fra starten, og der har stort set ikke været noget siden.

Bilen er samtidig billig i drift og har generelt en lav afskrivning. Sidstnævnte er til gengæld også en udfordring, for priserne på brugte Qashqai er høje og ligger på 214.000 kroner i gennemsnit og med en startpris på 116.000 kroner. Et godt bud på et bilvalg er 1,2 Dig-T 115 N-Vision, der er fra 2017 og koster 209.800 kroner med et kilometertal på 58.000.

Totalomkostninger

Totalomkostninger (TCO) pr. km hhv. benzin og diesel, fire års ejerskab/80.000 km kørselFord Fiesta, årgang 13-17: 1,66/1,74 kr.

Nissan Qashqai, årgang 14-17: 2,38/2,31 kr.

Skoda Octavia, årgang 13-17: 2,15/2,19 kr.

Skoda Superb, årgang 15-17: 2,80/2,74 kr.

VW Golf VII, årgang 13-16: 2,10/2,08 kr.TCO’en indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris 12,19 kroner - dieselpris: 10,85 kroner).

Løbetid for finansiering: 84 måneder med 20 procent udbetaling, effektiv rente 3,0 procent, billån indfries efter 48 måneder, bil sælges i ren handel.

Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist.

Skoda Octavia

Den superrummelige tjekke er vel nærmest en folkekær bil, især elsket af børnefamilier og andre, der sætter pris på det gigantiske bagagerum, men også den glimrende teknik, som den deler med VW Golf og flere andre modeller i den store bilkoncern.

Derfor bliver tjekken heller ikke ligefrem foræret væk, når den er brugt, og gennemsnitsprisen er 169.000 kroner med en startpris på 108.000 kroner. Ved at vælge den lille energiske 1,2-benzinmotor med 110 hk kan man få en Octavia femdørs fra 2016 til 179.900 kroner og med kun 58.000 kilometer på tælleren.

Generelt er det en meget solidt bygget bil, men man skal være opmærksom på, at der kan være udfordringer med automatgearet af DSG-typen. Det kræver nemlig en bestemt type olie for at fungere optimalt, ligesom det tilpasser skiftefunktionen til bilens ejer, hvorfor en nulstilling af softwaren kan være en god idé, når man køber en brugt.

Til gengæld skulle kædeproblemer med 1,2- og 1,4-motorerne høre forgængeren til.

Ford Fiesta er kendt for klassens måske mest underholdende køregenskaber og en frisk turbomotor med 100 hk. Brugtpriserne er meget fornuftige. Foto: Karsten Lemche

Skoda Superb

Hvis ønsket er plads som i en ministerlimousine, kan man med fordel kigge i retning af den enorme Skoda Superb, der samtidig har et nydeligt design og er så ung, at den fortsat er i produktion, dog snart med et facelift.

Da det er en noget større vogn end de øvrige biler i finalen, er gennemsnitsprisen dog også oppe på 248.000 kroner med et niveau, der i øvrigt begynder ved 158.000 kroner, men det er faktisk kun 30.000 kroner mere end Octavia, og til de penge får man også et markant højere komfortniveau, mulighed for stærkere motorer og, ja, et endnu større bagagerum.

Rent teknisk skal man holde øje med de samme ting som i lillebror, altså primært DSG-gear. Et priseksempel på en 2015-model, der har kørt 54.000 kilometer, er en Superb 1,4 TSI til 249.800 kroner. Ønsker man diesel, er udvalget noget større.

Nissan Qashqai er en voldsomt populær bil, også på brugtmarkedet så priserne er i den høje ende. Foto: Karsten Lemche

Volkswagen Golf

Det store tyske mærke har vundet mange titler, men er aldrig blevet Årets Brugtbil. Sidste år var Golf dog i finalen, og det gentager modellen igen i år.

Udbuddet af brugte Golf 7, som modelgenerationen hedder, er enormt, så om man er til hatchback, stationcar, benzin, diesel, plug-in-hybrid, elbil eller sågar hårdtpumpede GTI’er, kan VW levere en Golf, der honorerer de flestes krav.

Rent teknisk er det en bil, der stadigvæk fungerer upåklageligt, og på nær et facelift i 2017, kører Golfen uforandret rundt i dag.

Vi skal frem til foråret, før en Golf 8 er klar.

Priserne er på samme niveau som Skoda Octavia, så en gennemsnits-Golf koster 168.000 kroner med startpriser på 104.000 kroner. Et aktuelt priseksempel er en Golf 1,4 TSI Style fra 2016, 54.000 kilometer og et prisskilt, der lyder på 169.900 kroner. Udvalget af dieselmodeller er også pænt.

De mekaniske udfordringer er de samme som på Octavia og Superb. Hvis det er problemer med DSG-gearet, er det dog meget dyrt at få udbedret, så her gælder det om at køre en længere tur, før man køber bilen.

Skoda Superb er ekstremt rummelig, men da den hører hjemme i firmaklassen, er priserne også ret høje. Foto: Karsten Lemche
Skoda Octavia holder høje brugtpriser, men er også en fremragende bil med få fejl. Foto: Karsten Lemche
VW Golf 7 er en bestseller, både på nybil- og brugtbilmarkedet. Der er således næsten en Golf til ethvert behov. Foto: Karsten Lemche
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce