Annonce
Danmark

Åh nej, ikke igen: 540 tyske vejarbejder i ferietrafikken

FDM råder til, at man så vidt som muligt forsøger at undgå de populære vejruter gennem Europa på lørdage i juli og starten af august. Grundet vejarbejder og ferietrafik vil der være stor risiko for kødannelse. Arkivfoto: Kim Rune / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
Ferietrafikken i Europa kommer med stor sandsynlighed til at byde på timelange køer, blandt andet på grund af 540 vejarbejder i Tyskland. FDM råder til, at man tager sine forholdsregler.

Vejarbejde: Uanset om sommerferien i år går til Frankrig, Italien eller Kroatien, kan du godt tage den tålmodige kasket på og forberede dig på timevis af kø.

Rundt om i Tyskland er der nemlig allerede på nuværende tidspunkt gang i 540 vejarbejder. Det er 150 flere end på samme tid sidste år. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, og det kan blive svært at navigere udenom, advarer FDM. Også på de populære veje, som danskerne ofte kører ad, er der flere vejarbejder. Det gælder blandt andet Autobahn A7 (Flensburg-Ulm), A9 (Berlin-München), omkring München og mod Salzburg i Østrig.

Det kan derfor blive svært at undgå kø, hvis turen går sydpå, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

- Der er overordentlig stor risiko for at ende i kø. Når der er mest trafik, er risikoen selvfølgelig størst. Men man skal være overordentlig heldig, hvis man helt kan undgå en eller anden form for kø.

Annonce

Udvalgte strækninger med vejarbejde

  • A7 Ulm - Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
  • A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen
  • A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
  • A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
  • A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
  • A10 Nordlige del af Berliner Ring
  • A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse

Kilde: FDM

Undgå lørdage og storbyer

Ifølge FDM vil både de mange vejarbejder og ferietrafikken generelt betyde et stort pres på vejnettet i Tyskland og dele af Europa.

De råder derfor til, at man tager sine forholdsregler. Blandt andet kan det være en god idé, hvis man vælger at køre om natten. Samtidig frarådes det at køre i eller omkring de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden.

Lørdage i juli og starten af august ventes at blive dagene med mest trafik og dermed størst risiko for kø, fordi lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer. Derfor foreslås det også, at man særligt forsøger at undgå de store ruter disse dage. Det gælder både i Tyskland, men for eksempel også E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien. Ifølge FDM kører mange ad denne vej til Kroatien.

Ifølge Dennis Lange er der statistisk set størst sandsynlighed for, at det bedst kan betale sig at køre midt på ugen.

- Jo mere midt på ugen, desto bedre. Lørdag er som skiftedag værst, men ofte er der også øget trafikmængde fredag og søndag. Typisk er det nemmest tirsdag og onsdag, men selv her er der ingen garanti. Der kan altid ske uheld. Men statistisk set er der mindst risiko for kø de dage, siger han.

Ikke kun i ferien

Som dansk bilist kan det nogle gange undre, hvorfor det altid lige er i sommerferien, at der arbejdes på vejene i Tyskland. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, fortæller Dennis Lange fra FDM.

- Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, at det bare lige foregår i sommerferien. Det er mere langvarigt, og det foregår på begge sider af sommerferien. Vejarbejde tager bare lang tid, siger han.

I Tyskland er der lige nu flest vejarbejder i delstaten Nordrhein-Westfalen. Her er arbejdet i gang 143 steder. Derefter kommer Bayern (78) og Hessen (61).

De længste vejarbejder

  • A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
  • A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
  • A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
  • A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst

Vejarbejderne er mellem 10 og 16 kilometer lange.

Kilde: FDM

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce