Annonce
Erhverv

Åbenhed om hackerangreb skal hjælpe andre

Syv virksomheder, der har været udsat for hakcerangreb, fortæller i Erhvervsstyrelsens nye kampagne åbent om angrebet og om, hvordan de håndterede det. Foto: Reuters/Steve Marcus/Scanpix
Erhvervsstyrelsen lancerer kampagne om digital sikkerhed - syv virksomheder fortæller åbent om cyberangreb. En af dem er Gul og Gratis.dk

I februar 2019 blev Gul og Gratis.dk udsat for et hackerangreb, som handelsplatformen selv opdagede og lynhurtigt reagerede på.

Gul og Gratis.dk havde et beredskab klar og fik derfor hurtigt tilkaldt hjælp fra en ekstern cybercrimepartner, som er en konsulentvirksomhed med ekspertise i den type angreb. Angrebet blev meldt til politiet, og da politiet var færdig med sine undersøgelser, gik Gul og Gratis-direktør Kamilla Harritsø omgående i gang med at kontakte de brugere, hvis loginoplysninger kunne være blevet stjålet.

Konsekvensen af angrebet var heldigvis begrænset, men handlingsplanen og åbenheden omkring angrebet på handelsplatformen indgår nu som en af syv fortællinger fra virksomheder, der medvirker i en ny, landsdækkende kampagne fra Erhvervsstyrelsen.

Formålet med kampagnen er at sætte fokus på at styrke den digitale sikkerhed i danske virksomheder og ikke mindst at slå et slag for større åbenhed og udveksling af erfaringer om cyberangreb.

- De brugere, vi har haft kontakt med, har grundlæggende været glade for, at vi kontaktede dem, og vi var åbne og ærlige om, hvad der var sket. Det var selvfølge hos os, fordi vi gør meget ud af at forklare vores brugere, hvordan de kan sikre sig elektronisk, og hvad vi som virksomhed selv gør. Det ser vi faktisk som en del af vores kerneforretning, fordi vi lever af at være en sikker online platform, som brugere kan have tillid til, siger Kamilla Harritsø.

De syv virksomhedshistorier kan ses på www.sikkerdigital.dk, hvor der også kan findes gode råd til at styrke virksomhedens digitale sikkerhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce