Annonce
Odense

Åbner 4. oktober: 500 nye p-pladser og byens bedste smutvej er næsten klar

Hajtænder er noget af det sidste, der mangler i rundkørslen ved den nedkørslen fra Albanigade mod syd. Montør Henrik Møller står for at få det gjort. Foto: Kim Rune
Fra fredag den 4. oktober bliver det via den nye p-kælder under TBT-området atter muligt at køre direkte gennem Odense centrum fra nord til syd og omvendt. Projektchef Stig Langsager frygter ikke underjordiske trafikpropper. - Måske er jeg naiv, men jeg tror, folk har fået nye vaner, siger han.

Et lille glas, en kop kaffe og lidt sødt til ganen, selvfølgelig p-tærter.

TBT-kontoret Fra Gade til By byder fredag den 4. oktober offentligheden til åbningsfest i parkeringskælderen under det område, hvor Thomas B. Thriges Gade tidligere lå.

- Alle er velkomne, siger projektchef Stig Langsager, der tilføjer, at kælderen åbner for brug efterfølgende, d.v.s. fra klokken 17.

Den første og nordligste del af kælderen med 500 p-pladser åbnede i oktober 2016, og nu - ret præcis tre år efter - står forbindelsestunnellen og den sydlige del af kælderen med yderligere 500 p-pladser klar til indvielse.

Dermed er Danmarks vel nok største underjordiske parkeringsanlæg færdigbygget, og en markant milepæl i hele omdannelsen af det tidligere Thomas B. Thriges Gade-område er nået. Godt fem år efter, at gaden blev lukket for trafik i juni 2014.

Annonce
I alt er smutvejen gennem p-anlægget fra nedkørslen i nord til opkørslen i syd - eller omvendt - cirka 700 meter lang. Foto: Kim Rune

Mulighed for smutvejskørsel

På de tre år, der er gået, siden den nordlige del af p-kælderen åbnede, er den med sine 500 pladser blevet en fornuftig succes vurderet ud fra antallet af bilister, der benytter den, lyder det fra Stig Langsager.

- I de travle timer har vi næsten fuld belægning, og det er på den måde godt, at vi nu kan åbne for resten af p-kælderen og yderligere 500 p-pladser, siger han.

P-kælderen er tiltænkt en central rolle i fremtidens Odense, og den er indrettet med masser af trappetårne, der fører op til byens tilbud oppe på overfladen.

Der vil med tiden blive adgang til den fra fem sider, hvilket gør det nemt og komme til og fra uanset hvilken side fra byen, man kommer ind fra. Men muligheden for nedkørsel ad en af de fem indgange og udkørsel via en anden rummer også et dilemma:

Nemlig at parkeringskælderen potentielt kan bruges til smutvejskørsel, hvilket har været en risiko, der har været opmærksomhed omkring lige siden beslutningen om at bygge p-kældrene blev taget i sin tid. Men den daværende borgmester, Anker Boye (S), lovede offentligt, at det ville blive muligt at køre ned et sted og ud et andet.

Et rådgivende ingeniørfirma har for Odense Kommune beregnet, at p-kælderen kan håndtere op til 200 biler i timen, inden det begynder at blive kaotisk. Til sammenligning kørte der dagligt cirka 25.000 biler på Thomas B. Thriges Gade.

Håber bump virker

Derfor er det lidt af en balancegang, TBT-kontoret og Odense Kommune er ude i. På den ende side skal kælderen være let at komme til og fra, og det skal være muligt at bruge den til gennemkørsel. Det er faktisk fuldt ud tilladt.

Men omvendt må det ikke blive så attraktivt at køre igennem den, at alt for mange gør det.

Selv om smutvejen kan virke oplagt at benytte, så vælger Stig Langsager den optimistiske tilgang og påpeger, at man kun vælger den korteste vej, hvis den også er den letteste.

- Måske er jeg naiv. Men jeg tror, at folk har fået nye vaner på de fem år, der er gået, siger han.

At der er brug for gøre noget for, at smutvejen ikke bliver for attraktiv, er dog erkendt hos projektchefen. Derfor vil der også være bump som dem, der i forvejen kendes fra den nordlige del af kælderen, som tvinger farten langt ned. Og den generelle hastighedsbegrænsning bliver på 20 kilometer i timen.

Men risikoen for, at kælderen suger gennemkørende trafik til sig, er dog tænkt ind i projektet. Ved samtlige op- og nedkørsler er der gjort forberedelser til, at der kan opsættes bomanlæg, hvis det viser sig påkrævet.

Det er dog ikke en snak, Stig Langsager går alt for langt ind i nu. Han nøjes med at sige:

- Det er korrekt, at vi har forskellige muligheder.

Vindeltrappen fører op til Hans Jensens Stræde ved restauranten Den Grimme Ælling. Foto: Kim Rune

En blød start

Til at starte med bliver smutvejens tillokkende kraft dog automatisk reduceret lidt af, at adgangen op og ned fra Albanigade-siden i syd vil være indskrænket.

Der skal på sigt være én åbning, der fører ned i kælderen, og en anden, som leder op. Men til at starte med må biler, der skal op såvel som ned, dele en åbning. Og tilmed vil adgangen til og fra Flakhaven slet ikke være åben. Arealerne skal nemlig bruges i forbindelse med det arbejde, som fortsætter på overfladen. Trafikken skal i mellemtiden reguleres med et lyskryds, der styrer, hvilken vej bilerne kommer fra. Oppefra eller nedefra. Lidt som det kendes fra Frederiksgade.

- Sådan bliver det indtil på et tidspunkt til næste år, forklarer Stig Langsager og tilføjer, at han ikke mere præcist kan sige, hvornår samtlige adgangsvej til p-kælderen åbnes.

- Men det bliver så snart, der overhovedet kan lade sig gøre, forsikrer han.

Fodgængerarealet er malet i de velkendte gule farver, som også går igen i den del af p-kælderen, der åbnede for tre år siden. Foto: Kim Rune
Kun den ene af de to op- og nednedkørsler vil være åben til at starte med. Det skyldes, forklarer TBT-projektchef Stig Langsager, at den anden adgangsvej er dækket til med plader for at give adgang for de maskiner, der stadig skal arbejde på overfladen. Foto: Kim Rune
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Hjertestop-ordning har klaret sig over al forventning: Nu overvejer regionen at skrotte den

Annonce